Tekst ritmeester Djenna Perreijn
Foto sergeant Jan Dijkstra

De-escalatie belangrijkste doel voor marinefregat in Straat van Hormuz

“Als we onze opdracht uitvoeren en escalatie uitblijft, hebben we ons werk goed gedaan”, zo verwacht kapitein-luitenant ter Zee Theo Klootwijk. Deze week vertrok de commandant van Zr. Ms. De Ruyter met zijn 180-koppige bemanning richting de Straat van Hormuz voor een nieuwe Europese veiligheidsmissie. Nederland gaat samen met een Frans fregat en patrouillevliegtuig de maritieme veiligheidssituatie in het economisch belangrijke zeegebied in kaart brengen.

KLTZ Theo Klootwijk, commandant van Zr. Ms. De Ruyter.

De situatie in de Perzische Golf is gespannen en veranderlijk. Woensdagavond nog stond 40 kilometer voor de kust van Dubai een olietanker in brand. Of het gaat om een aanval is nog niet duidelijk. De Amerikaanse marine onderzoekt de brand. Vorig jaar raakten 6 olietankers zwaar beschadigd bij ernstige incidenten. Iran hield 2 schepen tijdelijk vast. De missie met de naam European-led Maritime Awareness in the Strait of Hormuz (EMASOH) moet zorgen dat de rust in de wateren terugkeert. "Dit soort spanningen merken we thuis aan de benzinepomp”, verduidelijkt Klootwijk. “Deze missie ondersteunt dus ook Nederlandse economische belangen." Zr. Ms. De Ruyter arriveert over ongeveer 3 weken in de Perzische Golf. 

Familie, vrienden en collega's nemen voor enkele maanden afscheid van de militairen die naar de Straat van Hormuz gaan.

Inzetgereed

De De Ruyter kampt al enige tijd met een haperende tandwielkast. Omdat groot onderhoud pas deze zomer plaatsvindt, is het defect tijdelijk gerepareerd en vaart het schip volgens Klootwijk uit voorzorg iets langzamer. “We inspecteren de kast regelmatig en als het nodig is, hebben we wel degelijk vol vermogen tot onze beschikking. We kennen het manco en varen er al een half jaar probleemloos mee."

Afwijkingen

EMASOH opereert onder leiding van Frankrijk. België, Denemarken, Duitsland, Griekenland, Italië en Portugal steunen de missie. Het de-escalerende optreden van de EU-landen moeten spanningen in de regio wegnemen. De taak van het Nederlandse fregat is voornamelijk het zeerecht controleren en activiteiten monitoren. De De Ruyter patrouilleert in het oosten en westen van de straat en vaart er bij gelegenheid doorheen. Landen die het zeerecht schenden, worden aangesproken via de diplomatieke lijn; het Ministerie van Buitenlandse Zaken. 

Het hoofdkwartier in Abu Dhabi stuurt de militaire tak van de missie aan. Hier werken ook vier Nederlandse militairen, onder leiding van een Franse admiraal. Volgens Klootwijk werkt het Force Headquarters-team op het moment hard om het hoofdkwartier volledig operationeel gereed te krijgen, voordat de De Ruyter in het operatiegebied arriveert. 
 

Beeldopbouw kan zowel met het blote oog als met alle sensoren waar het schip over beschikt. Rechts: Bij de missie gaat het om maritieme presentie en beeldopbouw. Desondanks beschikt de De Ruyter over middelen tegen iedere dreiging. (Archieffoto’s Defensie).

Groot avontuur

Landen in de Golfregio hebben opgeroepen tot de-escalatie, wat goed aansluit bij de aanpak van de missie. Volgens Klootwijk is de Straat van Hormuz een drukke, internationale route met scheepvaart van verschillende landen. "We verwachten veel tankers en schepen van andere marines. Sowieso opereren de Amerikanen er met een coalitie. Verder zijn er vissersboten en mogelijk smokkelschepen." Klootwijk verwacht warm weer en een kalme zee. "Maar ook heftige zeeën kunnen we aan.”

Klootwijk hoopt stellig dat de spanning in het gebied niet verder escaleert. Hij schat in dat landen niet uit zijn op een militaire confrontatie. Maar mocht het nodig zijn, dan is de De Ruyter uiteraard in staat zichzelf te verdedigen.      

Het luchtverdedigings- en commandofregat Zr. Ms. De Ruyter heeft sensoren en bewapening tegen elke mogelijke dreiging. Naast het moderne SMART-L radar beschikt de bemanning over een 127mm snelvuurkanon, Mk46 torpedo’s en geleide raketten tegen vijandelijke vliegtuigen en schepen. Tijdens de missie in de Golf heeft de De Ruyter een NH90-maritieme gevechtshelikopter aan boord.