Tekst kapitein Charlotte Snel
Gevechtsvliegtuigen in actie tijdens Air Defender
Vier F-35’s en vier F-16’s van de Koninklijke Luchtmacht nemen vanaf deze week deel aan de grootste internationale luchtmachtoefening in de geschiedenis van de NAVO. In totaal doen er zo’n tienduizend militairen en 250 vliegtuigen uit 25 verschillende landen mee aan Air Defender ‘23. Duitsland is organisator.
Bij Air Defender geldt het zogenoemde Artikel 5 op de achtergrond. Volgens dit NAVO-artikel is een aanval op één bondgenoot een aanval op de volledige NAVO. De internationale luchtmachten trainen daarom snelle en wendbare inzetbaarheid en hoe dat het best gezamenlijk kan. Dit betekent dat de vliegers tal van verschillende scenario’s uitvoeren. Dat kan gaan om het verdedigen van het grondgebied, maar ook het aanvallen van gronddoelen.
De oefening wordt voornamelijk in het Duitse luchtruim gehouden, maar ook Nederland stelt een deel beschikbaar. Het gaat om een gebied boven de Noordzee. Naast de acht toestellen zijn er ook Nederlandse luchtgevechtsleiders actief, net als de Nationale Datalink Management Cel. Voor de Nederlandse toestellen is Vliegbasis Volkel de thuisbasis.
Air Defender duurt tot en met 23 juni.
Bron: Defensie
Europese landen samen tegen onderzeese dreigingen
Tien Europese landen slaan de handen ineen om hun vitale infrastructuur op zee beter te beschermen. Dat bleek tijdens de ministeriële bijeenkomst van de Joint Expeditionary Force (JEF). De vergadering vond deze week plaats in het Marine Etablissement Amsterdam.
In een gezamenlijke verklaring spraken de ministers af hun inlichtingen- en monitoringsinformatie over maritieme dreigingen actiever met elkaar te delen. Daarmee krijgen de landen een beter gemeenschappelijk beeld. Ook gaan ze hun maritieme aanwezigheid beter op elkaar afstemmen. Bovendien komt er in gezamenlijke oefeningen meer aandacht voor het beschermen van kritieke infrastructuur, zowel in als op zee.
En dat is nodig, zo benadrukte minister Kajsa Ollongren. “Onze vitale onderzeese infrastructuur wordt steeds meer een doelwit. We hebben er de afgelopen maanden veel voorbeelden van gezien. Denk aan de Nord Stream-sabotage. In nationaal en internationaal verband moeten we samen met de industrie en andere krijgsmachten onze inspanningen opvoeren om zo onze kabels, pijpleidingen en windmolenparken beter te beschermen.”
Het JEF is een militair samenwerkingsverband, opgezet als aanvulling op de NAVO. Het Verenigd Koninkrijk is voorzitter. Andere landen die deelnemen zijn: Denemarken, Estland, Finland, IJsland, Letland, Litouwen, Nederland, Noorwegen en Zweden.
Bron: Defensie
Nieuwe voertuigen voor snelle interventie-eenheid
Defensie koopt 504 lichte operationele voertuigen. Deze zogenoemde Airborne Vehicles zijn als tactisch transportmiddel in te zetten bij operaties van de Luchtmobiele Brigade. Deze is sinds 2014 geïntegreerd in de Duitse snelle interventie-eenheid: Division Schnelle Kräfte (DSK). Hierin werken Nederland en Duitsland samen. Daarom schaft ook Duitsland ongeveer duizend van deze voertuigen aan.
De verwerving gebeurt in het gezamenlijke project ‘Airborne Vehicles’. De eerste voertuigen komen volgend jaar om te testen.
De voertuigvervanging is dringend nodig nadat 11 Luchtmobiele Brigade ze vele jaren heeft gebruikt bij operaties en oefeningen. De aanbesteding doet Defensie samen met Duitsland. Het grote voordeel daarvan is dat de voertuigen binnen de DSK uitwisselbaar zijn. Dat brengt de integratie weer een stap verder.
De nieuwe voertuigen zijn voor Duitsland en Nederland technisch gelijk. Ze zijn uit te rusten met verschillende wapens, zoals een zware mitrailleur en de SPIKE anti-tankinstallatie. Verder kunnen ze worden voorzien van ballistische bescherming die modulair is aan te brengen op het voertuig. Rheinmetall Land Systemen is de fabrikant.
