Tekst kapitein Jessica Bode

Blusheli's morgen aan de slag in Albanië

Twee Nederlandse Chinook-helikopters zijn aangekomen in Albanië en gaan vanaf morgen helpen bij de bestrijding van bosbranden. Dat gebeurt op het schiereiland Karaburun bij de havenstad Vlorë. De heli's werken daar samen met een Tsjechische blushelikopter.

"Het was een lange reis maar het ging voorspoedig. Het is heel vet dat we dit in 48 uur kunnen optuigen en uitvoeren", reageert een van de vliegers eerste luitenant Michiel.  Detachementscommandant luitenant-kolonel Roy Hemmelder voegt daaraan toe: "Nu gaan we zorgen dat iedereen nog even zijn rust kan pakken en morgen volle bak."

De kisten blijven in principe twee weken, maar als een langer verblijf noodzakelijk is, dan kan dat. Onder het personeel dat mee komt is ook zes man beveiligingspersoneel van vliegbasis Gilze-Rijen. Morgen brengt een Nederlands transportvliegtuig, een C-130 Hercules of KDC-10, ook goederen ter ondersteuning.

In Albanië woeden momenteel de grootste bosbranden in jaren, net als in andere delen van Zuid-Europa. Volgens hoofd operaties van het squadron, majoor Dirk, zijn de omstandigheden in het inzetgebied zwaar. "De temperatuur is ongeveer veertig graden met een hoge luchtvochtigheid, wat betekent dat dat het kwik in de heli zelfs kan oplopen tot vijftig graden." Desondanks is er geen twijfel over de missie. "We gaan die mensen daar helpen."

De helikopters zijn uitgerust met bambi buckets. Met deze flexibele zak onder het toestel kan per keer tienduizend liter water worden gedropt. Naast de bemanning en techneuten zijn ook een grondteam, andere ondersteunende medewerkers en extra materieel mee.

De hulp wordt vanuit Brussel gecoördineerd en medegefinancierd in het kader van het Europese mechanisme voor civiele bescherming (rescEU). Daar kunnen landen in een noodsituatie bij natuurrampen om bijstand vragen.

Bron: Defensie. Foto: sergeant-majoor Hille Hillinga.

Coronacontroles aan de zuidgrens

De marechaussee controleert vanaf zondag reizigers die uit België terugkeren naar Nederland op hun coronabewijs. Kunnen ze geen bewijs laten zien, dan krijgen ze een boete van 95 euro. Ook steekproefsgewijze controles bij de Duitse grens worden niet uitgesloten.

Reizigers die vanuit België terug naar Nederland rijden kunnen worden gecontroleerd op een coronabewijs, omdat veel risicogebieden in het zuiden van Europa liggen: België, delen van Frankrijk, Spanje en delen van Portugal zijn geel. Maar omdat de kleurcode van Italië vrijdag op geel springt, worden mogelijk ook reizigers vanuit Duitsland vanaf zondag gecontroleerd.

Een coronabewijs kan een vaccinatie- of herstelbewijs zijn of negatieve coronatest. De marechaussee controleert steekproefsgewijs met mobiele teams. Er komen geen vaste controleposten.

Bron: Defensie

's Werelds eerste oefening speciaal voor onbemande vliegtuigen

In Israël is de afgelopen twee weken voor het eerst een oefening gehouden voor de Remotely Piloted Aircraft (RPA). Tijdens Blue Guardian waren operators van onbemande vliegtuigen uit het gastland, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Frankrijk, Italië en Duitsland bijeen op de vliegbasis Palmachim voor een intensieve training en uitwisseling van kennis.

De deelnemers vlogen allemaal met een andere RPA dan gebruikelijk, planden missies met 'vreemde' operators en bespraken alle vluchten gezamenlijk na. Volgens de commandant van Palmachim, brigadegeneraal Yoav Amiram, waren er vooraf volop vraagtekens. “Achteraf is er bij niemand twijfel over het succes én de toegevoegde waarde van een oefening als deze”.

