Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

NAVO kiest Wedgetail

De NAVO vervangt de vloot van veertien sterk verouderde E-3A AWACS-vliegtuigen (Airborne Warning And Control System) door 6 nieuwe E-7A ‘Wedgetails’.

Het duurt nog wel even voor de toestellen met de kenmerkende radar uit dienst gaan. De eerste Wedgetail vliegt naar verwachting pas in 2031 vanaf vliegbasis Geilenkirchen, net over de grens met Duitsland. Vier jaar later gaat de laatste AWACS uit dienst.

Het is geen grote verrassing dat de E-7A, gebaseerd op de Boeing 737, als opvolger van de E-3A is gekozen. NAVO-land Turkije heeft het toestel, daar Peace Eagle genaamd, al rondvliegen. De Verenigde Staten en Groot-Brittannië hebben de Wedgetail gekozen als vervanging voor hun eigen AWACS-vliegtuigen. Zweden, dat waarschijnlijk deze maand tot het bondgenootschap toetreedt, heeft dan weer de ‘eigen’ SAAB GlobalEye aangeschaft. Op de foto van de US Air Force een Australische Wedgetail.

Bron: NAVO

Scheidingslijn

OPV te water

De Turkse Dearsan-scheepswerf heeft op 26 oktober 2023 met succes het eerste offshore-patrouillevaartuig (OPV) voor de Nigeriaanse marine te water gelaten.

Deze lancering markeert een stap voorwaarts in het verbeteren van de maritieme veiligheidscapaciteiten van Nigeria. De chef van de marinestaf, vice-admiraal Emmanuel Ogalla, woonde de plechtigheid bij.

In augustus 2021 maakte de Nigeriaanse marine het voornemen bekend om twee van deze patrouillevaartuigen aan te schaffen. Dearsan Shipyard begon 16 september vorig jaar met de bouw.

De Offshore Patrol Vessels hebben een lengte van 76,9 meter, een breedte van 11,9 meter en een diepgang van 3,6 meter. De topsnelheid bedraagt 28 knopen. De belangrijkste bewapening is een 40mm scheepskanon, een op afstand bestuurbaar 30mm kanon en nog eens twee op afstand bediende en twee handbediende 12,7mm machinegeweren.

De samenwerking tussen De Turkse scheepsbouwer en de Nigeriaanse marine is trouwens niet nieuw. Eerder dit jaar is al het contract toegekend voor het vlaggenschip van deze Afrikaanse marine, NNS ARADU. Dat is een fregat van de in Duitsland gebouwde MEKO 360-klasse.

Bron: navalnews.com

Textron in trek

Textron Aviation gaat twee King Air 360 Extended Range (KA360ER) vliegtuigen leveren aan de Peruviaanse marine (Fuerza de Aviación Naval) en een aan de Ecuadoriaanse marineluchtvaartdienst (Aviación Naval Ecuatoriana).

Het bedrijf uit Independence, Kansas, heeft bekend gemaakt dat het hiervoor een contract heeft gekregen van het Amerikaanse COMMIT, het US Army Contracting Command. Het gaat in het contract om $100 miljoen, dat 5 jaar beslaat en mogelijk meer toestellen omvat. Textron is behalve van de King Air ook producent van de Cessna SkyCourier, Cessna Grand Caravan EX (foto) en Beechcraft King Air.

Bron: Textron

Phénix naar nieuwe standaard

Het Franse inkoopbureau, de Direction générale de l'armement, heeft Airbus de opdracht gegeven om een A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) uit te rusten met de MELiSSA-satellietcommunicatie.

Die apparatuur kan onder alle omstandigheden opereren, ook bij extreem weer en bij verstoringen van buitenaf. MELiSSA biedt toegang tot de Franse militaire satelliet Syracuse IV, een belangrijke speler in de toekomst van de luchtmacht, het Future Combat Air System (FCAS).

Het betekent tevens dat de zelfbescherming verbetert van de Phénix, zoals het toestel A-330 MRTT in Frankrijk heet. De MRTT, zoals wij ‘m maar blijven noemen, wordt daarmee omgevormd tot een communicatieknooppunt.

