Negatief imago weggepoetst
Het is niet onopgemerkt gebleven, de formatie acht NH90’s die afgelopen woensdag over onder meer de Nieuwe Haven in Den Helder, Den Haag, de Bredase Luchtmachttoren, Vliegbasis Gilze-Rijen en het Commando Materieel en IT in Utrecht vloog. Neptune Flight was een bijzondere oefening én een opvallend gezicht, dat leidde tot veel reacties op de sociale media.
Tekst: Evert Brouwer | Foto’s: sergeant-majoor Aaron Zwaal (luchtfoto’s) en Kick Smeets
Het is woensdagmorgen een drukte van belang in de crewroom van 860 Squadron op Maritiem Vliegkamp De Kooy bij Den Helder. Er heerst een opgetogen spanning onder het vliegend- en grondpersoneel, in afwachting van de bijzondere vlucht van de acht NH90’s over ons land. Tot teleurstelling van heel 860 Squadron haakt de negende kist, uit voorzorg vanwege een technisch mankement, af.
De commandant van de indrukwekkende parade, majoor der mariniers Marnix, zondert zich even af. “Spannend? Dat valt best mee. We hebben de afgelopen twee weken alles in de voorbereiding gestoken. Iedereen weet wat-ie moet doen, dus dat zit helemaal goed.”
Opstartproblemen
Na terugkeer zijn de schouderklopjes, omhelzingen en high fives niet te tellen. Al het personeel van het squadron, of eigenlijk van geheel Martiem Vliegkamp De Kooy, staat op de plaat om het succes te vieren. Want aan de inzetbaarheid van de Nederlandse NH90’s mag niet langer worden getwijfeld.
De maritieme gevechtshelikopter, gespecialiseerd in onderzeebootbestrijding, was onlangs ook al acht dagen lang, 22 uur per etmaal in de lucht tijdens een grote oefening voor de kust van Noorwegen. Afgelopen woensdag was dus een eerbetoon aan het toestel dat, eerlijk is eerlijk, behoorlijke opstartproblemen heeft gekend.
Tijs van der Tuin op X: ‘Prachtige formatie van 8 NH90 choppers boven Utrecht’
Veel ervaring
“De mankementen zijn de afgelopen jaren in kaart gebracht”, zegt het hoofd Gereedstelling en Onderhoud (G&O), luitenant ter zee 1 Siegmar Isidora. “Bij het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR) is alles uit-en-ter-na getest.”
De hele keten (860 Squadron, 980 Squadron op Logistiek Centrum Woensdrecht, het Program Management, het Defensie Helikopter Commando en de industrie) is ingezet om het onderhoud gestructureerd te krijgen. “Daarop is een nieuw onderhoudsprogramma geschreven. De problemen zijn verholpen en nu weten we ze ook te voorkomen. Tel daarbij op dat onze monteurs ondertussen veel ervaring hebben opgedaan met het toestel, wat er mede voor zorgt dat de inzetbaarheid is toegenomen.”
Grote inspanning
Een groot deel van de bestelde NH90’s staat op dit moment al op De Kooy. Een klein aantal wordt nog (terug)geleverd door NH Industries in Italië, die daar heen gingen vanwege een update. Eén staat er op Zr.Ms. Tromp en er zijn een paar voor groot onderhoud op Vliegbasis Woensdrecht. “Ja, deze actie betekent een grote inspanning, maar het is duidelijk dat we operationeel inzetbaar zijn voor onze taken”, aldus majoor der mariniers Jan Parlevliet, hoofd Operaties.
Natacha op Facebook: ‘Prachtig geluid en mooi om te zien’
Arjen Vonk op Facebook: ‘Niet gezien, ook in het oosten wonen liefhebbers van de luchtmacht’
Vertrouwen
Commandant 860 Squadron kapitein-luitenant ter zee Maurice van Mourik vindt dat de gereedstelling van zoveel NH90’s tegelijk, mag worden gevierd. “Het is niet alleen om de buitenwacht te laten zien dat we klaar zijn voor onze eerste hoofdtaak: de bescherming van Nederland en het NAVO-grondgebied. We laten zien dat we grootschalig kunnen plannen én gereedstellen. Maar we ondernemen deze actie ook voor onszelf, want we mogen trots zijn op de inspanningen die we hebben geleverd om dit voor elkaar te krijgen.”
Isidora wijst daarbij op een aantal oefeningen dat de afgelopen tijd is gedraaid. “De NH90 heeft zich daarbij heel goed gehouden. Er is een heel groot vertrouwen in deze kisten.”