Tekst Evert Brouwer
Foto Archief
Fonds biedt al 65 jaar helpende hand
Stichting Burgerpersoneel Fonds Ministerie van Defensie (SBF), dat defensiepersoneel ondersteunt bij financiële problemen, bestaat dit jaar 65 jaar. En na al die dienstjaren is dit fonds nog lang niet overbodig. “Zo’n anderhalf miljoen gezinnen in Nederland hebben schulden. Die problemen zijn er dus ook onder ónze medewerkers.”
Van fruitmand tot compleet pakket aan maatregelen
De stichting is, zoals de naam al zegt, bedoeld om (oud)burgerpersoneel te helpen. Dan kan het zowel gaan om personeel dat nog werkt of met pensioen is. Voor militairen zijn er andere fondsen; verzoeken voor hulp van die organisaties lopen via de dienst bedrijfsmaatschappelijk werk.
De jarige SBF is het fonds dat in de beginjaren een fruitmand bij ziekte of een weekeinde weg voor armlastige families bood. Nu wordt een compleet pakket maatregelen geboden aan degenen die door sociale of medische oorzaken in financiële problemen komen. Inclusief budgetcoaches. “Voor we te veel verwachtingen wekken: we kunnen niet in 1 week een schuld van €100.000 wegpoetsen, maar wel samen naar een oplossing zoeken om uit de zorgen te komen”, zegt bestuurslid en oud-marineman Koos Smit.
Groot belang
Maar waarom zou Defensie als werkgever de financiële problemen van burgerwerknemers (en postactieven) op de schouders nemen? Er komt immers een wettelijke regeling, waarin woningcorporaties, energie- en drinkwaterbedrijven en zorgverzekeraars betalingsachterstanden van enkele maanden aan gemeenten moeten melden. SBF-bestuurslid Paula Visser, in het dagelijks leven werkzaam bij de Defensie Materieel Organisatie, zegt: “Dit fonds is een voorbeeld van goed werkgeverschap. Het is zowel voor Defensie als de medewerker van het grootste belang dat er een beroep op wordt gedaan.”
Extra ziekteverzuim
Zo heeft het Nibud aangetoond dat mensen met schulden gemiddeld 7 dagen extra ziekteverzuim per jaar hebben en zo’n 20% minder inzetbaar zijn. Dat kost ongeveer €13.000 per geval. “Zoek hulp bij de SBF om een langdurig gemeentelijk schuldhulpverleningstraject te voorkomen, waar ook hoge kosten aan verbonden zijn”, aldus Smit.
Men schaamt zich om bij geldproblemen op hulpverleners af te stappen, weet Visser. Ook de relatieve onbekendheid speelt de stichting parten, denken beide bestuursleden. “Alle ministeries kennen sociale fondsen. Maar voor ons is het lastig om iedereen te bereiken, met al die verschillende defensielocaties in binnen- en buitenland.”
'Er zijn waarschijnlijk veel meer medewerkers met financiële problemen dan degenen die wij al hebben geholpen'
Weg vinden
Het is volgens de bestuursleden zaak om vooral op tijd aan te kloppen voor hulp. “De ervaring leert dat men zich pas meldt als het water tot aan de lippen staat”, weet Smit. “Wij kunnen veel voor elkaar krijgen, ook bij schuldeisers. De stichting geeft, indien toegekend, renteloze leningen en maakt afspraken op maat voor wat betreft de terugbetaling.”
“Dus ook als je enige tijd rood staat en niet meer weet hoe je daar van af komt, kunnen wij helpen”, vult Visser aan. Zo stelt de SBF geldplannen beschikbaar (www.burgerpersoneelsfonds.nl/geldplannen.html) met tips die huishoudens kunnen helpen om geldzaken in balans te brengen en te houden. “Wij bieden ook begeleiding in de vorm van budgetcoaches, die zijn opgeleid door het Nibud. Verder is alle hulpverlening bij de SBF kosteloos. Vertrouwelijke behandeling van de aanvragen is vanzelfsprekend.”
SBF in vogelvlucht
De Stichting Burgerpersoneelsfonds is in 1955 opgericht en wordt beheerd door een onafhankelijk bestuur. Het doel van de stichting is om ‘hulp te verlenen in gevallen van sociale en of medisch geïndiceerde financiële nood, voor alle burgermedewerkers van Defensie en hun gezinnen’.
Een hulpverzoek kan rechtstreeks worden ingediend; het aanvraagformulier staat op www.burgerpersoneelsfonds.nl . Voor meer informatie kunt u mailen naar sbf@mindef.nl of neem telefonisch contact op via 06-26434212. Discretie verzekerd.
Voor militairen zijn er overigens zo’n 25 verschillende fondsen. Aanvragen voor financiële hulpverlening bij deze fondsen kunnen uitsluitend worden ingediend door tussenkomst van de dienst Bedrijfsmaatschappelijk Werk (DC-BMW).
Flexibel
“Wij zijn ervan overtuigd dat er veel meer medewerkers zijn met financiële problemen dan degenen die wij in de afgelopen jaren hebben geholpen”, reageert Smit. De verzoeken worden natuurlijk onafhankelijk en per keer getoetst. “Er zijn geen vastgestelde regels wie we wel of niet kunnen helpen. Ieder geval is uniek.”
Visser voegt daaraan toe: “Het dagelijks bestuur komt om de week bij elkaar om aanvragen te behandelen. Snelle hulp is dus altijd mogelijk. Bij spoed, denk aan een uitzetting of afsluiting van gas of elektra, kunnen we heel snel en flexibel handelen.”