Eén van de uitdagingen was dat de deelnemers ook met de Israëlische 'Zik' (Hermes 450) moesten opereren. Dit systeem heeft een afwijkend, in Israël ontwikkeld bedieningssysteem. Toch leverde dit geen problemen op. Afgezien van de zes deelnemende landen, reisden ook nog eens vertegenwoordigers van elf andere landen naar Israël om kennis te nemen van de oefening.

Bron: Isrealische strijdkrachten. Foto: Amit Agronov

CargoHarc-team houdt verdachten aan

Op Schiphol zijn de afgelopen weken zeven verdachten aangehouden in een drugsonderzoek door het zogenoemde CargoHarc-team. Dit samenwerkingsverband van marechaussee, FIOD en douane verdenkt het aangehouden zevental van witwassen, invoer van harddrugs of een combinatie daarvan.  

In totaal zijn dertien personen verdacht, tien van hen werken voor een bedrijf op de luchthaven. De rechercheurs die het onderzoek deden kregen informatie dat medewerkers van dit bedrijf betrokken zouden zijn bij drugssmokkel. Dankzij telefoontaps, onderzoek naar gecodeerde data, observaties en financieel onderzoek, kwamen de verdachten in beeld. Ook leidde het onderzoek eind mei tot de onderschepping van 321 kilo cocaïne.  

De verdachten, mannen en een vrouw, zijn tussen de 31 en 57 jaar oud en komen uit verschillende plaatsen in ons land. Drie zitten er nog vast, de overige tien blijven wel verdacht. Bij huiszoekingen zijn onder meer auto's, merkkleding, andere dure spullen, gegevensdragers en geld in beslag genomen. De marechaussee sluit niet uit dat er meer aanhoudingen worden verricht.   

Bron: Defensie 

Video: Tanks in Litouwen

De Defensiekrant berichtte vorige week al dat de Leopard 2A6 is aangekomen in Litouwen en sinds zeventien jaar eindelijk weer op missie is in het buitenland. De reis van de gevechtstank naar het noordoosten van Europa is inmiddels vastgelegd in onderstaande clip.

Bron: Defensie. Video: sergeant-majoor Henry Westendorp

Marine op explosievenjacht

De Mijnendienst van de marine gaat volgende maand met militaire- en civiele partners op zoek naar mijnen en andere explosieven op de bodem van de Noordzee. Daar liggen nog veel oude explosieven uit bijvoorbeeld de Tweede Wereldoorlog.

Tijdens deze operatie Sandy Coast 2021 kunnen civiele visserijschepen worden benaderd door de marine om mee te doen. Volgens een woordvoerder gebeurt dat op basis van 'no costs, no delay'. De bemaning wordt gevraagd om contact op te nemen met de Kustwacht in Den Helder wanneer ze een mijn vinden.

Het gaat bij deze mijnenjacht vooral om het gebied ten noorden van de Waddeneilanden. Er doen zo'n vijftien marineschepen mee met zeshonderd militairen. De inzet duurt van 23 augustus tot 10 september. In de laatste week is er in de Groningse Eemshaven een aparte havenbeschermingsoefening waaraan ook duikeenheden en explosievenruimers deelnemen.

Bron: Noordhollands Dagblad

NAVO onderschept bijzondere Russische vliegtuigen

NAVO-vliegtuigen hebben voor het eerst twee II-22PP Mute vliegtuigen voor elektronische oorlogsvoering onderschept. De Russische kisten vlogen in de Baltische staten, toen Spaanse Eurofighters en Italiaanse F-35’s opstegen.

Bij de Mute gaat het om een speciale versie van de Il-22, die weer is afgeleid van het Il-18 passagiersvliegtuig. Het type is ontworpen voor elektronische oorlogsvoering en in staat om signalen van een tegenstander te verstoren. Zo kunnen Russische aanvalsvliegtuigen worden beschermd tegen vijandelijke luchtverdediging.

Naast de beide Il-22's werden ook een Su-24 Fencer bommenwerper en een Il-76 Candid transportvliegtuig door NAVO-jachtvliegtuigen het luchtruim uit begeleid.

