Tekst kapitein Jessica Bode
Foto Hans Roggen

Nieuw leven voor overtollige voertuigen en goederen

Overtollig defensiematerieel, zonder toekomst bij de krijgsmacht, wordt al sinds jaar en dag verkocht aan handelaren en particulieren. Nu steeds meer geïnvesteerd wordt in nieuwe spullen, én Kamp Nieuw-Milligen plaats maakt voor de komst van de mariniers, gaan er steeds vaker goederen en voertuigen over de toonbank. Dat gebeurt wekelijks via online én fysieke veilingen, zoals afgelopen dinsdag in Uddel.

Vier- en tientonners, waterwagens, shelters, een aanhangwagen 15 kN algemene dienst, nog een enkele DAF 95 XF en een 1700. Wat ze gemeen hebben? Ze stammen allemaal uit medio jaren tachtig, niets mag of kan de openbare weg op en Defensie neemt er afscheid van. Daarom werden er deze week 111 items geveild door Domeinen Roerende Zaken (DRZ). Een taak die deze club van het ministerie van Financiën al jaren voor het hele Rijk op zich neemt.

Erik Korevaar werkt bij Domeinen Roerende Zaken die de verkopen voor Defensie verzorgt.

“Het materieel stond daar soms al jaren stil. Ongebruikt. De technische staat wordt daar niet beter van. Nu het kamp toch ‘opgeruimd’ moet worden, vanwege de nieuwbouw voor het Korps Mariniers, werd besloten de defensievoertuigen te verkopen”, legt Erik Korevaar van DRZ uit.

Er werd deze week op Kamp Nieuw-Milligen een kijkdag voor 111 oude legervoertuigen gehouden. Kopers konden tot en met gisteren bieden.

G-klasse

Het zijn veelal handelaren en dumpshopeigenaren die op zo’n verkoop afkomen, maar af en toe wordt er ook een particulier gespot. Zoals liefhebbers Roef en Haris. Vader en zoon neuzen bij een Mercedes G-klasse, al moet je goed kijken om die er nog uit te destilleren. Een leek zou zeggen dat-ie niets meer waard is, maar vader en zoon zien dat anders. “Wij zouden hem graag opknappen. Het kost veel tijd en geld, maar het is een geweldige hobby”, maakt Haris duidelijk.

Vader Roef en zoon Haris zouden graag deze oude Mercedes G-klasse opknappen.

Technische staat

In welke technische staat al de voertuigen in Uddel verkeren, en of ze überhaupt nog rijden, is de grote vraag. In veel gevallen ontbreken tal van onderdelen zoals een kilometerteller, uitlaat of deur. De sleutels zijn universeel, waardoor ze er niet worden bijgeleverd. De voertuigen hebben ook geen Nederlands kenteken, alleen een registratienummer. Maar daar mag je de openbare weg niet mee op.

Een kijkdag wordt uiteraard georganiseerd om potentiële kijkers de kans te geven eens goed te kijken naar wat ze nu precies in huis zouden halen.
De voertuigen mogen niet worden gestart.

Afrika

Zaken waar de meeste handelaren zich overigens geen zorgen om maken. “Ach, we knappen het op en verkopen het door daar waar het asfalt ophoudt”, verklaart John Wichhart uit Nieuwediep zijn exporthandel. Als derde generatie handelt hij al veertig jaar in onder meer oud-defensiematerieel.

Negentig procent gaat naar het buitenland

“Negentig procent gaat naar het buitenland, met name Afrika. Soms verkopen we ook aan particulieren. Die gaan er dan bijvoorbeeld mee op reis. Dan noemen ze een omgebouwde viertonner ineens een ‘expeditievoertuig’."

De handelaren John Wichhart en Dick van Dam komen elkaar al veertig jaar tegen op defensieveilingen.

John en z’n concullega Dick van Dam staan aandachtig bij een oude tientonner te kijken. De twee komen elkaar al veertig jaar tegen op defensieveilingen. “Het is jammer dat je tegenwoordig alles per stuk moet kopen. Mijn vader begon vijftig jaar geleden in dit vak en kocht dan achthonderd defensievoertuigen in één keer op”, maakt Dick duidelijk. Omdat dit in Nederland niet snel meer gebeurt, gaan hij en John liever naar buitenlandse veilingen. “Vooral die in Zweden", voegt hij toe. “Dan krijg je zelfs een reparatierapport, waarin staat hoeveel het kost om een bepaald voertuig op te knappen.”

