Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 16
Snuffelwagen weet het
De Snuffelwagen
Gevaarlijke stoffen zo geïdentificeerd
Tekst: tweede luitenant Bianca Brasser
Foto’s: sergeant Hille Hillinga
Een ongeluk met de reactor in Petten, een verkeersongeval met chemische ladingen, een uit de hand gelopen hobby of terrorisme. Gaat het ergens mis met gevaarlijke stoffen, dan maken de meeste mensen zich uit de voeten. Dat geldt niet voor de CBRN-eenheid (chemische, biologische, radiologische en nucleaire stoffen) van Defensie. Vanaf volgend jaar is de nieuwe Respons Eenheid zelfs binnen 2,5 uur, waar dan ook in ons land, ter plaatse. Ze gebruiken een spiksplinternieuw voertuig, ontwikkeld door de Defensie Materieel Organisatie. Maak kennis met het Radiologisch-/Chemisch-Verkenningssysteem.
De cabine
Voorin zitten de chauffeur en de voertuigcommandant. Vanuit de cabine kan de commandant zich verplaatsen naar de bemanningsruimte achter hem.
De verkenners
Achterin het voertuig zitten 2 verkenners. 1 van hen bestuurt een robot die het besmette gebied verkent en de ander verwerkt alle informatie. Bijvoorbeeld wat de robot ziet en detecteert, maar ook wat de meters op de wagen doorgeven. De verkenners kunnen met behulp van alle apparatuur, honderden gevaarlijke stoffen identificeren.
De robot
Een robot, uitgerust met camera en detectiemiddelen, verlaat via een loopplankje het voertuig. Tot 500 meter verderop kan hij het gebied verkennen en eventueel een monster nemen.
Te voet
In sommige gevallen is het nodig dat de verkenners te voet het gebied betreden. Vanaf een veilige plek trekken zij hun beschermende pakken aan. Deze zitten achter een klep aan de buitenkant van het voertuig.
In de spotlight
Is het donker? Dan schijnt deze samenstelling van ledlampen bij.
Camera
De verkenners die in het voertuig zitten, krijgen dankzij deze camera een goed beeld van alles wat zich buiten afspeelt. Ook volgen zij zo de robot op verkenning.
Lekker weertje
Temperatuur, windrichting- en -kracht. Deze meteorologische waarden zijn belangrijk voor CBRN-specialisten. Samen met alle andere informatie berekenen zij bijvoorbeeld hoe snel en waar de chemische gassen zich naar toe verplaatsen.
Detecteren
Op het voertuig zit een detector die continu de lucht checkt. Dit kan zijn omdat de lucht verdacht is, bijvoorbeeld na een ongeval met chemische stoffen. Maar dit kan ook uit voorzorg gebeuren. Om zeker te weten dat er geen gevaar is, kan dat bijvoorbeeld bij een nucleaire top van regeringsleiders gebeuren.
Het uiterlijk
Het voertuig heeft ongeveer het formaat van een brandweerwagen. Uitgevoerd in een niet opvallend kleurenpatroon en voorzien van een sirene met blauw zwaailicht. De Respons Eenheid krijgt er 3. Deze eenheid is opgericht voor advies en assistentie van civiele hulpdiensten, zoals politie en brandweer. Is er ergens mogelijk een schadelijke stof vrijgekomen, dan geeft dit voertuig vol meetapparatuur uitsluitsel.