05

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 32

Terugkijker

Tekst Leo de Rooij
Foto Diversen

Het is weer tijd voor een blik op de kalender. In de rubriek 'Terugkijker' richten we het vizier om de week op een gebeurtenis uit het verleden. Van militair-historische aard, gebeurtenissen waarbij Defensie betrokken was en situaties met globale impact. 

Om hiermee het ‘o ja’-gevoel op te roepen, maar ook omdat we in deze jachtige tijd gebeurtenissen vaak zo snel vergeten of het ons niet meer exact herinneren. In deze aflevering draait het om 19 augustus 1960: de veroordeling van U-2-piloot Gary Powers.

Als piloot Francis Gary Powers in mei 1960 vanaf een Amerikaanse luchtmachtbasis in West-Pakistan opstijgt, heeft hij er nog geen idee van dat hij wereldberoemd zal worden. Powers vliegt in een U-2 spionagevliegtuig en moet in opdracht van de CIA militaire objecten van de Sovjet-Unie fotograferen. De Lockheed U-2, bekend onder de bijnaam Dragon Lady, is ontworpen voor langdurige operaties op 21 kilometer hoogte en uitgerust met zeer krachtige camera’s. Die kunnen in alle weersomstandigheden dag en nacht hun werk doen.

U-2-ontwerper Kelly Johnson (links) met piloot Gary Powers (U.S. Air Force photo).

Foute informatie

Wat de CIA alleen niet voor mogelijk had gehouden was dat de U-2 wordt neergehaald met een S-75 Dvina luchtdoelraket. Powers weet zich met zijn parachute te redden, maar wordt door de Russen gevangengenomen.

De Amerikanen gaan er niet vanuit dat Powers de crash kan overleven

Als de CIA hoort wat er gebeurd is, wordt de NASA gedwongen een foutieve persconferentie te geven.

Onbeslist

Hierin wordt verklaard dat een U-2 die voor NASA weerkundige informatie zou verzamelen, in de problemen was gekomen doordat de zuurstoftoevoer van de piloot haperde. Op de persconferentie wordt zelfs een U-2 getoond, die speciaal voor dit doel in de kleuren van de NASA was gespoten. De Amerikanen gingen er namelijk niet vanuit dat Powers de crash vanaf die hoogte kon overleven.

U-2 boven Californië (U.S. Air Force photo by Master Sgt. Rose Reynolds)
Sovjet-foto van de gevangengenomen Powers (RIA Novosti archive).

Hoge hoed

Op een topontmoeting van de ‘grote vier’ in Parijs eist partijleider Chroesjtsjov verontschuldigingen van Eisenhower voor de vluchten van de spionagevliegtuigen over de Sovjet-Unie. Als de Amerikaanse president ontkent dat zulke vluchten plaatsvinden, tovert Chroesjtsjov een foto van de gevangengenomen Powers uit de hoge hoed. Hierdoor dalen de toch al niet zo warme Russisch-Amerikaanse betrekkingen tot ver onder het vriespunt.

Speelfilm

Powers wordt veroordeeld tot drie jaar gevangenisstraf en zeven jaar werkkamp, maar na 21 maanden gevangenschap wordt hij op de Glienicker Brücke tussen Berlijn en Potsdam uitgewisseld voor de Russische spion Vilyam Genrikhovich Fisher. Beter bekend Rudolf Abel.

Bridge of Spies is de verfilming van Powers z’n verhaal

In de speelfilm Bridge of Spies (2015) van Steven Spielberg is het verhaal van de spionagemissie van Gary Powers en zijn uitwisseling met Rudolf Abel te zien. Tom Hanks speelt hierin de rol van Abel's advocaat James Donovan.

James Donovan overtuigt op de bovenste foto de rechtbank ervan om spion Rudolf Abel niet de doodstraf te geven, omdat ‘ie in de toekomst zou kunnen worden geruild voor een gevangengenomen Amerikaan. En zo geschiedde. Op de onderste foto dezelfde setting, maar dan uit de film van Steven Spielberg.

Gifnaald

Na z’n vrijlating moet Gary Powers in Amerika verantwoording afleggen: waarom had hij geen zelfmoord gepleegd? En waarom had hij zijn toestel, volgestouwd met geheime spionageapparatuur, niet vernietigd? De CIA, die ook nog eens vreesde dat hij was gehersenspoeld, stuurde hem met ontslag.

‘Ik hield zoveel van het leven’

In zijn boek schrijft Powers: “Men beschouwde mij als een soort verrader omdat ik in leven was gebleven. Ik had zelfmoord kunnen plegen met de speciale gifnaald die ze me hadden meegegeven, maar ik hield zoveel van het leven.” Ook werd hem later vaak gevraagd hoe hoog hij nou eigenlijk vloog. Waarop hij altijd antwoordde: “Niet hoog genoeg.”

Powers in speciaal drukpak (Foto: RIA Novosti archive)

Testpiloot

Tot 1970 werkt Powers als testpiloot voor Lockheed. Op 1 augustus 1977 komt hij op 47-jarige leeftijd om het leven als de helikopter neerstort waarmee hij voor een plaatselijk televisiestation in Los Angeles de verkeerssituatie monitort. Powers werd postuum gedecoreerd met de Intelligence en Silver Star, Distinguished Flying Cross, National Defense Service Medal, Prisoner of War Medal, Director's Award. Zijn laatste rustplaats is het Arlington National Cemetery.

De U-2 wordt als een van de moeilijkst manoeuvreerbare vliegtuigen ter wereld beschouwd. Daarom heeft de piloot ook enkele collega’s op de grond, de chase-piloten, die hem tijdens het opstijgen en dalen op de landingsbaan begeleiden. Dit gebeurt met snelle sportwagens, zoals de Pontiac GTO of Chevrolet Camaro. (U.S. Air Force photo staff sergeant Andrea Knudson.)

Rijke historie

De U-2 kent een rijke historie. In 1962 opereerden U-2's boven Cuba om Russische raketinstallaties te fotograferen. Dit leidde tot de Cubacrisis waarbij een U-2 werd neergeschoten en vlieger Major Rudolph Anderson om het leven kwam. In 1963 werden U-2's ingezet voor het observeren van Franse kernproeven bij het eiland Mururoa. Tussen 1964-1966 opereerden twee exemplaren boven Vietnam en in 1991 en 1999 werden er twee ingezet bij de conflicten in voormalig Joegoslavië en Kosovo. Van 2000 tot 2002 werden de kisten ingezet boven het Midden-Oosten. Hierbij werd geopereerd vanaf Naval Air Station Sigonalla op het Italiaanse Sicilië. Ook de Taiwanese luchtmacht heeft U-2’s gebruikt. Tussen 1958 en 1974  werden ze gebruikt voor verkenningsvluchten boven het Chinese vasteland.