Tekst Jack Oosthoek
Foto Rogier Bos
Whatsapp ‘scheepsbouwer’ van DMO explodeerde bijna
Naval architect van de afdeling Maritieme Systemen Etienne Duchateau krijgt tijdens een gala van de Nederlandse maritieme industrie een grandioos eerbetoon. De DMO’er wordt geprezen met de Maritime Designer Award, een in maritiem Nederland prestigieuze prijs. Prominenten uit de scheepsbouwwereld en eregast minister-president Mark Rutte kijken goedkeurend toe. “Door alle felicitaties explodeerde mijn Whatsapp bijna”, blikt Duchateau terug.
De Maritime Designer Award is een initiatief van Maritieme Fondsen Nederland en Netherlands Maritime Technology. Hij wordt elk jaar samen met andere belangrijke maritieme prijzen uitgereikt. Scheepsontwerpers, afstuderende studenten, promovendi: allemaal kunnen ze aan de competitie meedoen door een vernieuwende ontwerpmethodiek of een nieuw, innovatief scheepsbouwidee in te sturen. Een jury onder leiding van hoogleraar Scheepsontwerpen van de Technische Universiteit Delft prof. ir. Hans Hopman, beoordeelt de inzendingen.
Betere schepen
Op advies van anderen stuurt dr.ir. Duchateau de resultaten in van het onderzoek waarop hij in mei 2016 aan de TU Delft promoveert, NICOP Ship general arrangement design. Ofwel: ‘hoe deel ik met nieuwe, speciale ontwerptools een nieuw schip in? Waar plaats ik de brug, het helikopterdek, de kanonnen, de systemen, de hutten et cetera? Hoe gebruiken we de nieuwe tools om betere en effectieve schepen te ontwerpen?’
Uit een voorronde komen vijf kandidaten naar voren die hun onderwerp mogen presenteren tijdens een door de maritieme industrie georganiseerd ontwerperscongres. Uiteindelijk nomineert de jury Duchateau samen met ontwerper Justin Rietveld van Damen Shipyards voor de Maritime Designer Award. De laatste doktert aan een schip dat oude boorplatformen uit zee kan weghalen.
Brok erkenning
Zijn nominatie komt voor Duchateau als een donderslag bij heldere hemel, al hoopte hij er vanzelfsprekend wel op. “Mijn onderwerp is best moeilijk en niet eenvoudig aan het publiek uit te leggen”, vertelt hij. Dat hij de Maritime Designer Award uiteindelijk wint, dáár rekende de bescheiden Duchateau al helemaal niet op. Eenmaal met beide voeten terug op aarde, beschouwt hij die als een pluim voor zijn promotieonderzoek waaraan hij vier jaar werkte; als een brok erkenning die hem op zijn vakgebied verder kan brengen.
In de ogen van Duchateau staat door zijn prijs ook DMO in een positief daglicht. Voor zover dat al niet bekend was, heeft de materieelgigant veel talent en kennis in huis. “Is een student geïnteresseerd in de mooie dingen die DMO doet, dan moet hij dáár wezen voor zijn afstudeerstage”, meent Duchateau die zijn onderzoek in samenwerking met de TU Delft nog wil perfectioneren. “De praktijk is weerbarstig en bovendien stopt het leren ook bij mij nooit”, glimlacht hij.
Een brok erkenning voor vier jaar promotieonderzoek
Aan de slag bij DMO
Leren, dat ligt Duchateau inderdaad wel. In 2001 studeert hij af aan de TU Delft op het onderwerp ‘De toegevoegde weerstand van een schip in golven op zee’. Vervolgens krijgt hij in januari 2012 de kans promotieonderzoek te gaan doen. Zijn project: NICOP Ship general arrangement design. Gezaghebbende instanties als het University College London, de University of Michigan en de US Navy Office of Naval Research steunen het onderzoek. De resultaten zou Duchateau later insturen voor de Maritime Designer Award.
Nog tijdens zijn promotieonderzoek, dat op 26 mei 2016 rond is, gaat Duchateau op 1 maart bij DMO aan de slag. Door de (vele) nieuwbouwprojecten krijgt hij bij deze ‘baas’ de kans te doen waar zijn hart naar uitgaat: onderzoek doen en innoveren. “De combinatie van een project regelen en onderzoek verrichten, vind je in de civiele maritieme sector niet snel. Bovendien werkt DMO internationaal”, motiveert Duchateau zijn keuze.
Onbemande systemen
Op dit moment maakt de ‘scheepsbouwer’ samen met collega’s concept-studies voor nieuwe (marine)schepen, waaronder de vervangers van de kunststoffen mijnenjagers van de Alkmaarklasse. “Een hot topic daarin zijn de onbemande systemen die een mijnenjager aan boord kan meenemen. Dat heeft nogal wat invloed op de uitgangspunten van het scheepsontwerp”, aldus Duchateau. Ook buigt hij zich over de mogelijke vervangers van de onderzeeboten van de Walrusklasse. De komende jaren lijken voor Duchateau ook niet stuk te kunnen.