Tekst kapitein Jessica Bode
Foto Mediacentrum Defensie en anderen
Militairen vervoeren met ‘omgekeerde paraplu’
Troepen in vijandelijk gebied oppikken en afzetten blijft voor helibemanningen een riskante onderneming. Gelukkig komt er een systeem aan dat werken onder zulke omstandigheden gemakkelijker en veiliger maakt: de AirTEP. Eind vorige maand werd dit extractiesysteem getest op Vliegbasis Gilze-Rijen en de Vaarschool van het Korps Commandotroepen in Raamsdonk.
Hangend onder een heli kun je met het Airborne Tactical Extraction Platform tien man op lastig bereikbare, kritieke locaties droppen of ophalen. Het gaat hier om een revolutionair systeem van Franse makelij. Wereldwijd zijn er zo’n twintig landen die het gebruiken. De mogelijkheden van de ‘omgekeerde paraplu’ beperken zich niet tot het militaire domein. Zo zette de Canadese brandweer een AirTEP in om mensen van het dak van een brandende flat te halen.
Defensie kocht het systeem aan op verzoek van het Korps Commandotroepen. Zij willen het apparaat hebben voor Special Patrol Insertion and Extraction-operations. De toestellen zijn bestemd voor de gehele Special Forces-gemeenschap.
Naast de operators uit Roosendaal gaan ook de Brigade Speciale Beveiligingsopdrachten van de Koninklijke Marechaussee, de Maritime Special Operating Forces van het Korps Mariniers en de Dienst Speciale Interventies ermee werken. Vanwege de aard van hun werkzaamheden horen de Pathfinders van 11 Luchtmobiele Brigade en de duikers van 11 Geniecompagnie er ook bij.
Momenteel is Defensie op zoek naar een operationeel concept. Alle testdagen daarvoor zijn goed verlopen.
Bron: Defensie
Russische vrouw omzeilt beveiliging Rotterdamse luchthaven
Een 55-jarige Russin heeft op Rotterdam The Hague Airport deze week ongezien de beveiliging omzeild en is aan boord gestapt van een vlucht naar het Spaanse Málaga. Door deze actie moesten twee vluchten een tussenlanding maken.
De Koninklijke Marechaussee kwam er na het terugkijken van beelden achter dat de vrouw langs de beveiliging was geglipt. Op dat moment was 'haar' toestel al in de lucht. Ze zou bij het inchecken van de bagage op de noodknop hebben gedrukt en in de consternatie aan de aandacht van de beveiliging zijn ontsnapt.
Omdat de marechaussee in eerste instantie dacht dat midden vijftiger aan boord was gegaan van een vlucht naar Faro in Portugal, zette dat toestel een tussenlanding in in Bordeaux. Toen de landing was ingezet, werd duidelijk dat de vrouw in het toestel naar Málaga was gestapt. Dat vliegtuig maakte vervolgens een tussenlanding in Madrid, waarna de vrouw door de Spaanse politie werd aangehouden.
Hoe de vrouw de beveiliging kon omzeilen wordt onderzocht. Het onderzoek is nog in volle gang.
Bron: Defensie
‘Minitank’ voor beveiliging Baltische staten
De Duitse Bundeswehr zet bij de beveiliging van militaire terreinen in de Baltische Staten voortaan het bijzondere, onbemande verkenningssysteem Rabe (Roboter Aufklärung Beobachtung Erkundigung) in.
Dit is een soort minitank op (rubberen) rupsbanden van slechts 38 centimeter lang en tien centimeter hoog. De ‘raaf’ beschikt over vier camera’s die de omgeving in de gaten houden zonder dat het voertuig zelf gezien wordt door de vijand.
De inzetmogelijkheden zijn legio. Naast camera’s beschikt het kleine apparaat over infraroodapparatuur om de omgeving ’s nachts in de gaten te houden. Ook is de Rabe in staat zichzelf om te draaien als-ie ondersteboven terecht is gekomen. Het apparaat kan bijvoorbeeld zelf de trap op en aflopen of door een raam naar binnen worden gegooid en vindt dan zelf z'n weg weer.
Één persoon tegelijkertijd kan een Rabe besturen middels een soort gamecontroller. De bedienaar ziet op een scherm wat het mini-verkenningssysteem waarneemt. Ook kan Rabe worden gekoppeld aan drone Mikado voor een weids uitzicht over de omgeving.
