.

x
Leestijd: 7 minuten

Luchtmacht op Wereldhavendagen

De 46ste editie van de Wereldhavendagen trokken in het eerste weekend van september zo’n 400.000 bezoekers. Zij zagen in de Rotterdamse haven tal van demonstraties van onder meer de Koninklijke Marine. Die was met meerdere schepen en vele activiteiten langs de kade in Rotterdam goed vertegenwoordigd. Ook de NH90 van 860 Squadron was aanwezig, zowel aan dek van het Luchtverdedigings- en Commandofregat Zr.Ms. De Ruyter en tijdens vliegdemonstraties boven de Nieuwe Maas. De luchtmacht verraste het publiek ook nog nog met een fly-by van vijf F-35’s. Foto’s: Louis Meulstee

Berging Britse bommenwerper IJsselmeer

Defensie begon op 4 september op het IJsselmeer met de berging van de Britse Lancaster met registratienummer ED603. De bommenwerper werd in de Tweede Wereldoorlog door een Duits jachtvliegtuig neergehaald. Een stuk IJsselmeer van 30 bij 30 meter is voor de berging drooggelegd.

Tussen de wrakdelen zijn stoffelijke resten aangetroffen. Die gaan voor onderzoek naar het laboratorium van de Bergings- en Identificatiedienst van de Koninklijke Landmacht in Soesterberg. Defensie rapporteert de bevindingen uiteindelijk aan het Britse ministerie van Defensie. De vliegtuigrestanten worden overgebracht naar Vliegbasis Woensdrecht. De berging valt onder de Stafofficier Vliegtuigberging van het Commando Luchtstrijdkrachten. De Explosieven Opruimingsdienst Defensie ruimt eventuele explosieven.

In de late avond van 12 juni 1943 maakt de Lancaster ED603 zijn eerste operationele vlucht. Dat is naar het Duitse Ruhrgebied. Het toestel is dan net bij het No. 83 squadron van de Royal Air Force afgeleverd. Boven Bochum werpt het toestel zijn bommen af. Na het bombardement vliegt de ED603 terug naar Engeland. Ter hoogte van Kornwerderzand schiet een Duitse Messerschmitt Bf-110 de Lancaster uit de lucht. Alle zeven bemanningsleden komen hierbij om het leven. Vier lichamen spoelen aan en worden langs de oevers van het IJsselmeer begraven. De andere drie bemanningsleden worden sindsdien vermist.

De berging maakt deel uit van het Nationaal Programma berging vliegtuigwrakken. Tijdens de Tweede Wereldoorlog gaan meer dan 5.500 vliegtuigen boven Nederland verloren. Van een groot deel liggen nog restanten in de bodem. Het nationaal programma ondersteunt gemeenten bij de hoge kosten van een vliegtuigberging. De berging op het IJsselmeer duurt ongeveer vijf weken, afhankelijk van de weersomstandigheden.

Koning bezoekt Franse luchtmacht

Koning Willem-Alexander bracht op 11 september een werkbezoek aan vliegbasis Salon de Provence in Frankrijk. Dat kwam voort uit gesprekken over defensiesamenwerking tijdens het staatsbezoek van de Franse president Emmanuel Macron aan Nederland afgelopen april.

De Koning werd tijdens het bezoek vergezeld door Commandant Luchtstrijdkrachten luitenant-generaal André Steur en Commandant 300 Squadron luitenant-kolonel Alphons Jacobs. Het bezoek begon voor de koning met een vlucht in een Alpha Jet van demonstratietteam la Patrouille de France. Op Salon de Provence kreeg hij vervolgens uitleg over de werkwijze van een Special Operations Forces-helikoptereenheid en de Caracal die ze hiervoor gebruiken. Dit type vervangt over een paar jaar de Cougar van 300 Squadron. Foto’s: sergeant-majoor Cristian Schrik

Oostenrijk volgt Nederland bij vervanging C-130

Net als Nederland gaat ook Oostenrijk de C-130 vervangen door de C-390 Millennium van de Braziliaanse fabrikant Embraer. Sterker nog, Oostenrijk wil graag dat de aanschaf van de transporttoestellen via Nederland verloopt. Naar verwachting ondertekent ons land nog dit jaar het contract voor vijf transporttoestellen.

