04

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 04

Strategisch transport op de rails

Tekst André Twigt
Foto DMO en archief

Maar met aanschaf 70 wagons is Defensie er nog niet

Een archieffoto van defensiematerieel dat klaarstaat om per rail vervoerd te worden naar Noorwegen voor een oefening. Foto: ANP.

Spoorwagons zijn niet het meest tot de verbeelding sprekende materieel. Maar om een gevechtsbrigade snel en efficiënt naar de uithoeken van Europa te vervoeren, heb je ze wel nodig. Daarom heeft Defensie 70 zogenoemde dieplaadspoorwagons besteld. Dat aantal is nog onvoldoende om grote strategische transporten in de vereiste omvang en tijdsduur uit te voeren. 

Het belang van militair transport per trein is de laatste jaren flink toegenomen. Vanwege dreiging aan de grenzen van het NAVO-grondgebied, maar ook vanwege regelmatige oefeningen in onder meer  Polen en Hongarije. “Fikse aantallen pantserrups- en dito wielvoertuigen als de CV90 en de Boxer zijn sowieso omslachtig over de weg te vervoeren”, aldus projectleider Niels Teunissen van de Defensie Materieel Organisatie. “Maar ze lenen zich uitstekend voor transport per spoor.” 

Daarbij is veel materieel vandaag de dag buiten profiel. Denk aan de nieuwe 50, 100 en 150 kN Scania Gryphus. Dit spul is alleen te transporteren met dieplaadspoorwagons voorzien van een verlaagd profiel.   

De 4-tonner en Fennek.

Niet over de weg

Defensie beschikt nog over 248 platte wagons. Toentertijd aangeschaft om vooral zware rupsvoertuigen naar de Noord-Duitse Laagvlakte te vervoeren. Deze wagons zijn daarvoor nog steeds geschikt, maar anders dan vroeger gaan anno 2021 ook alle wielvoertuigen per spoor naar de plaats van bestemming. En niet over de weg zoals toen. “Inmiddels gelden er in Duitsland aangescherpte milieuregels en zitten onze oosterburen niet te wachten op lange colonnes militaire voertuigen die het huidige drukke verkeer flink kunnen hinderen.”     

Centen

De 70 nieuwe wagons die medio 2022 worden geleverd, zijn uiteraard heel welkom. Maar ontoereikend om in tijden van crisis een brigade in drie slagen over maximaal 2000 kilometer binnen het verdragsgebied te transporteren. Daarvoor heeft de krijgsmacht 200 dieplaadwagons nodig. Besluitvorming over de financiering van de overige 130 wagons moet volgens Niels nog plaatsvinden.