Defensie krijgt in 2024 de eerste vier voertuigen. Vanaf 2025 volgen er jaarlijks honderd, en dat vijf jaar lang.
Bron: Defensie
Training van Oekraïense vliegers start in komende maanden
Nederland en verschillende Europese landen werken eraan zo snel als mogelijk te starten met het trainen van Oekraïense piloten op de F-16. Tegelijkertijd wordt er een trainingscentrum opgezet in een land in Oost-Europa. Verder draagt Nederland opnieuw bij aan het versterken van de luchtverdediging van Oekraïne. Dit meldde minister Kajsa Ollongren woensdag in een brief aan de Tweede Kamer.
Defensie werkt aan een plan voor F-16-trainingen aan Oekraïne. Samen met Denemarken en met steun van de VS heeft Nederland de leiding om de Europese inspanningen hiervoor te coördineren. In overleg met onder meer België, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk en de industrie werken alle betrokkenen nu aan de inhoud van de trainingen. De trainingen beginnen met een beperkt aantal Oekraïense vliegers. Dat worden er mogelijk later meer.
Met de vernietiging van de Nova Kakhovka dam bereikte deze oorlog een nieuw dieptepunt. Rusland bestookt ondertussen via de lucht Oekraïense civiele en militaire doelen, deze week vielen daarbij opnieuw doden en gewonden. Het blijft dus belangrijk om de Oekraïense luchtverdediging te versterken. Nederland draagt hier samen met haar bondgenoten aan bij.
Vanuit het International Fund for Ukraine(IFU) wordt 92 miljoen euro beschikbaar gesteld voor luchtverdediging. Dit gebeurt naar verwachting voor het einde van het jaar. Hiernaast draagt Nederland veertig miljoen euro bij om in een multilateraal samenwerkingsverband luchtverdedigingsmiddelen aan te schaffen, die op zeer korte termijn aan Oekraïne worden geleverd.
Daarnaast koopt Defensie vier VERA-EG passieve radarsystemen. Met de radar zijn onder meer lucht-, grond-, en zeedoelen te detecteren, lokaliseren, te volgen en te identificeren. Zo draagt Nederland bij aan de geïntegreerde luchtverdediging van Oekraïne. Deze capaciteiten zijn aanvullend op eerdere leveringen.
Bron: Defensie
Defensie vervangt 67 kilometer aan kerosinepijpleiding
Defensie vervangt 67 kilometer aan ondergrondse pijpleiding. Het gaat om een kerosinepijpleiding tussen Klaphek en Best. Dit gedeelte is aangelegd in 1954 en verouderd. De Defensie Pijpleiding Organisatie (DPO) is verantwoordelijk voor de vervanging. Dat gebeurt op verzoek van de NAVO.
Het Nederlandse pijpleidingnetwerk maakt onderdeel uit van het Central European Pipeline System van het bondgenootschap. DPO verzorgt in Nederland het transport van vliegtuigbrandstoffen naar militaire en civiele vliegvelden.
De leidingen tussen het Utrechtse Klaphek en het Noord-Brabantse Best liggen op sommige plekken te ondiep. Dat wordt gecorrigeerd. Ook worden de buizen vervangen door versies met een grotere diameter. Zeven kilometer van het traject is al vervangen, waarvoor Ruimtelijke Ordening-procedures zijn doorlopen en vergunningen zijn verleend. De transportleiding is onmisbaar voor de inzet van luchtmachtmaterieel en is een belangrijke schakel in de internationale militaire samenwerking.
Naar verwachting is de vervanging in 2027 afgerond.
Bron: Defensie
Conferentie jubilerend Regiment Genietroepen
Het Marine Etablissement Amsterdam (MEA) was deze week het domein van het jubilerende Regiment Genietroepen. De jaarlijkse conferentie van het Military Engineering Centre of Excellence (MILENGCOE) vond daar van maandag tot vanmiddag plaats, met 135 internationale bezoekers.