In welke technische staat al de voertuigen in Uddel verkeren, en of ze überhaupt nog rijden, is de grote vraag.

Vijfduizend kilo kleding

DRZ veilt niet alleen voertuigen namens Defensie. Alles wat de krijgsmacht ‘over’ heeft gaat onder de hamer. “Al het grote spul, zoals voer-, vlieg-, en vaartuigen verkopen we zelf. Hetzij vanaf locatie, zoals nu in Uddel bij veel of groot defensiematerieel, dan wel vanaf onze eigen locatie in Soesterberg.”

Klein spul wordt geveild via onlineveilingmeester.nl

Klein spul wordt online geveild via de website onlineveilingmeester.nl. Zo werd deze week bijna vijftienduizend euro geboden op 46 palletboxen met ruim vijfduizend kilo kleding. Waaronder negentig paar schoenen en driehonderd jassen, maar ook 3.655 kilo ongesorteerde goederen.

Oude defensievoertuigen hebben geen kenteken, maar een registratienummer. Daar mag je alleen de openbare weg niet mee op.

Zoutstrooiers

De veilingen regelt DRZ overigens niet alleen voor Defensie, maar voor het gehele Rijk. Van bureaustoelen van de Immigratie- en Naturalisatiedienst tot zoutstrooiers en vaartuigen van Rijkswaterstaat. En dan praten we niet alleen over goederen die ‘over’ zijn. Het kan ook gaan om door de politie, marechaussee, FIOD of bijvoorbeeld douane in beslaggenomen goederen. Van sloepen, scooters en elektrische apparaten tot sieraden, kunst en levende dieren.

Eén van de online-veilingen van defensiespul op de website onlineveilingmeester.nl. Men kon tot afgelopen dinsdag bieden op een grote partij kleding.

Gevechtspakken

Om hoeveel goederen het gaat, is logischerwijs afhankelijk van het aanbod. In geval van Defensie is het wel veel meer dan normaal. Dat heeft er alles mee te maken dat er momenteel volop wordt geïnvesteerd in nieuwe uitrusting en materieel. Zo hebben de DAF-vrachtwagens plaats gemaakt voor de nieuwe Scania’s en worden steeds meer nieuwe gevechtspakken in gebruik genomen.

'Dumpshopeigenaren zijn gek op kleding’

“Maandelijks komen er echt vele tienduizenden kilo’s oude kleding en dergelijke binnen. Nadat de Biga-groep in Zeist logo’s en andere typische kenmerken heeft verwijderd, wordt alles verkocht. Van gevechtslaarzen tot rugzakken. Dumpshopeigenaren zijn hier gek op.”

Afstoten of niet

Per ministerie bepalen daartoe aangewezen afdelingen of iets mag worden afgestoten of niet. Dan bepaalt DRZ of iets moet worden vernietigd, verkocht of doorgestoten. “Je kunt het aan partnerlanden of particulieren en bedrijven in binnen- en buitenland verkopen. Of zaken schenken, zoals in geval van Oekraïne. Het wordt vernietigd of je stoot het af naar andere Rijksdiensten. Binnenlandse Zaken had bijvoorbeeld een partij bureaustoelen over, vanwege de verbouwing van de Tweede Kamer der Staten-Generaal. Defensie en Rijkswaterstaat konden die goed gebruiken”, legt Korevaar uit.

Handelaar Otto uit Giessen heeft z’n oog laten vallen op de partij shelters.
Dit chassis van Mercedes Benz ging deze week 'de deur uit' voor 3.199 euro.
De Mercedes Benz, waar vader en zoon in geïnteresseerd waren, is weggegaan voor 5.260 euro. Of zij ook de gelukkige kopers zijn, is niet bekend.

Kosten?

Maar wat kost dat nou? “De prijzen van te veilen Rijksgoederen of inbeslaggenomen waar variëren van een paar tientjes voor een in beslaggenomen elektrische tandenborstel tot vele honderdduizenden euro’s voor een oud patrouilleschip”, legt Korevaar uit. En zo’n tientonner die niet meer rijdt en ouder is dan de schrijfster van dit artikel? Eén van de kijkdagbezoekers in Uddel voorspelt vijftienduizend euro per stuk. Uiteindelijk blijkt-ie 'gegund' voor 24.225 euro. En de opbrengst? Die vloeit terug naar de krijgsmachtkas.