Tekst kapitein Jessica Bode
Foto Paul Tolenaar

Militairen willen wereldrecord roeiwedstrijd breken

Bijna vijfduizend kilometer roeien in een bootje van twaalf vierkante meter groot. Op de Atlantische Oceaan met golven van soms zes meter hoog. Én liefst in minder dan veertig dagen, zodat het wereldrecord wordt verbroken. Voor de één een nachtmerrie, voor militairen Ingeborg Dijkstra (28) en Guus Koppes (28) een droom die uitkomt.

Op 12 december starten zij, met nog twee fanaten, aan een roeitocht tussen La Gomera op de Canarische Eilanden en het tropische eiland Antigua in de Caribische Zee. Met hun deelname aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge halen ze geld op voor ‘The Ocean Cleanup’.

Kapitein Ingeborg Dijkstra en luitenant ter zee der 3e klasse Guus Koppes gaan, met nog twee strijders, vijfduizend kilometer roeien voor het goede doel.

Loodzware tocht

Hoe goed gemutst en positief Ingeborg en Guus ook zijn, ze kunnen niet verhullen dat ze best gespannen zijn voor de loodzware tocht die volgende week begint. Er doen 43 teams mee uit tientallen landen en slechts één afvaardiging uit Nederland.

‘Om de twee uur kun je wat slapen’

Naast de fysieke en mentale inspanning onderweg staat hen ook nog eens een lange periode met bitter weinig slaap te wachten. “We roeien in een bootje van twaalf vierkante meter groot. Om de twee uur wisselen we elkaar af. Alleen in die tussentijd kun je wat slapen, maar moet je ook eten, wassen en al het andere doen dat moet gebeuren”, verduidelijkt kapitein Ingeborg.

Ze hebben zich de afgelopen tweeënhalf jaar voorbereid voor deze intensieve roeiwedstrijd.

Tweeënhalf jaar

Verder rest het kwartet de komende weken niets anders dan roeien, roeien en nog eens roeien. Marinecollega luitenant ter zee der 3e klasse Guus loopt alvast op de plannen vooruit: “We kunnen niet beschrijven hoeveel zin we erin hebben. We kijken al tweeënhalf jaar uit naar dit moment. Laat het nu maar gebeuren.”

Route

Van La Gomera naar Antigua. Een tocht van grofweg 4.800 kilometer die je op verschillende manieren kunt varen. “Een noordelijkere route betekent minder kilometers, maar wel een grotere kans op wind tegen”, legt Guus uit. “Bij een zuidelijke route is die kans kleiner, maar dat is in kilometers weer langer. Dat zijn overwegingen die je onderweg moet maken.”

Kings Cup

Naast het militaire duo gaan ook de twee niet-defensiecollega’s Ilja (45) en Marcel (62) de uitdaging aan. “Dit was allemaal een idee van Ilja en zij zocht medestrijders. Via, via kwam ze bij mij terecht en ik heb Guus gevraagd”, verheldert Ingeborg.

‘Het leek me onbereikbaar om zelf te doen’

“Wij hebben met een militaire acht al eens gestreden voor de Kings Cup, tijdens de internationale roeiwedstrijd Henley Royal Regatta in Engeland.” Al hadden de twee militairen nooit verwacht dat ze daarna aan zoiets groots als de Atlantic Challenge zouden meedoen. “Ik heb er wel over gelezen en zelfs een documentaire over gezien, maar het leek me onbereikbaar om zelf te doen”, zegt Guus. “Maar toen het werd gevraagd was ik snel verkocht.”

“Natuurlijk moet je hard trainen om zo sterk mogelijk zijn, maar fysieke kracht is slechts één van de facetten”, aldus de roeiers.

Regels

Voor de Talisker Whisky Atlantic Challenge zijn er een paar gouden regels. Zo moeten de deelnemers het louter doen met spierkracht, de startdatum- en locatie liggen vast, evenals het eindstation. Verder mogen de deelnemers de race zelf invullen.

'Hoe je aan de overkant komt moet je zelf weten'

“Hoe je aan de overkant komt moet je zelf weten. Al ga je via Engeland en doe je er honderd dagen over”, reageert Ingeborg. Al willen zij en Guus het niet zover laten komen. Het oude wereldrecord zal dit keer sneuvelen”, reageert het tweetal vastberaden. “Nu we dit doen, doen we het maar gelijk goed. Ik denk serieus dat we een goede kans maken”, benadrukt de marineman.

