02

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 40

Niet bezoeken maar beleven bij Basecamp Defensie

Drones besturen, bompak dragen of cv inleveren tijdens carrièrebeurs

Van het besturen van drones tot het dragen van een bompak. Van een ontmoeting met een robothond tot een één-op-één gesprek met een recruiter. Bezoekers van Defensie Basecamp stapten deze week letterlijk in de wereld van de krijgsmacht. De tweedaagse carrièrebeurs bood een unieke kans om Defensie op een interactieve manier te ontdekken.

Tekst: Stijn Jaspers | Foto’s: Nico Alsemgeest (Obsession) en Ino Steenbeek

Militair praat met jongen in medische tent.
Één-op-één spreken met een militair over wat werken voor Defensie écht betekent. Zoals bij het verlenen van zorg voor gewonden.
Jongen met VR-bril op kijkt rond. Achter hem een banner met daarop 2 Apaches.
Defensie Basecamp was een interactieve ervaring. Deze jongen bekijkt een Apache van dichtbij met een VR-bril.

In een hoek bekijkt een jongen door een VR-bril een Apache gevechtshelikopter van dichtbij. Verderop zit een groep tieners achter de computers van het Esports team van Defensie. Daarachter kijkt een vader toe hoe zijn zoon een joekel van een rugzak probeert te dragen. Ondertussen werpen een moeder en dochter een blik op welke functies de marine biedt. Een ander groepje kijkt op dat moment in de opblaasbare medische tent van de landmacht.

"Niet bezoeken, maar beleven". Wie afgelopen dinsdag en woensdag in het Rotterdamse congrescentrum de Doelen rondliep, snapte meteen wat er met het motto van Defensie Basecamp bedoeld werd.

Foto van beursvloer met daarop verschillende stands.
De beursvloer van Defensie Basecamp was gevuld met stands. Alle krijgsmachtdelen waren vertegenwoordigd.

Eigen beurs

“Een interactieve en informatieve carrièrebeurs. Dat wilden we organiseren”, vertelt Robbert, evenement coördinator recruitment van het Defensie Ondersteuningscommando (DOSCO). “En defensiebreed. Dus geen losse krijgsmachtdelen als exposant op andere beurzen. Nee, een eigen beurs van Defensie waar de hele organisatie zich presenteert.”

Man staat voor interactief scherm en bladert door vacatures.
De banenmarkt bood de mogelijkheid voor een gesprek met een recruiter. Maar zelf door de vacatures van Defensie scrollen, kon ook.

Dat doel is bereikt. Op de beursvloer van de Doelen zijn niet alleen alle krijgsmachtdelen vertegenwoordigd. Elk denkbaar werkveld binnen Defensie presenteert zich. De circa drieduizend bezoekers per dag kunnen in gesprek met defensiemedewerkers uit de zorg, logistiek, cyber en ICT. Maar ook wie meer wil weten over wat het betekent om militair werkstudent te zijn bij Defensity College, of om reservist te worden, kan direct in gesprek.

Geweer staat uitgestald op tafel.
Ook een aantal wapens van Defensie waren van dichtbij te bekijken. Zoals dit HK417-precisiegeweer.

Robberts idee van een eigen beurs viel samen met de wens van korporaal Nordin Maouli om als pianist in de Doelen op te treden. Maouli gebruikt muziek en verhalen om emoties en inzichten over te brengen. (Zie kader ‘Laten zien wat Defensie écht betekent’). Ook Robbert zocht naar een vorm die op een andere manier laat zien wat het écht betekent om bij Defensie te werken. Beide visies werden dankzij de opzet van Defensie Basecamp realiteit.

Recruiter in gesprek met 2 mensen. Op de rug van de recruiter staat de tekst ‘Je hoeft geen militair te zijn om bij Defensie te werken’.
Direct in gesprek met een recruiter om te bespreken wat Defensie allemaal biedt. Ook voor al die burgerfuncties binnen de krijgsmacht.

‘Geen militair toch Defensie’

Tijdens Defensie Basecamp was nadrukkelijk aandacht voor de burgerfuncties. "Geen militair, toch Defensie" staat op de pennen die her er der op tafels liggen. “Dertig procent van de krijgsmacht bestaat uit burgers”, zegt recruiter Anton. “Zonder hen kan Defensie het gevecht niet voeren. Het belang van deze 26.500 collega’s kan niet overdreven worden.”

