Tekst ritmeester Arthur van Beveren
Foto sergeant-majoor Hille Hillinga
‘Defensie een van de weinigen die elk klimaattype kan nabootsen’
Een gloednieuwe, Duitse Leopard 2A7V is onlangs in de Nederlandse ‘klimaatkamer’ van Defensie getest onder verschillende klimatologische omstandigheden. Het Duitse Bundesamt für Ausrüstung und Informationstechnik der Bundeswehr (BAAINBw) deed dit verzoek om te kijken hoe het materieel stand houdt in bijvoorbeeld hartje zomer of een barre winter.
Buiten is het een regenachtige oktoberdag, binnen een behagelijke 30 graden. In de klimaatkamer van het Materieellogistiek Commando Land (MatlogCo) afdeling Techniek, is het met 1 druk op de knop ander weer. Leden van de Wehrtechnische Dienststelle 81 (WTD), 1 van de beproevingsclubs van het BAAINBw, reisden af naar Vliegbasis Woensdrecht om er zeker van te zijn dat de tanks die ze kopen voldoen aan alle eisen.
1 van de weinigen
Heeft de BAAINbw dan zelf geen faciliteiten om dit te testen? “Nee”, vertelt ingenieur Lester de Fockert, senior technisch medewerker in de Klimaatbeproevingsfaciliteit kort maar krachtig.
‘Wij vinden eigenlijk altijd wat’
“In Europa zijn wij 1 van de weinigen die elk klimaattype kunnen nabootsen, in een ruimte geschikt voor voertuigen tot 15 meter lang en ruim 70 ton zwaar.” Dat betekent niet dat de klimaatkamer altijd vol staat met groot materieel. “Alles komt hier langs”, vervolgt De Fockert. “Van nieuwe radio-apparatuur tot containers met tandartspraktijken die in zeer warme missiegebieden koel moeten blijven. Daarvoor hebben we onze speciale testpoppen met temperatuursensoren.”
‘De militaire eisen zijn streng, maar hebben ook een reden’
Altijd wat
Beproeven van nieuwe objecten zou standaardprocedure moeten zijn voordat die binnen de krijgsmacht in gebruik komen. Werkvoorbereider Will in de Weij kent de noodzaak. “Wij vinden eigenlijk altijd iets. Ook bij bijvoorbeeld voertuigen die in de civiele markt hun dienst al hebben bewezen.
De militaire eisen zijn streng, maar hebben ook een reden. Onze mensen moeten er straks in oorlogssituaties mee werken. Dan wil je niet dat een voertuigmotor niet start door de kou, of een motor oververhit raakt.” En ja, dan kan het gebeuren dat het voertuig met een aantal verbeteringsadviezen terug wordt gestuurd naar de fabrikant.
Uv-straling
Net als de koelkast thuis duurt het even voordat de klimaatkamer en het object op temperatuur zijn. “In het geval van deze Leopard kost dat 3 dagen”, benadrukt De Fockert. “Je kunt je dus voorstellen dat het doorlopen van meerdere tests onder verschillende omstandigheden enkele weken kan duren. Dat beseft niet iedereen die bij het verwervingsproces van een nieuw systeem betrokken is.”
De temperatuur in de ruimte is te verlagen tot -46 graden Celsius en te verhogen tot maximaal +75. Ook de luchtvochtigheid, zonlichtlast en uv-straling zijn aan te passen. Een goede bescherming is noodzakelijk. Pet op en zonnebrand mee dus.
‘Militairen met de beste uitrusting mogelijk op pad sturen’
Diverse baan
De Leopard is bijna 5 weken aan de tand gevoeld en klaar om aan de thuisreis te beginnen. Voor het team van de Kwaliteitsbeproevingsfaciliteit is het tijd om de boel weer aan kant te maken. “Wij beheren deze locatie met z’n 4-en. We doen de klimaattests en beschrijven de bevindingen en adviezen in een beproevingsrapportage. Maar aan het eind van de dag schrobben we ook de vloer. Dat maakt het een leuke en diverse baan”, aldus de ingenieur die na zijn hbo automotive studie bij MatlogCo terechtkwam.
Ook In de Weij voelt zich er thuis. “Beproeven is gewoon belangrijk. Je wilt onze militairen met de best mogelijke uitrusting op pad sturen.”
De Leopard 2A7V ?
De Leopard 2A7V, niet te verwarren met de Leopard 2A7+, is een verbeterde versie van de A7. De Bundeswehr heeft 104 nieuwe 2A7V Leopards besteld, die worden ontwikkeld uit oudere 2A4’s, 2A6’en en 2A7MBT’s. In 2021 worden ze aan de Duitse landmacht overgedragen. Ook de Deense krijgsmacht heeft de nieuwe Leopard aangeschaft.
Ten opzichte van zijn 2A7 voorganger heeft de ‘V’ een nieuw modulair pantsersysteem aan de voorzijde van de koepel, een krachtiger voeding (APU), een Thales SOTAS intercom, air conditioning, 3e generatie warmtebeeldkijkers en een lasergestuurde afstandsmeter die geschikt is voor de nieuwe programmeerbare 120 mm DM11 patronen van Rheinmetall.
In het Duitse Trier wordt de nieuwe tank in het terrein getest op algeheel gebruik en vibraties. De klimatologische test vindt dus bij NATO-partner Nederland plaats.