Tekst Ritmeester Jessica Bode
Foto archief
‘Aan alles is gedacht’
Het klinkt misschien wat tegenstrijdig, maar de landmacht krijgt dit jaar 244 nieuwe rubberboten. Het Korps Commandotroepen heeft het eerste exemplaar eerder deze week in gebruik genomen, want ook bij landoptreden kun je water tegenkomen.
Denk aan verkenners die een gebied met waterpassages moeten inventariseren, kade- en bruginspecties door de genisten of pontonniers die (tijdelijke) bruggen moeten slaan voor een wateroversteek.
Hoewel de rubberboten door verschillende eenheden gebruikt zullen worden, zijn er grofweg 3 verschillende varianten: een aanvalsboot, werkveiligheidsboot en een verkenningsboot. “Er is ook een duikveiligheidsboot, maar dit is hetzelfde exemplaar als de aanvalsboot alleen voor een andere toepassing”, legt projectleider Barry Burger uit. “Er horen ook buitenboordmotoren bij van 30 pk en 55 pk en tientallen elektromotoren met 0,5 pk. Die laatste zijn stiller en bedoeld voor de verkenningsboten. Er kan ook gepeddeld worden.”
Aanvalsboten
Dit type rubberboot is bedoeld om tactisch militairen met volle bepakking van A naar B te brengen. Vanwege al dat gewicht kunnen er niet heel veel mensen tegelijkertijd worden vervoerd. Maar de boot kan wel in verschillende wateren worden ingezet. De boot is 5.80 meter lang en heeft een stevige harde vloer. 8 militairen met uitrusting kunnen erin.
Verkenningsboten
Klein, handzaam en functioneel. Zo kun je de verkenningsboten het beste omschrijven. Zoals de naam al doet vermoeden wordt dit type rubberboot ingezet om verkenningen mee te doen. De boot is 3.80 meter lang en er kunnen 4 personen in met volledige bepakking. Omdat hier meer heimelijke operaties mee uitgevoerd worden, moet 'ie zo stil en onopvallend mogelijk zijn. Er ligt een opblaasvloer in en geen hout-composietvariant. Daardoor is 'ie 30 kilo lichter dan het oude exemplaar en veel stiller. Hij maakt ook geen geluid bij het opblazen of als je gaat verzitten. Ook is de elektromotor stiller en spat het geheel minder, waardoor 'ie minder opvalt.
De boten hebben tientallen jaren lang flink wat te lijden gehad
Werkveiligheidsboten
Met dit soort boten worden bijvoorbeeld kabels getrokken of gereedschap overgevaren bij het maken van een brug. Het is een snel bootje waarmee snel gemanoeuvreerd kan worden. Ook voor de vaaropleiding is dit een handig exemplaar, omdat 'ie niet te groot en te klein is.
Duikveiligheidsboot
De duikveiligheidsboot is hetzelfde type als de aanvalsboot, alleen wordt deze specifiek door duikers van de landmacht gebruikt. Omdat duikers veel spullen hebben is het, net als bij de aanvalsboten, belangrijk dat zij alles in 1 keer kunnen meenemen.
Niet genoeg geld
De vorige rubberboten zijn inmiddels oud en versleten. Op een paar gevallen na dan, want die krijgen een tweede leven bij de opleidingen. “Het is niet zo dat er alleen een beetje mee gedobberd wordt. De boten hebben tientallen jarenlang flink wat te lijden gehad door alle werkzaamheden die ermee uitgevoerd zijn”, vertelt Barry. Het vervangingstraject werd al in 2016 gestart. “We zijn er destijds met veel te weinig budget aan begonnen”, verzucht hij “We moesten toen echt snijden in het aantal gebruikers. Alleen eenheden waarvoor een boot noodzakelijk was kwamen in aanmerking.” Gaandeweg kwam er wel meer geld beschikbaar, maar die 40% was nog onvoldoende om de oude vloot compleet te vervangen. Daarom wordt nu in de minimale behoefte voorzien.
‘Hop, in de Fennek’
Grondige testfase
Aan de nieuwe botenlijn ging een flinke beproeving vooraf, want bij zo’n fikse aanschaf wil je wel dat de gebruikers tevreden zijn. Alleen de beste exemplaren haalden de eindstreep. Want moet het handvat rond of plat zijn? Prikken de wapens niet tegen de zijwanden? Kan de boot ook gebruikt worden met handschoenen aan? “We hebben de gebruikers dus aan een grondige testfase onderworpen. Een kilometer lopen met het vaartuig in de hand bijvoorbeeld”, grinnikt de projectleider. “Maar dat resulteert wel in 3 complete varianten, die enorm breed inzetbaar zijn. Zowel een duiker als een volledig bepakte commando kan zonder problemen dezelfde boot gebruiken.”
In de Fennek
De verkenningsboten zijn bovendien zo ontworpen dat ze ook in de Fennek mee kunnen. Wat op zich een hele prestatie is, aangezien het verkenningsvoertuig niet bijster veel opbergruimte heeft. “Het was tijdens de tests proppen, meten, duwen en stampen maar de huidige boot kan er met bepakte militairen in.”