Tekst Evert Brouwer
Foto Rheinmetall

Mission Master meteen op oefening

Wat ruist daar in het struikgewas op de Oirschotse Heide? Is het een auto? Is het een robot? Nee, het is de Mission Master van producent Rheinmetall. Ofwel een onbemand voertuig (UGV), dat sinds begin deze week beproefd wordt door de RAS-cel (Robotica en Autonome Systemen) van 42 Infanteriebataljon Limburgse Jagers van 13 Lichte Brigade. Deze week mocht de veelzijdige wagen mee op oefening.

De volledig elektrische Mission Master in cargo-uitvoering kan 600 kilo materieel en/of personeel meenemen op het land, maar is ook inzetbaar bij amfibische operaties. Dan is 300 kilo de maximum bepakking. De topsnelheid ligt rond de 30 kilometer. Op het water is dat 5. Tot nu toe kan 1 man 1 voertuig besturen. In de toekomst is het de bedoeling dat dit 1 man met 6 voertuigen wordt. Binnen zo’n zogenoemd Wolfpack kunnen Mission Masters met verschillende capaciteiten worden ingezet.

Met zijn 1.100 kilo kan de Mission Master onder een CH-47 Chinook transporthelikopter worden gehangen als underslung. Ook in het C-130 Hercules transporttoestel is voldoende ruimte. Die zou overigens niet eens hoeven te landen om de Mission Master af te zetten, dat kan met een parachute.

De Mission Master Cargo kan tot 600 kg aan personeel en/of materieel meenemen.
De THeMis is al ingezet in Mali door Estland. Foto: kapitein Taavi Karotamm.

Al langer UGV’s in gebruik

De RAS-cel, met als thuisbasis 13 Lichte Brigade op de Generaal-majoor De Ruyter van Stevenickkazerne in Oirschot, heeft al langer het unmanned ground vehicle (UGV) THeMIS van het Estse bedrijf MilRem in gebruik. Daarvan heeft de landmacht er onlangs nog eens 4 heeft aangeschaft, waarmee er nu 6 in bedrijf zijn. De THeMIS heeft al operationele ervaring opgedaan in Mali met de Estse landmacht.

Maar wat is nou het verschil tussen de beide voertuigen? Als iemand dat kan vertellen is het eerste luitenant Thom van het RAS-peloton. Zijn ‘club’ heeft de afgelopen dagen met zowel de THeMIS als de Mission Master mogen ‘rijden’. “Het is wel even wat anders: de Mission Master is volledig elektrisch. Aangezien er geen aggregaat bij de hand is en er wat kinderziektes waren, hebben we ‘m maar beperkt getest.” De eenheid is samengesteld uit 2 voormalige anti-tankpelotons. “Heel anders, maar dit is ook mooi werk”, vindt hij. En lachend: “Bij 42 BLJ zoeken we trouwens nog een paar sergeanten die met ons aan de toekomst willen werken.”

Mee op missie

Het is de bedoeling dat de THeMIS, de andere UVG die in Oirschot wordt beproefd, in 2022 meegaat naar Litouwen voor de missie enhanced Forward Presence (eFP). Of daarnaast ook de Mission Master en eventueel drones meegaan is nog onduidelijk. “We gaan uiteraard voor het maximale, maar het moet operationeel en logistiek wel uitvoerbaar zijn. Risicovermindering voor onze militairen en grotere effectiviteit zijn de redenen waarvoor we trainen met deze UGV’s”, zegt de commandant Future Manoeuvre Element, kolonel Joost Doense. “Met de inzet van UGV’s en drones bekijken we of we operaties sneller, beter, veiliger en dus effectiever kunnen uitvoeren. Met oefeningen zoals we deze week doen, testen en meten we dit in de praktijk”.

Experimenten

Als waarnemend commandant van de RAS-cel bewaakt Doense in Oirschot het Concept Development & Experimentation (CD&E)-programma van het Commando Landstrijdkrachten (CLAS). Binnen dat programma wordt onder meer gekeken naar de toepassing van onbemande vlieg- en wielvoertuigen, datacommunicatie en beïnvloeding in de meest brede zin binnen het landoptreden. “Bij de 13e Brigade koppelen we de experimenten van de RAS-cel rechtstreeks aan operationele eenheden."

Operaties

De Mission Master, maar ook andere systemen, worden momenteel ingezet bij verschillende oefeningen en operaties om te kijken hoe ze het beste kunnen worden ingezet. Onder meer als het gaat om autonome systemen en artificial intelligence (AI). Vandaar ook de aanduiding als A-UGV. Deze A-UVG is inzetbaar bij verkennings- en bewakingsoperaties, maar kan ook worden gebruikt voor gewondenvervoer (Medevac), brandbestrijding en detectie van biologische, chemische of nucleaire wapens. Nederland is overigens niet het eerste NAVO-land dat de Mission Master beproeft. Het Verenigd Koninkrijk heeft er in april van dit jaar 4 besteld.

Bekijk hieronder de video van producent Rheinmetall