Bron: Bundeswehr/Thomas Skiba
Oefenraket gevonden én verdwenen
De politie van Bolsward is op zoek naar een verdwenen oefenraket van een buitenlands vliegtuig.
Het zeventig centimeter lange voorwerp werd dinsdag gevonden door een wandelaar langs de Waddenzeedijk bij de Friese plaats Zurich. Toen de vinder de politie erbij haalde, bleek het projectiel verdwenen. De politie neemt aan dat een andere voorbijganger het wapentuig heeft meegenomen.
Het gaat om een raket zoals dat door gevechtsvliegtuigen kan worden meegevoerd en afgeschoten. Luchtmachtdeskundigen proberen te achterhalen uit welk land het vrij onbekende projectiel afkomstig is.
Bron: Leeuwarder Courant
Belgen testen nieuw commando- en liaisonvoertuig
Vooruitlopend op de indienststelling van het nieuwe commando- en liaisonvoertuig Falcon volgend jaar, gaan enkele Belgische militairen drie weken lang twee prototypes beproeven.
Deze testfase wordt niet alleen gebruikt om te kijken of de opvolger van de Lynx aan alle eisen voldoet, maar ook om hem uit te proberen onder operationele omstandigheden.
De Belgische strijdkrachten krijgen 322 exemplaren, vanaf september 2023. Het laatste voertuig wordt naar verwachting rond de zomer van 2024 afgeleverd. Beide prototypes zijn voor de testserie ter beschikking gesteld door de Amerikaanse fabrikant Oshkosh.
De Falcon beschikt onder meer over een motor met een vermogen van 340 pk, een automatische versnellingsbak en verstelbare bodemvrijheid. Zo kan-ie gemakkelijk over obstakels rijden. De laadcapaciteit is ruim tweeduizend kilo en inzittenden zijn beter beschermd tegen kogels, mijnen en IED’s.
Bron: Belgische strijdkrachten. Foto: Adrien Muylaert
Northern Challenge dit jaar in IJsland
De jaarlijkse NAVO-oefening Northern Challenge voor explosieven opruimers vond de afgelopen weken plaats in en rond het IJslandse Keflavik. De Nederlandse krijgsmacht werd vertegenwoordigd door de Explosieven Opruimingsdienst, de maritieme EOD en een team Assault Engineers van het Korps Mariniers.
Volgens senior opleider-trainer Counter IED adjudant van de mariniers Erik vormde het klimaat een van de grootste uitdagingen: “Het is hier echt four seasons in one day. De regen komt soms horizontaal voorbij en soms heb je een strak blauwe lucht, maar moet je ineens dealen met hagel en sneeuw.’”
Het werkgebied van de IJslandse kustwacht, de havens en kuststrook van de omgeving boden voldoende variatie om twee tot drie trainingen per dag te doen. Daarbij moesten de 32 teams op zoek naar explosieven en die onschadelijk maken.
Northern Challenge werd ook gebruikt om forensisch onderzoek te trainen door het Wapen Intelligence Team. Door een explosief of de resten daarvan te onderzoeken kan dat meer informatie achterhalen over de maker, de leverancier van de onderdelen en zelfs de financier.
In totaal deden zestien landen mee waaronder Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Noorwegen, Litouwen, Denemarken, België en Nieuw-Zeeland.
Bron: Defensie
Zonder chauffeur de weg op
De Duitse Bundeswehr test momenteel militaire voertuigen die zonder chauffeur de weg op gaan.
Voor de testfase worden twee vrachtwagens gebruikt. In de eerste zitten een commandant en zijn chauffeur en daarnaast in het tweede voertuig zit louter een chauffeur die ingrijpt bij noodgevallen. Door technisch vernuft beweegt het tweede voertuig zelfstandig in het spoor van het eerste voertuig. Wordt in die eerste vrachtwagen een stuur- of remmanoeuvre gemaakt, dan kopieert de tweede vrachtwagen dat. De voordelen zijn evident; een militair konvooi kan het straks wellicht met de helft van het aantal chauffeurs doen, die dan elders kunnen worden ingezet.
Bron en foto: Bundeswehr/Jana Neumann.