Tekst André Twigt
Foto Mediacentrum Defensie
Zr.Ms. Holland naar Midden-Oosten ‘voor het geval dat’
Mocht de situatie in het Midden-Oosten zo uit de hand lopen dat het kabinet besluit tot de evacuatie van mensen, dan kan Zr.Ms. Holland daarin een rol spelen. En mocht de gelegenheid zich voordoen om hulpgoederen aan land te brengen, dan is de bemanning van het OceanGoing Patrol Vessel (OPV) ook hierop voorbereid. De Holland verlaat vandaag de haven van Den Helder voor een missie die meerdere kanten op kan.
Dat de Holland wordt ingezet voor een humanitaire of evacuatiemissie kwam voor de bemanning als een donderslag bij heldere hemel. Het schip bevond zich in Deense wateren, om zich voor te bereiden op met name drugsbestrijdingsoperaties in de Cariben, vanaf begin volgend jaar. Tot het bericht kwam dat alles op zijn kop zette… “Het besluit tot deze missie werd wisselend ontvangen”, begint de commandant van de Holland. “Collega’s moesten hun thuisfront mededelen dat ze er niet zullen zijn met Kerst. Anderen waren blij verrast om een keer iets anders te doen dan drugs onderscheppen. Sommigen deden dat al 7 keer op rij; dan wordt het toch wat eentonig.”
Migranten in nood
Aan boord van de Holland houden ze rekening met meerdere scenario’s. Mocht het schip tijdens de passage naar het oostelijke bekken van de Middellandse Zee op migranten in nood stuiten, dan is er ook op hen gerekend. Er is plaats om ze aan boord te nemen en er is voldoende proviand op voorraad.
Eerst naar Engeland
Als de Holland vandaag de haven van Den Helder uitvaart, zet zij eerst koers naar het Zuid-Engelse Plymouth voor een eendaagse training bij de FOST (Fleet Operational Sea Training). Dit instituut van de Royal Navy, dat ook Nederlanders in de staf heeft, is gespecialiseerd in het trainen en aftesten van scheepsbemanningen. Nog niet eerder voerde een OPV een evacuatie-operatie uit en de tijd is beperkt, dus de korte, maar gedegen voorbereiding bij de FOST is nu de beste optie. Daarna begint de Holland aan de 10-dagen durende oversteek richting het oostelijke deel van de Middellandse Zee. Tijdens deze periode werkt de bemanning zich op door onder meer noodprocedures te beoefenen en de schietvaardigheid met de boordwapens aan te scherpen.
Keuze niet groot
De overste vertelt dat de 65-koppige kernbemanning er tijdens deze missie niet alleen voorstaat. Er gaat namelijk ook een NH90-maritieme gevechtshelikopter met bijbehorende boordvliegploeg mee, evenals een detachement mariniers van het 22e Raiding Squadron uit Doorn. Het totaal komt op 88 personen. “De mariniers zijn aan boord onderdeel van het Fire Support Team. Daarnaast dragen ze bij aan de beveiliging van hulpgoederen en evacués.”
Dat voor deze missie niet 1 van de 2 Landing Platform Docks is gekozen, heeft alles te maken met de beschikbaarheid van deze platforms, aldus de commandant. ”Vanwege onderhoud en verplichtingen elders was de keuze niet groot.”
Cyprus als thuisbasis
Volgens de overste is ook een OPV wel degelijk een geschikt platform voor een operatie als deze. Als het moet, kan het schip bijvoorbeeld 150 evacués meenemen. Deels verblijven ze dan in de hangaar. Maar dat is in dit geval niet zo erg, aangezien de reis van Gaza naar Cyprus vrij kort is.
Dit eiland geldt tijdens de 3 maanden durende missie als thuisbasis voor de Holland. “Volgens planning zouden we begin volgend jaar weer terug in Den Helder moeten zijn”, stelt de marineman. Die datum kan uiteraard verschuiven. En ten slotte verwijzend naar de oorspronkelijke bestemming: “Wie onze geplande inzet in het Caribisch gebied vanaf 7 januari gaat doen, is nog niet bekend. Er wordt momenteel gekeken naar de alternatieven. Wij gaan het in ieder geval dit keer niet doen.”