Speerpunt van de NAVO
De NAVO wil supersnel kunnen ingrijpen wanneer er gevaar dreigt. Daarom besloot het bondgenootschap vorig jaar tot de oprichting van een zogeheten flitsmacht. Militairen van 11 Luchtmobiele Brigade oefenden afgelopen week of zij binnen de vereiste 48 uur inzetbaar zijn. Maar wat houdt die flitsmacht precies in?
Wat?
De flitsmacht is bedoeld om snel in te grijpen in conflictgebieden. Ook is de
zogeheten Very High Readiness Joint Task Force (VJTF) bedoeld als geruststelling
voor bondgenoten en afschrikking voor kwaadwillenden.
De voorhoede van zo’n 800 militairen moet binnen 48 uur klaar staan voor
vertrek. De gehele flitsmacht is multinationaal en moet uiteindelijk uit zo’n
5000 militairen bestaan: 5 bataljons met ondersteuning van eenheden van de
luchtmacht, marine en special forces. Deze moet binnen 5 tot 7 dagen ter plekke
zijn.
Waarom?
De toegenomen agressie van Rusland, de onrust in Noord-Afrika en de opkomst
van terreurorganisatie ISIS zijn de belangrijkste redenen voor de NAVO om de
flitsmacht in het leven te roepen. Dit ‘speerpunt’ is onderdeel van de grotere
NATO Response Force (NRF) die binnen 5 tot 30 dagen inzetbaar moet zijn.
Maar gezien de toegenomen onveiligheid en instabiliteit is een snellere
interventiemacht nodig die desnoods een eerste klap kan uitdelen, zegt
generaal-majoor Dennis Luyt, directeur Directie Aansturen Operationele
Gereedstelling (DAOG) van Defensie. “Maar het hoeft niet meteen ‘staal op staal’
te zijn. De flitsmacht kan ook naar een gebied worden gestuurd om een signaal af
te geven. Bijvoorbeeld door deel te nemen aan oefeningen.”
Wie?
Duitsland, Noorwegen en Nederland leveren dit jaar in totaal 600 militairen aan de flitsmacht. De Nederlandse bijdrage bestaat uit ongeveer 200 Rode Baretten van 11 Luchtmobiele Brigade. Een logische keuze, zegt brigadegeneraal Kees Matthijssen. “We zijn van nature een snel inzetbare eenheid.” De huidige bezetting is overigens een pilot, benadrukt de generaal. “Dit jaar is bedoeld om procedures te testen en te zien waar we tegenaan lopen.”
Waar?
De VJTF kan overal in het NAVO-verdragsgebied worden ingezet. De focus ligt
op dreigingen aan de ‘flanken van het bondgenootschappelijk grondgebied’, zei
minister van Defensie Jeanine Hennis-Plasschaert eerder.
Maar wellicht kan de flitsmacht ook elders in de wereld worden ingezet, vult
generaal Matthijssen aan. “De NAVO kan ook worden ingezet in het kader van de
internationale rechtsorde. De missie in Afghanistan is daar een goed voorbeeld
van.”
Wanneer?
Als de NAVO-bondgenoten besluiten tot ingrijpen, moet de voorhoede binnen 48
uur klaar staan voor vertrek. Precies wat 11 Luchtmobiele Brigade deze week
heeft geoefend. Dat is geen kleine opgave. Militairen worden thuis gebeld,
moeten naar de kazerne, krijgen een briefing en moeten hun uitrustingen gereed
maken. Tegelijkertijd moeten op andere locaties voertuigen, brandstof en munitie
worden klaargezet.
“Dat vraagt om een strakke planning”, concludeert de brigadegeneraal.
Zorgvuldigheid en goede samenwerking zijn noodzakelijk, vult generaal-majoor
Luyt aan. “Daarom moeten we nu alle draaiboeken testen. Als die kloppen, is zo’n
snelle inzet goed te doen.”
Hoe?
Noorwegen, Duitsland en Nederland werken in deze beginfase stap voor stap.
“We willen eerst kunnen kruipen, dan lopen en dan pas rennen”, zegt Luyt. “Een
aantal randvoorwaarden voor de snelle inzetbaarheid wordt dit jaar nader
uitgewerkt. Dat geldt zowel voor de NAVO als op nationaal niveau. Niet alles zal
dus meteen volgens plan verlopen, maar daar houden we rekening mee.”
De focus ligt nu vooral op landstrijdkrachten, maar dat is niet het hele
verhaal, benadrukt de generaal-majoor. Want de flitsmacht moet alle scenario’s
het hoofd kunnen bieden. Luyt: “Een dreiging kan immers ook vooral maritiem
zijn, of vanuit de lucht komen. Die aspecten zijn nog in ontwikkeling.”
De flitsmacht moet in 2016 operationeel zijn. “Dat is een korte periode, maar
haalbaar”, zegt generaal Matthijssen. “De oefening van de afgelopen dagen is
goed gegaan. Alleen het papierwerk voor de munitie werkte vertragend, maar dat
hebben we opgelost. We stonden binnen 48 uur klaar voor vertrek.”