De genie kent twee werkgroepen binnen de NAVO om alle genie-aspecten te synchroniseren. Het gaat dan onder meer over doctrines, terminologie, materieel, force protection, infrastructuur en informatie-uitwisseling. Een van deze werkgroepen bevindt zich standaard in het Duitse Ingolstadt. De andere conferentielocatie rouleert tussen de deelnemende landen. Regimentscommandant Bas van den Berg: “Door onze krachten in Military Engineering te blijven bundelen, worden we sterker.”
Dat het Regiment Genietroepen 275 jaar bestaat, gaat al niet ongemerkt voorbij. Behalve de conferentie van deze week, was gisteren de opening van de foto-expositie ‘Bruggenbouwers; 275 jaar regiment genietroepen’. Deze is tot eind 2023 te zien op het terrein van het Nationaal Militair Museum (NMM).
Bron: Defensie
Rode Baretten ronden Air Assault Course af
Ladingen met een ‘sling’ aan een helikopter haken. Hoe doe je dat? Wat is het maximale gewicht, wat de vliegsnelheid? Deze en andere zaken kwamen aan de orde tijdens een opleiding Air Assault in Roemenië.
Het draaide hierbij om personeel en militairen verplaatsen in vijandelijk gebied. Veertien militairen van 11 Luchtmobiele Brigade namen deel aan de multinationale training onder leiding van Amerikaanse collega’s.
De cursisten werden ook fysiek op de proef gesteld. Zo leerden ze af te dalen uit een Amerikaanse Black Hawk-helikopter en liepen ze met bepakking een drie uur durende mars. Alle Nederlanders zijn geslaagd.
Zo’n 140 Nederlandse militairen in Roemenië maken hier deel uit van de vooruitgeschoven NAVO-aanwezigheid. Met trainingen bereiden de militairen van de multinationale eenheid zich voor op alle mogelijke situaties. Zodat ze het NAVO-grondgebied in Roemenië weten te verdedigen, mocht dat nodig zijn.
Bron: Defensie
Brabantse studenten winnen Witte Anjer Prijs
Sterre van den Boogaard (20) en Ruben Lindenhovius (19) ontvingen deze week de Witte Anjer Prijs 2023. Zij wonnen de prijs vanwege hun initiatief ‘Boots on the Ground’ waarmee zij geld inzamelden voor veteranen met PTSD/PTSS.
Met het initiatief ‘Boots on the Grounds’ liepen Sterre en Ruben met 23 studenten van de opleiding Veiligheid & Vakmanschap (VeVa) in maart 2023 in amper vier dagen van het Zeeuwse Nieuwdorp naar Eindhoven. De tweehonderd kilometer legden de fanatiekelingen af voor het goede doel: de Stichting Ondersteuning Veteranen Activiteit (OVA).
“Het idee om ons in te zetten voor veteranen ontstond na een bezoek aan de Invictus Games”, zo vertellen de twee Brabantse studenten over hun initiatief. “Daar werden we erg geïnspireerd door de verhalen van de aanwezige veteranen. Tijdens de mars aten en sliepen we op verschillende locaties. De laatste nacht waren we in het veteraneninloophuis, waar we veteranen spraken. Daardoor begrijp je voor wie je het doet.”
Het Nationaal Comité Veteranendag riep in 2018 de Witte Anjer Prijs in het leven als waardering voor mensen die zich inzetten voor veteranen.
Bron: Nationaal Comité Veteranendag
Heli's vliegen weer na brandstofprobleem
De helikopters en lesvliegtuigen die sinds afgelopen dinsdag aan de grond stonden, vliegen weer. Het vermoeden bestond dat de toestellen kerosine met een verhoogde concentratie ijzeroxide hadden gekregen. Die kwam uit brandstofopslagtanks van Vliegbasis Gilze-Rijen waarin de roestdeeltjes bleken te zitten. Niets hiervan is in de helikopters of lesvliegtuigen gekomen, zo blijkt uit onderzoek.
De op Vliegbasis Woensdrecht gestationeerde PC-7 lesvliegtuigen waren van dezelfde brandstof voorzien als de helikopters die Gilze-Rijen als thuisbasis hebben. Het geplande vliegprogramma wordt vanaf beide defensielocaties hervat.
De brandstofopslagtanks op Vliegbasis Gilze-Rijen moeten wel nog worden gereinigd.
Bron: Defensie