De conversie wordt uitgevoerd in de militaire faciliteiten van Airbus in Getafe. Verwacht wordt dat het toestel in 2028 gekwalificeerd zal zijn voor de Franse Armée de l'air et de l'espace. De overige 14 Franse A330 MRTT’s zullen later deze zogenoemde Standard 2 krijgen. Dat gebeurt op de luchtmachtbasis Istres in Frankrijk. (foto: Airbus)

Apache uit de printer?

Boeing wil begin volgend jaar beginnen met het testen van een volledig 3D-geprint hoofdrotorsysteem voor de AH-64 Apache aanvalshelikopter.

Het is een proef om te bezien of de lange doorlooptijd voor de levering van (reserve)delen kan worden verkort. Begin deze maand toonde een team van Boeing het eerste 3D-onderdeel: een verbinding voor de hoofdrotor. Dat is geproduceerd op ‘s werelds grootste 3D-metaalprinter, op Rock Island Arsenal, in Illinois.

Het duurde in totaal acht uur en drie kwartier om het element te printen. Dat klinkt misschien lang, maar nu zitten de Apache-gebruikers al snel een jaar op dit onderdeel te wachten.

ASTRO, een non-profitorganisatie, werkt mee aan dit project. Het heeft al een contract ter waarde van $95 miljoen binnengehaald voor de ontwikkeling van grote onderdelen. Dit zogenoemde Jointless Hull Project omvat de bouw van een machine die groot genoeg is om een volledige M1 Abrams-tankromp uit één stuk te printen.

Bron: Boeing

Meer munitie

Rheinmetall heeft een order ontvangen van de Duitse regering om de Oekraïense strijdkrachten te voorzien van ongeveer 100.000 granaten voor hun 120mm-mortieren.

De bestelling maakt deel uit van een militair hulppakket van €400 miljoen. De levering begint al op korte termijn en strekt zich uit over de komende twee jaar. Het Duitse bedrijf heeft onlangs de Spaanse munitiefabrikant Expal overgenomen, met  een compleet assortiment mortiermunitie van 120mm, 81mm en 60mm. Hieraan worden nog vuurleidingssystemen en mortiermonden toegevoegd, zoals de 120mm ‘Ragnarök’ (foto) en de innovatieve RSG60, een 60mm mortier. (Foto: Rheinmetall)

Slowaakse F-16 kiest luchtruim

Lockheed Martin heeft de vlucht uitgevoerd met de eerste F-16 voor de Slowaakse luchtmacht. Het gaat om een toestel in de nieuwste Block 70-configuratie.

In totaal gaan veertien F-16 Block 70-vliegtuigen tegen januari 2024 naar Slowakije. Het contract, ter waarde van €800 miljoen, is in 2018 gesloten. Slowakije wordt het eerste Europese land dat met de nieuwste F-16-variant gaat vliegen. Bulgarije (8) en Jordanië (14) hebben deze F-16 ook in bestelling.

De nieuwste ‘Fighting Falcon’ beschikt over moderne luchtvaartelektronica, verbeterde radar en een automatisch systeem om botsingen te vermijden. Het toestel heeft volgens fabrieksopgave een maximale snelheid van 2.414 kilometer per uur. Volgens producent Lockheed gaat deze variant ook veel langer mee en zou, afhankelijk van het gebruik, tot 2070 operationeel kunnen zijn. (Foto: Lockheed Martin)

Estland neemt Arma

Het Estse ministerie van Defensie heeft contracten gegund aan de Turkse fabrikanten Otokar en Nurol Makina voor de aankoop van ongeveer 230 pantservoertuigen. Het gaat om een investering van zo’n € 200 miljoen.

Nurol Makina levert de 4x4 NMS-voertuigen, Otokar de 6x6 Arma. Het contract voorziet behalve in de pantserwagens ook in onderhoud, uitrusting en training. De leveringen staan gepland vanaf de tweede helft van 2024 en moeten tegen 2025 voltooid te zijn. De voertuigen worden uitgerust met 12,7mm machinegeweren en rookgranaatwerpers. (foto: Otokar)

Bron: otokar.com

Gripen groener

Het innovatieve avionicasysteem van de Gripen E heeft een succesvolle overstap gemaakt naar lithium-ionbatterijen.

