Tekst kapitein Jessica Bode
Foto sergeant Aaron Zwaal
Defensiefotograaf Aaron Zwaal aan de slag met de Wista 45VX
Sinds de introductie van de digitale camera wordt alles wat we zien en denken op beeld vastgelegd. In deze vliegensvlugge maatschappij zijn slechts luttele seconden nodig om honderden foto’s te maken. Defensiefotograaf sergeant Aaron Zwaal wilde daarom graag weer terug naar de basis en besloot negen defensieprominenten middels analoge fotografie te vereeuwigen.
De komende weken laat sergeant Zwaal de foto’s van zijn Wista 45VX zien. Ook legt hij in negen stappen uit hoe deze manier van fotograferen werkt.
We trappen af met de foto’s die Zwaal nam van defensieminister Ank Bijleveld, net voor de Tweede Kamerverkiezingen. De foto’s zijn natuurlijk niet digitaal, dus om ze met u te delen zijn ze op professionele wijze ingescand.
1. Cassettes vullen
Om met een 4x5 technische camera te fotograferen heb je cassettes nodig met zwart-wit filmsheets. Iedere cassette heeft twee kanten, waar één filmsheet in past. Per cassette dus twee negatieven. Voor deze portrettenreeks heeft Zwaal telkens zes cassettes gebruikt. "Om die cassettes te vullen heb je een lichtdichte ruimte nodig, bijvoorbeeld een donkere kamer of wisselzak (een soort lichtdichte zak)."
In stap twee volgende week uitleg over de studiosetting met onder meer flitsers.
Waar komt je belangstelling voor analoge fotografie vandaan?
“De imperfectie en het rauwe beeld spreken me aan”, begint sergeant Zwaal. “Digitale fotografie is heel klinisch, heel perfect. Bovendien kun je wel honderd foto’s in een paar seconden maken. Voor analoge fotografie moet je veel meer de tijd nemen.
Minstens vijf minuten voor één foto. Je bent dan veel meer met het moment bezig en weet vooraf nooit exact wat je krijgt. Dat komt pas bij het ontwikkelen. Je werkt ook altijd vanaf statief en het resultaat is zwart-wit. Het heeft iets tijdloos.
De interesse voor analoge fotografie deed ik op aan de foto-academie. Daar heb ik ook leren ontwikkelen, maar daar vind ik niet veel aan. Dat is telkens een herhaling van zetten, maar het hoort er wel bij.”
De reacties van de geportretteerden, onder wie de Commandant der Strijdkrachten, zijn positief. Ze zijn met name onder de indruk van de techniek, zoals die vroeger werd toegepast. Normaal gesproken worden zij vrij vluchtig op beeld gezet, maar nu moesten ze anderhalf uur zitten voor twaalf foto's."