Oostenrijk is in de markt voor vier exemplaren die drie C-130’s vervangen waarvan de oudste uit 1967 komt. Na zo’n 25 jaar dienst bij de Britse Royal Air Force nam Oostenrijk ze in 2002 over.
Nederland was het derde Europese land dat koos voor de C-390, na eerder Portugal en Hongarije. De ondertekening van het Oostenrijkse contract zou begin 2024 moeten plaatsvinden, met levering van de eerste C-390 tussen 2026 en 2027. Artis impression: Embraer

De tentoonstelling over het langst gebruikte vliegtuig van de Nederlandse luchtmacht is nog langer te zien in het Nationaal Militair Museum (NMM) in Soesterberg. ‘F-16: 50 jaar fast forward’ wordt wegens succes verlengd tot en met 7 januari 2024.

De tentoonstelling over de F-16 trok tot nu toe al meer dan 250.000 bezoekers. De F-16 is meer dan veertig jaar door de Nederlandse luchtmacht ingezet op het. 'F-16: 50 jaar fast forward' vertelt het verhaal van de Fighting Falcon en is opgebouwd uit drie delen: Machine, Team en Mission. Voor kinderen is een speciale route opgenomen. Kijk voor meer info op https://www.nmm.nl. Afbeelding: NMM

Defensie vervangt radarstations tijdelijk door mobiele systemen

Defensie zet een mobiel radarsysteem van de NAVO in om het radarstation in Wier voor een half jaar te vervangen. Dat is binnenkort buiten gebruik door een verbouwing vanwege geluidsoverlast. Daarnaast koopt Defensie een nieuw mobiel systeem, de Groundmaster 400a. Dat gaat het luchtruim in het zuiden bewaken tot eind 2026. Dan neemt een beoogd nieuw radarstation in Herwijnen die taak over.

Dat schrijft staatssecretaris Christophe van der Maat op 7 september in een brief aan de Tweede Kamer. De inzet van de mobiele radarsystemen is voor nu de best haalbare optie, maar Van der Maat benadrukt dat het om een tijdelijke oplossing gaat. “Mobiele radarsystemen bieden een basisdekking. Defensie stelt hogere eisen en wil het luchtruim bewaken met state of the art SMART L-radarstations die beduidend beter zijn. Het is daarom van groot belang dat het nieuwe radarstation in Herwijnen er zo snel mogelijk komt.”

Defensie gebruikt nu twee radarstations om het Nederlandse luchtruim te bewaken en te beveiligen. Voor Noord-Nederland is dat het nieuwe SMART L-radarstation in Wier. Dat mag volgens de geldende geluidsnormen alleen overdag aan staan. ’s Avonds en ’s nachts maakt het namelijk te veel lawaai. Vanwege de verslechterde veiligheidssituatie in Europa is de radar sinds maart vorig jaar toch 24/7 in gebruik.
Het radarstation wordt daarom binnenkort verbouwd en krijgt een geluidswerende koepel en een aangepaste aandrijving om de geluidsoverlast tegen te gaan. Na de verbouwing moet het station aan de geluidsnormen voldoen. Om de verbouwingsperiode van een half jaar te overbruggen, gebruikt Defensie een Deployable Air Defence Radar (DADR) van de NAVO, vanaf vliegbasis Leeuwarden. Die radar is afkomsting van het Deployable Air Command and Control Centre (DACCC) van de NAVO in het Italiaanse Poggio Renatioco. Foto: DACCC

Defensie start samenwerking met E-Flight Academy

Het Ministerie van Defensie gaat een samenwerking aan met E-Flight Academy op Teuge International Airport. Door de overeenkomst kunnen jonge aspirant-vliegers kennismaken met elektrisch vliegen, een initiatief dat Defensie omarmt.

E-Flight Academy vliegt met vier volledig elektrische Pipistrel Velis Electro’s. De toestellen hebben een vliegtijd van vijftig minuten plus tien minuten reserve. Dit maakt het mogelijk om vliegopleidingen op een milieuvriendelijke en duurzame manier uit te voeren. De elektrische vlieglessen vinden plaats vanaf Teuge. De toestellen vliegen volledig op zonne-energie.
E-Flight Academy ontwikkelde voor het Ministerie van Defensie een elektrisch vliegprogramma. Dat omvat introductievluchten voor aspirant-vliegers die hun eerste selectieprocedure hebben afgerond. E-Flight Academy biedt ook een vliegprogramma aan voor aspirant-vliegers die na hun selectie eerst een studie volgen binnen Defensie. Op die manier kunnen ze tijdens hun opleiding aan de Koninklijke Militaire Academie hun ervaring op peil houden. Foto: E-Flight Academy

foto

Tekst: Arno Marchand