Het gaat om de hoofd- en noodbatterij voor de Gripen E die tot nu wordt gevoed door drie thermobatterijen. Twee Li-Ion-batterijen volstaan vanaf nu. Dat is niet alleen voordelig voor het gewicht en dus het brandstofverbruik, maar voor de onderhoudskosten.

De Gripen E heeft een baanbrekend systeem, waardoor het mogelijk is om in zeer korte tijd een upgrade en update uit te voeren. Nieuwe functionaliteiten zijn snel in te passen zonder dat de beschikbaarheid van het vliegtuig in het geding komt. (Foto: Mediacentrum Noorwegen)

Bron: SAAB

Roemenië ziet Abrams

In de vorige aflevering van Materieel Mondiaal maakten we al gewag van de grote Defensie-uitgaven van Roemenië. Het gaat onder meer om een zoektocht naar raketartillerie en de aanschaf van F-35 gevechtsvliegtuigen.

Daar komen 54 (gebruikte) M1A2 ‘Abrams’ gevechtstanks bij, ter waarde van €2,5 miljard. De bestelling werd al eerder geplaatst, maar voor de export moet eerst toestemming zijn in het Amerikaanse parlement. Aanvankelijk ging het om een bedrag van krap €1 miljard, maar dat is door extra leveranties opgelopen. In het bedrag zijn ook 4 M88A2 ‘Hercules’ bergingstanks, 4 M1074 bruggenleggers en 4 M1150 doorbraaktanks inbegrepen, inclusief bewapening. De tanks hebben een flinke opknapbeurt gehad, in vaktermen een upgrade en update, waardoor ze straks als SEPV3 (System Enhanced Package) door het leven gaan. (fFoto: US Army)

Bron: armyrecognition.com

Raceboot voor kustwacht

Marokko heeft de kustbewaking versterkt met nog eens vier 52 Fearless Super Interceptor patrouilleboten.

In totaal heeft het koninkrijk nu zestien van deze ultramoderne schepen van het Amerikaanse Metal Shark in gebruik. De Koninklijke Gendarmerie had reeds een 52 Fearless Super Interceptor in gebruik. Daarnaast had de Koninklijke Marine, als onderdeel van de militaire samenwerking tussen Marokko en de Verenigde Staten, ook al tien van deze vaartuigen aangeschaft. De Fearless meet achttien meter in lengte en heeft volgens de fabrieksopgave een maximale snelheid van maar liefst 70 knopen (bijna 130 kilometer per uur!). Op een brandstoftank van 1000 liter vaart het schip 12 uur lang met een kruissnelheid van ruim 90 kilometer per uur. (Foto: Metal Shark)

Raider in de lucht

Er is lang en in het diepste geheim aan gewerkt: de B-21 Raider. Dat is de nieuwe Amerikaanse lange afstand bommenwerper die eerder deze maand voor het eerst het luchtruim heeft gekozen. De attente spotter-fotograaf Matt Hartman zag het toestel opstijgen vanaf US Air Force Plant 42 in Palmdale, Californië.

De US Air Force (USAF) heeft inmiddels bevestigd dat de B-21 een korte vlucht heeft gemaakt naar Edwards Air Force Base in Californië. Daar zijn verdere grondtests, taxiproeven en vliegoperaties gehouden. Northrop Grumman is al sinds 2015 bezig met de bouw van de nieuwe generatie bommenwerpers voor de USAF. Boeing en Lockheed Martin hadden het nakijken bij de ontwikkeling van het nieuwe toestel.

De huidige B-2’s, die Northrop Grumman ook bouwde en waarvan de Amerikaanse luchtmacht er 21 had, vliegen ruim veertig jaar rond en zijn dus aan vervanging toe. Aangezien voornamelijk China en Rusland aan een nieuwe generatie luchtdoelraketten, geavanceerde radar en systemen voor elektronische oorlogvoering werken (de zogenoemde anti-access/area denial of A2/AD), was stealth voor het nieuwe toestel uiteraard onmisbaar.

De naam Raider verwijst overigens naar de Doolittle Raid, de eerste luchtaanval op de Japanse hoofdstad Tokio in 1942. Tevens is het ’t eerste toestel dat is ontwikkeld in deze 21e eeuw, vandaar de toevoeging 21. (Foto: US Air Force)