03

Dit artikel hoort bij: Landmacht 07

Leguaan voor het eerst in actie

Tekst Evert Brouwer
Foto SM Gregory Fréni, SM Hille Hillinga

Brugleggende tank laat zich zien

De stille ochtend op oefenterrein Marnehuizen wordt ruw verstoord door het naderen van een aantal zware voertuigen. Achter een Boxer-genie laat de Armoured Vehicle-Launched Bridge (AVLB) Leguaan, de nieuwe brugleggende tank van de landmacht, zich voor het eerst zien.

De Leguaan is daarmee – bijna 4 jaar na de aanschaf en proefdraaien tijdens de pandemie – eindelijk operationeel. Het ging in het noorden van Groningen om een relatief kleine oefening op Nederlands grondgebied. De bruglegger komt begin september grootscheeps in actie in Duitsland tijdens oefening Furious Hunter. Later dit jaar moet hij aan de bak tijdens een bataljonsoefening voor de genie.

Verstoring

Waarom heeft dat zo lang geduurd? “We hebben een paar uitdagingen gehad”, weet kapitein Erik van het Kenniscentrum Genie in Vught. “De pandemie heeft de opleidingen verstoord, maar alles loopt nu. Ook moet het Battle Management System er nog in. Binnenkort is de eerste oefening waarin de Leguaan een voorname rol speelt in het tactische scenario.”

De eerste voertuigen gaan over de brug in de Marnewaard. Na de Boxer gaat zwaargewicht Leguaan zelf zonder problemen over de net gelegde brug.

Primeur

Nu zijn ze dus op weg de eenheden. Momenteel zijn er 2 uitgeleverd aan 41 Pantsergeniebataljon en 1 aan 11 Pantsergeniebataljon. Eén van de groepscommandanten op de Leguaan, sergeant-1 Richard, is enthousiast. “Hij is écht hartstikke nieuw. Er staat 113 kilometer op de teller”, meldt hij in Marnehuizen. “We hebben er tot nu toe ‘droog’ mee geoefend. Dat er nu een Boxer overheen gaat is dus ook voor ons een primeur.”

De Leguaan

De Leguan Bridge Layer is van het Duitse bedrijf Krauss-Maffei Wegmann en wordt gebruikt voor het snel inzetten en ophalen van draagbare bruggen in gevechtszones of ander uitdagend terrein. Het systeem wordt door verschillende strijdkrachten over de hele wereld gebruikt. ​​De basis is het onderstel van de Leopard 2.
Het bruglanceersysteem van de Leguaan bestaat uit een hydraulisch bediend frame dat op het chassis van het voertuig is gemonteerd. Dit frame kan brugmodules of -secties verlengen en lanceren over gaten of waterpartijen.
Het verbetert de mobiliteit van pantservoertuigen in het gevechtsterrein, doordat ze obstakels kunnen oversteken die anders hun voortgang zouden belemmeren.

‘Kodiak kan er ook overheen’

Gewichtig

Sergeant Richard heeft dan geen ervaring met het vorige types, hij is er wel mee bekend. “Met de Leopard 1 kun je een overspanning van 20 meter maken, met de Leguaan tot 24 meter”, rekent hij voor. “Bovendien is de oude brug niet berekend op de zwaarste types voertuigen die we nu hebben. In vaktermen de 'MLC50' (Military Load Capacity), een heel oude NAVO-norm, die met speciale maatregelen tot 60 kan komen." De Leguaan heeft MLC80T-80W track and wheel. "Daarmee kan ook de Kodiak (geniedoorbraaksysteem, red.) over deze brug rijden.”

De machinist kan ook onder pantser rijden.

In cijfers

Afmeting: 15 x 4 x 4 meter

Gewicht: 52,2 ton zonder en 63 ton met brug

Maximumsnelheid: circa 65 km/u 

Brandstoftank: 1.130 liter

Actieradius terrein/weg: 220/340 km

De Leguaan is een computer op wielen. Vrijwel alle handelingen gaan automatisch.

‘We lopen straks vooraan binnen de NAVO’

K2

De zwaarste gevechtsvoertuigen van Nederland zijn MLC80T, bij sommige NAVO-landen stromen nog zwaardere in, verwachten kapitein Sil en adjudant Erik, de 'bruggenmannen' van het Kenniscentrum Genie. “Moderne tanks, zoals de verbeterde Amerikaanse Abrahams, de vernieuwde Britse Challenger en de Koreaanse K2 ‘Black Panther’, waarvan Polen er 980 heeft gekocht, hebben een hogere MLC dan MLC80T."

Sil en Erik stelden de ‘gereedschapskist overbruggingen’ samen. "De NAVO heeft gap crossing ingedeeld in drie categorieën: Assault Bridging, zoals de gepantserde Leguaan, General Support Bridgingzoals de pontonbrug en de Medium Girder-brug en als derde Line of Communication Bridging. Dan gaat het om bruggen in het achtergebied, zoals de ouderwetse Baileybrug. Deze worden gebruikt voor onder andere de belangrijkste aanvoerroutes. Als alle bestellingen binnen zijn, beschikt onze krijgsmacht over een zeer breed en goed pakket. Ik durf zelfs te stellen dat we daarmee vooraan lopen binnen de NAVO”, zegt kapitein Sil.

Van oprijden tot de brug daadwerkelijk ligt, is zo’n 10 minuten nodig.

‘Je legt de Mamba er gewoon naast’

Aanvullende bruggen

Defensie investeert de komende jaren veel in brugcapaciteit, waaraan een groot tekort is binnen de NAVO. Zoals een lichtgewicht brugsysteem: de Mamba (foto onder). “Enorm handig, ook bij het bouwen van de andere brugsystemen”, vindt adjudant Slingerland. “Je hoeft niet meer met een bootje heen en weer. En ook tactisch is het een bijzonder handige brug. Als het bruggenhoofd is uitgebouwd moeten er veel voertuigen passeren. Personeel te voet moet dit niet ophouden. Je legt de Mamba er dan naast. Ze vullen elkaar aan.”

Namens Defensie is het Improved Ribbon Bridge-brugsysteem besteld bij General Dynamics European Land Systems. Defensie vervangt hiermee de uit 1985 daterende pontonbruggen. “De boot-bruggenbouw en de pontons zijn al een tijdje aan het einde van hun levensduur”, schetst kapitein Sil. “De nieuwe vaartuigen zijn veel sterker, zijn ook stiller en schoner, wat goed is voor ons personeel. Dit is het beste van het beste.”