Tekst Martin Zijlstra
Foto MCD + archief

Oorlog Oekraïne toont belang Unmanned Aerial Vehicles

Als de oorlog tussen Oekraïne en Rusland één ding duidelijk maakt, dan is het wel dat onbemande vliegtuigen niet meer weg te denken zijn in een modern conflict. Deze Unmanned Aerial Vehicles (UAV’s) worden door beide partijen massaal ingezet. Patrick Bolder van het The Hague Centre for Strategic Studies (HCSS) volgt de ontwikkeling op de voet en legt uit wat er precies gaande is.

Bolder is niet verrast over de prominente rol van UAV's in de oorlog. “Je kunt de vijand vanaf een veilige afstand treffen. Daardoor worden de risico’s voor de eigen eenheden kleiner. De techniek is bovendien minder complex dan bij bemande vliegtuigen, waardoor UAV’s makkelijker te onderhouden en te gebruiken zijn. En de prijs is natuurlijk een stuk lager."

De Turkse Bayraktar TB2 UAV is voor veel Oekraïeners de 'held' van de oorlog. Foto: Oekraïens ministerie van Defensie

Van 'huis-tuin-en-keuken'-drone tot 'vliegend explosief’

Vliegend explosief

Maar die voordelen vormen volgens Bolder ook direct het probleem. “Terroristen kunnen er ook gemakkelijk over beschikken. Met een eenvoudige 'huis-tuin-en-keuken'-drone en een handgranaat heb je al een vliegend explosief in handen. Dat baart me zorgen.”

Een paar dagen later is er op social media een filmpje te zien dat duidelijk maakt wat Bolder bedoelt. In de video slaagt de drone-operator erin om met een drone een handgranaat door een open dakraam van een Russische militaire auto te laten vallen. Met alle gevolgen van dien.

Twee 'stills' uit video's die op Twitter te zien zijn. Een van een handgranaat die met een kleine Oekraïense drone boven een open dakraam van een Russische auto wordt afgeworpen (links) en rechts een aanval van Russische 'kamikaze-drones' op Oekraïense houwitsers.

Luchtoverwicht

Om UAV’s effectief in te zetten boven vijandelijk gebied is het wel van belang dat er een luchtoverwicht is. Dat hadden de Oekraïners toen de strijd zich nog bij Kiev afspeelde. “Die situatie was heel vervelend voor de Russen, want die moesten constant naar boven kijken of er geen onbemande vliegtuigen vlogen. Je hoort ze nauwelijks en ziet ze ook niet op de radar.” In de fase waarin het conflict zich nu bevindt, wordt er vooral in de Donbas gevochten. Daar hebben de Russen wél een luchtoverwicht, wat de Oekraïense UAV’s kwetsbaarder en minder effectief maakt. 

Verschillende rollen

Onbemande systemen kunnen veel taken vervullen. Naast het vervullen van traditionele opdrachten, als verkenning en surveillance, worden ze tegenwoordig ook ingezet voor het aanvallen van grond- en luchtdoelen. Maar er komen nog meer taken bij, zoals het bijtanken van andere vliegtuigen in de lucht (Amerikaanse marine), het uitvoeren van transporten in het frontgebied (Amerikaanse korps mariniers) of fungeren als onbemand toestel met extra sensoren of bewapening dat de F-35 begeleidt op zijn missie. Deze Boeing Loyal Wingman wordt ontwikkeld voor de Australische luchtmacht.

Twee toepassingen voor onbemande toestellen in de nabije toekomst. Links de Kaman Kargo UAV waarmee vracht over honderden kilometers afstand vervoerd kan worden. Deze UAV is voorgesteld aan de Amerikaanse mariniers. Artist impression: Kaman. Rechts tankt een MQ-25 Stingray onbemand tankvliegtuig een F-35 Lightning II tijdens de vlucht bij. Foto: Amerikaanse marine.

Snelheid belangrijk

Bolder kijkt, net als andere analisten, nu al naar de lessen die er uit de oorlog geleerd kunnen worden. “We wisten al dat de zogenoemde sensor to shooter loop nóg korter moet worden. Dat is de tijd tussen het moment waarop je een doel ziet en je het kunt aanvallen. Dat geldt al helemaal bij zogenoemde time critical targets. Ofwel doelen die zo snel mogelijk uitgeschakeld moeten worden. UAV’s bieden die mogelijkheid. Het is niet voor niets dat Nederland ook over dergelijke systemen beschikt én de wens op tafel ligt om de MQ-9 Reaper te bewapenen.”

Patrick Bolder noemt de MQ-9 Reaper 'een prima aanwinst voor de krijgsmacht', zeker nu de wens om de Reaper te bewapenen de steun van het parlement heeft. Foto's: sergeant Aaron Zwaal.

Samenhang

Dat het belang van onbemande systemen nog verder toeneemt, staat volgens de HCSS-expert buiten kijf. “Zowel in het lucht-, land- als onderwaterdomein. Omdat de informatie van satellieten essentieel is voor de navigatie en doelinformatie, is het gebruik van het ruimtedomein daarnaast ook noodzakelijk.” Wat deze relatief nieuwe techniek betreft is er nog veel te leren.

Boeing Australia heeft in opdracht van de Australische luchtmacht de Loyal Wingman ontwikkeld, een onbemand vliegtuig ter grootte van een straaljager die bijvoorbeeld een F-35 op zijn missie kan vergezellen en extra wapens meeneemt of sensoren om de missie van de F-35 te ondersteunen. Foto: Australische luchtmacht.