Tekst kapiteins Saminna van den Bulk en Charlotte Snel
Foto sergeanten Mike de Graaf en Cinthia Nijssen, adjudant Arnoud Schoor
Heli’s trainen met zware last op de heide
Land- en luchtmacht sloegen deze week de handen weer eens ineen tijdens een zogeheten slingery oefening. Gezamenlijk hesen ze duizenden kilo’s aan lading van de grond om deze dwars door de lucht van A naar B te zwieren. Even gemist? Check hier de toffe platen van dit spektakel!
Tijdens de slingery staat de samenwerking tussen grond- en luchttroepen centraal. Op de grond worden pakketten, met soms tot wel duizenden kilo’s aan lading, door landmachtmilitairen voorbereid en klaargezet. Dit kan van alles zijn: van voertuigen en voedselpakketten tot containers en werktuigen. Deze zogeheten slingload wordt vervolgens met grote haken onder de romp van een heli bevestigd en op de plaats van bestemming gedropt. In dit geval vlogen de drie deelnemende heli’s (twee Chinooks en een Cougar) heen en weer tussen Vliegbasis Deelen en oefengebieden op de heide in Arnhem, Ginkel en Ede.
Zo’n operatie klinkt simpel, maar is het zeker níet. Het voorbereiden, ofwel riggen, en slingen van vracht luistert nauw. De kleinste fout kan erin resulteren dat de lading gaat slingeren; levensgevaarlijk voor de helikopterbemanning. Voor vertrek worden alle pakketten daarom meerdere keren gecheckt. Gewicht, samenstelling, inhoud, zelfs het aantal schakels aan de ketting. Alles is tot in detail vastgelegd.
Om ervoor te zorgen dat de militairen op de grond en in de lucht goed op elkaar ingespeeld zijn en iedereen de procedures scherp heeft, vinden er normaal gesproken meerdere keren per jaar slingery-oefeningen plaats. Door COVID-19 dateert het laatste oefenmoment van januari 2020.
Dat er deze week, zij het op iets kleinere schaal en met de nodige aanpassingen, weer samen gehesen en geslingerd kon worden, stemde alle spelers gelukkig. Ook voor Cougarvlieger kapitein Sacha was het alweer even geleden dat hij in groter verband trainde. “We oefenen wel vaker met externe ladingen, maar meestal op kleine schaal. Dan droppen we een auto of netlading. Bij de slingery vliegen we met meerdere helikopters, bijzondere ladingen én werken we samen met alle grondtroepen. Dat maakt het uitdagend, maar vooral ook hartstikke leuk.”
Het gaat dus vooral om samenwerking. Zo ook met het Obstacle & Mine-peloton van 11 Luchtmobiel. De genisten bouwden een Medium Girder Bridge: een brug die je bijvoorbeeld over een rivier kan leggen en waarmee je mensen en middelen veilig naar de overkant kunt krijgen. Zo’n gevaarte van 9 meter en ruim 5.000 kilo door de lucht vervoeren levert een indrukwekkende plaat op.
Al hoverend boven de geul, de oever in dit oefenscenario, is het passen en meten voor de loadmaster en de Chinookvlieger, die de brug over het gat in het oefengebied op de Arnhemse Heide plaatsen. Complicerende factor: de helikoptercrew krijgt een brown-out op de koop toe. Het opstuivende zand ontneemt hen misschien deels het zicht, maar de brug vindt perfect zijn plek. Even later landt de Chinook in het zijterrein, waarna de luchtmobiele genisten zich tactisch uit de heli bewegen en hun brug gereed maken voor gebruik.