Tekst kapitein Jessica Bode
Foto Hans Roggen
Nieuw leven voor overtollige voertuigen en goederen
Overtollig defensiematerieel, zonder toekomst bij de krijgsmacht, wordt al sinds jaar en dag verkocht aan handelaren en particulieren. Nu steeds meer geïnvesteerd wordt in nieuwe spullen, én Kamp Nieuw-Milligen plaats maakt voor de komst van de mariniers, gaan er steeds vaker goederen en voertuigen over de toonbank. Dat gebeurt wekelijks via online én fysieke veilingen, zoals afgelopen dinsdag in Uddel.
Vier- en tientonners, waterwagens, shelters, een aanhangwagen 15 kN algemene dienst, nog een enkele DAF 95 XF en een 1700. Wat ze gemeen hebben? Ze stammen allemaal uit medio jaren tachtig, niets mag of kan de openbare weg op en Defensie neemt er afscheid van. Daarom werden er deze week 111 items geveild door Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Een taak die deze club van het ministerie van Financiën al jaren voor het hele Rijk op zich neemt.
“Het materieel stond daar soms al jaren stil. Ongebruikt. De technische staat wordt daar niet beter van. Nu het kamp toch ‘opgeruimd’ moet worden, vanwege de nieuwbouw voor het Korps Mariniers, werd besloten de defensievoertuigen te verkopen”, legt Erik Korevaar van DRZ uit.
G-klasse
Het zijn veelal handelaren en dumpshopeigenaren die op zo’n verkoop afkomen, maar af en toe wordt er ook een particulier gespot. Zoals liefhebbers Roef en Haris. Vader en zoon neuzen bij een Mercedes G-klasse, al moet je goed kijken om die er nog uit te destilleren. Een leek zou zeggen dat-ie niets meer waard is, maar vader en zoon zien dat anders. “Wij zouden hem graag opknappen. Het kost veel tijd en geld, maar het is een geweldige hobby”, maakt Haris duidelijk.
Technische staat
In welke technische staat al de voertuigen in Uddel verkeren, en of ze überhaupt nog rijden, is de grote vraag. In veel gevallen ontbreken tal van onderdelen zoals een kilometerteller, uitlaat of deur. De sleutels zijn universeel, waardoor ze er niet worden bijgeleverd. De voertuigen hebben ook geen Nederlands kenteken, alleen een registratienummer. Maar daar mag je de openbare weg niet mee op.
Afrika
Zaken waar de meeste handelaren zich overigens geen zorgen om maken. “Ach, we knappen het op en verkopen het door daar waar het asfalt ophoudt”, verklaart John Wichhart uit Nieuwediep zijn exporthandel. Als derde generatie handelt hij al veertig jaar in onder meer oud-defensiematerieel.
Negentig procent gaat naar het buitenland
“Negentig procent gaat naar het buitenland, met name Afrika. Soms verkopen we ook aan particulieren. Die gaan er dan bijvoorbeeld mee op reis. Dan noemen ze een omgebouwde viertonner ineens een ‘expeditievoertuig’."
John en z’n concullega Dick van Dam staan aandachtig bij een oude tientonner te kijken. De twee komen elkaar al veertig jaar tegen op defensieveilingen. “Het is jammer dat je tegenwoordig alles per stuk moet kopen. Mijn vader begon vijftig jaar geleden in dit vak en kocht dan achthonderd defensievoertuigen in één keer op”, maakt Dick duidelijk. Omdat dit in Nederland niet snel meer gebeurt, gaan hij en John liever naar buitenlandse veilingen. “Vooral die in Zweden", voegt hij toe. “Dan krijg je zelfs een reparatierapport, waarin staat hoeveel het kost om een bepaald voertuig op te knappen.”
Vijfduizend kilo kleding
DRZ veilt niet alleen voertuigen namens Defensie. Alles wat de krijgsmacht ‘over’ heeft gaat onder de hamer. “Al het grote spul, zoals voer-, vlieg-, en vaartuigen verkopen we zelf. Hetzij vanaf locatie, zoals nu in Uddel bij veel of groot defensiematerieel, dan wel vanaf onze eigen locatie in Soesterberg.”
Klein spul wordt geveild via onlineveilingmeester.nl
Klein spul wordt online geveild via de website onlineveilingmeester.nl. Zo werd deze week bijna vijftienduizend euro geboden op 46 palletboxen met ruim vijfduizend kilo kleding. Waaronder negentig paar schoenen en driehonderd jassen, maar ook 3.655 kilo ongesorteerde goederen.
Zoutstrooiers
De veilingen regelt DRZ overigens niet alleen voor Defensie, maar voor het gehele Rijk. Van bureaustoelen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst tot zoutstrooiers en vaartuigen van Rijkswaterstaat. En dan praten we niet alleen over goederen die ‘over’ zijn. Het kan ook gaan om door de politie, marechaussee, FIOD of bijvoorbeeld douane in beslaggenomen goederen. Van sloepen, scooters en elektrische apparaten tot sieraden, kunst en levende dieren.
Gevechtspakken
Om hoeveel goederen het gaat, is logischerwijs afhankelijk van het aanbod. In geval van Defensie is het wel veel meer dan normaal. Dat heeft er alles mee te maken dat er momenteel volop wordt geïnvesteerd in nieuwe uitrusting en materieel. Zo hebben de DAF-vrachtwagens plaats gemaakt voor de nieuwe Scania’s en worden steeds meer nieuwe gevechtspakken in gebruik genomen.
'Dumpshopeigenaren zijn gek op kleding’