Om het wereldrecord te breken, en dat wil het duo, moet de klus in minder dan veertig dagen worden geklaard.

Kerstdiner

Om dat wereldrecord te breken moeten ze de klus in minder dan veertig dagen klaren. Voor twintig januari moeten ze zien aan te komen op de tropische vakantiebestemming Antigua. Dus terwijl het gros van de Nederlanders zich vol vreet aan de kerstgourmet en de oliebollen met oud en nieuw, happen Ingeborg en Guus nog een keer in een gevriesdroogde maaltijd.

“Nee! We trakteren onszelf tijdens de feestdagen op ananas en perzik in blik. De rest van de tijd moeten we het inderdaad doen met instant maaltijden (adventure food) dat we aanlengen met gefilterd zeewater.”

‘Een feestmaal met ananas en perzik in blik’

Feestmaand of niet, er is een reden waarom de organisatie deze wedstrijd in december plant: “Over het algemeen heb je dan het beste weer. Al zijn er de afgelopen jaren wel snelle en langzame jaren geweest. Je bent afhankelijk van de wind.”

Inmiddels is er al ruim vijftienduizend euro opgehaald voor het goede doel.

Waterfiltersysteem

De roeiboot waarin het allemaal gaat gebeuren is er een van 8,5 bij 1,5 meter groot. Uitgerust met onder meer een slaapvertrek(je) met toilet (emmer) en cabine voor apparaten zoals de navigatie, het zonnepaneel en het waterfiltersysteem. En er is natuurlijk eten mee. “Naast de ‘adventure droogmaaltijden’ hebben we koek, snoep, gedroogd fruit en noten mee. Oh ja, en Nutella waar je soms gewoon even lekker met je lepel een hap uit kunt halen.”

Marifoon certificaat

Voor de vrijwillige uitputtingsslag op zee hebben de deelnemers zich lang voorbereid.  “Natuurlijk moet je hard trainen om zo sterk mogelijk zijn, maar fysieke kracht is slechts één van de facetten”, benadrukt Ingeborg. “Voorbereiding, mentaal sterk zijn én de juiste mindset zijn minstens zo belangrijk. Dit is zo’n zware wedstrijd dat jong en fit zijn niet genoeg is.”

‘Je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen’

Haar marinecollega Guus voegt daaraan toe: “En dan heb je nog de technische voorbereiding.” Hij doelt op het klaarmaken van de boot, sponsoren regelen, minstens honderdtwintig uur roeiervaring op open water hebben met het team en voldoen aan verplichte randvoorwaarden. Denk aan overleven en EHBO op zee, het internationaal vaarbewijs en het marifoon-certificaat. “Qua voorbereiding is het een fulltime baan naast een fulltime baan”, beaamt Ingeborg. “En je moet wel een beetje gek zijn om dit te doen. Maar sommige doen dit zelfs helemaal alleen. Dat is ‘next level’.”

Archieffoto’s van de oceaanrace.

Whisky ​​​​​​​

De Atlantische Oceaanrace, met het diepste punt op 8,5 kilometer, werd in 1997 voor het eerst gehouden. Sinds 2011 is dat jaarlijks en is het ‘t Schotse whiskymerk Talisker dat de boel organiseert. Lusten de Nederlandse deelnemers eigenlijk whisky? Ingeborg schut abrupt haar hoofd en zegt ad rem: ‘Jij wel zeker Guus, jij zit bij de marine. Of drinken jullie alleen rum?” Waarop Guus treffend reageert: “Rum? We zijn geen piraten!”

Sponsoring

De totale kosten om met een team en boot mee te kunnen doen aan de Talisker Whisky Atlantic Challenge bedragen honderdtwintigduizend euro, bij elkaar gebracht door sponsoren. Dat is niet alleen inschrijfgeld, maar beslaat ook de kosten voor bijvoorbeeld het klaarmaken van de boot. Inmiddels heeft het kwartet ook al ruim vijftienduizend euro opgehaald voor het goede doel. Defensie sponsorde ook in de vorm van zeilpakken en een deel van de verlofdagen van de twee militaire deelnemers.