“Als recruiter heb ik tijdens deze beurs twee taken”, legt hij uit. “Ten eerste bekendheid genereren voor de functies die je als burger kunt uitvoeren. En dat zijn er heel veel! En ten tweede: tijdens een gesprek samen met een kandidaat zoeken naar wat diegene wil en kan. Soms begint het gesprek met ‘ik wil bij Defensie werken'. Meer niet, punt. Vervolgens eindig je ermee dat iemand zich gaat verdiepen in een specifieke technische functie. Zo’n eerste match is hartstikke leuk.”

‘Laten zien wat Defensie écht betekent’

Korporaal Nordin Maouli droomde van een optreden in de Doelen. De marinier én pianist was ook op zoek naar een nieuwe vorm voor de standaard banenbeurs. “De beurs als een unieke ervaring waarin verhalen, muziek en beleving samenkomen”, vertelt Maouli.

“We moeten laten zien wat Defensie écht betekent. Zeker in deze tijd. Het draait niet alleen om functies en uniformen, maar om mensen, drijfveren en emoties. Het is gelukt een evenement neer te zetten dat niet alleen informeert, maar ook raakt, inspireert en verbindt.” Tijdens Defensie Basecamp verzorgde Maouli de muzikale afsluiting van de liveshow. Deze vond twee keer per dag plaats.

Militair achter de piano op podium met strijkkwartet.
Een droom die uitkomt: korporaal Nordin Maouli op de piano in de Doelen in Rotterdam.
Vrouw staat lachend voor banner op banenmarkt.
De 26-jarige Esther verruilt een carrière als sportverslaggever graag voor een baan bij Defensie.

Sportverslaggever

De 26-jarige Esther weet precies wat ze wil. “Een baan bij Defensie bij een communicatie- of redactieafdeling”, zegt ze na haar gesprek met recruiter Anton. “Mijn grootste uitdaging is om met mijn cv als sportverslaggever te worden uitgenodigd voor een gesprek. Maar het gaat me lukken.”

Esther heeft naast flinke werkervaring een bachelor Journalistiek en een master Sportmanagement en Sportbeleid op zak. Mocht de sportverslaggever bij Defensie gaan werken, wordt ze een collega van haar tweelingzus. Die is onderofficier bij de landmacht. “Dat is natuurlijk een leuke bijzaak. Maar de reden dat ik mij wil inzetten voor de krijgsmacht is echt de situatie in de wereld. Ik wil bijdragen aan onze veiligheid.”

Jongeren op banenmarkt Defensie zitten achter computerschermen.
Laagdrempelig kennismaken met de eenheden van Defensie. Zoals het Defensie Cyber Commando.

2030: 100.000 mensen

De internationale veiligheidssituatie is een onderwerp dat op de beursvloer vaak ter sprake komt. “Het is niet voor niets dat Defensie juist in deze tijd voor het eerst een eigen carrièrebeurs organiseert’, zegt evenement coördinator Robbert. “We groeien tot 2030 naar honderdduizend mensen. Dat is nodig om onze veiligheid en die van bondgenoten te beschermen. We hebben nieuwe manieren nodig om mensen aan ons te binden. Deze beurs is daar een voorbeeld van. Maar ook bijvoorbeeld de pop-upstore van Defensie op station Utrecht Centraal.”

Een jongen met een legerhelm op en vest aan.
Havist Mathijs hoopt F-35- of helikoptervlieger te worden.

Piloot of techneut

De ouders van Mathijs (16) steunen zijn keuze voor een carrière bij Defensie. “Mijn pa heeft het nog best vaak over zijn dienstplicht. Hij vond dat echt een leuke tijd”, zegt de havo-5 leerling. “Zelf weet ik eigenlijk bijna honderd procent zeker dat ik naar Defensie wil. Het liefst word ik vlieger van een F-35 of helikopter.” Dat de selectie voor vliegers zwaar is, weet Mathijs. “Ik heb al een plan B. Als ik geen vlieger word, ga ik voor een technische functie.”

En wie weet heeft Mathijs nog wel meer inspiratie opgedaan voor een carrière binnen de krijgsmacht tijdens Defensie Basecamp. Het aanbod was groot, de energie voelbaar.

Werken bij Defensie

Defensie Basecamp gemist, maar geïnteresseerd in een carrière bij de krijgsmacht? Kom van 28 oktober tot en met 9 november naar de Defensie pop-upstore in Utrecht. Of ga naar Werkenbijdefensie.nl en ontdek de mogelijkheden.

Tekst Defensie Basecamp groen uitgelicht.