De Eurofighters en F-35's maken deel uit van de NAVO Air Policing-missie, bedoeld om Polen en de Baltische staten een handje te helpen bij het uitvoeren van hun luchtverdediging. De Spaanse Eurofighters zijn voor deze taak gestationeerd in Litouwen en de Italiaanse F-35's in Estland.

Bron: NAVO

Beschermde status Molukse graven

In de gemeente Terwolde krijgen 78 Molukse graven een beschermde status. Het gaat om leden van de eerste generatie Molukkers die na de Tweede Wereldoorlog naar Nederland kwam.

Hiermee gaat een wens van de Molukse gemeenschap in Voorst in vervulling. Volgens hen is het een stuk erkenning voor het leed dat hun voorouders is aangedaan. De beschermde status betekent onder meer dat de huurkosten van de graven worden overgenomen door de gemeente en dat ze niet worden geruimd na verloop van tijd. 

De beschermde status is te danken aan een brief die de burgemeesters van gemeenten met een Molukse gemeenschap aan het kabinet stuurden. Zij wezen erop dat het niet om vluchtelingen gaat, maar om loyale militairen van het KNIL die in feite de opdracht kregen om naar Nederland te gaan.

De 88 gezinnen en circa vierhonderd personen kwamen in 1951 naar Nederland en werden ondergebracht in kamp Teuge.

Bron: De Stentor

Pools militair WOII geïdentificeerd

Ruim 75 jaar na de Tweede Wereldoorlog is de Poolse onderzoeker Mateusz Mróz erin geslaagd een Poolse militair die tijdens de Slag om Arnhem in 1944 om het leven kwam, te identificeren.

Het gaat om de 21-jarige Edward Trockim, die kort na de landing met een zweefvliegtuig op 21 september 1944 door Duitse Waffen SS'ers werd neergeschoten.   

Mróz doet al vijftien jaar onderzoek naar vermiste landgenoten. In een gedetailleerd rapport dat na de oorlog werd opgemaakt las hij dat een onbekende Poolse soldaat was begraven naast een uitgebrand zweefvliegtuig waarin een jeep en een kanon werden gevonden. Het stoffelijk overschot van de militair is nauwkeurig beschreven, voordat hij in mei 1946 werd overgebracht naar de Britse begraafplaats in Oosterbeek.

Ook lukte het Mróz om verre familie van de soldaat te traceren. Zijn vader en broer waren tijdens de oorlog al overleden, zijn moeder in 1982 op 94-jarige leeftijd. Volgens inwoners van de geboorteplaats van Trochim stond ze altijd te kijken bij het raam, wachtend tot haar zoon thuis zou komen. In 1958 hoorde ze dat Edward vermist werd sinds hij was opgestegen met zijn zweefvliegtuig. 

Bron: De Gelderlander 

Geniemuseum wordt verbouwd

Militairen van 105 Geniecompagnie Waterbouw uit Den Bosch steken in het nabijgelegen Vught de handen uit de mouwen om ervoor te zorgen dat het Geniemuseum een indrukwekkende nieuwe ingang krijgt.

Voor de ingang van het museum aan de Lunettenlaan komt een heuse Baileyboogbrug. Ook de collectie van het Regiment Genietroepen en het buitenterrein worden aangepakt. Dat was volgens oud-onderofficier en projectleider herinrichting Ton de Vries zeer nodig. “We hebben ons afgevraagd waarom we jaarlijks maar vijfduizend bezoekers trekken. Dat bleek vooral te komen omdat we niet erg zichtbaar zijn. Ook de collectie was verouderd.”

Al in 2019 werd besloten het museum, dat officieel een historische genieverzameling is, op te knappen. Die vernieuwing duurt door verschillende oorzaken langer dan gehoopt. Volgens De Vries is er inmiddels al wel veel gebeurd. Het museum is al interactiever, doordat bezoekers gebruik kunnen maken van QR-codes om teksten, foto's of video's te bekijken. Op 2 en 3 oktober is er een open huis waarbij re-enactors een bezoek nóg levendiger en interessanter te maken. 

Bron: Brabants Dagblad

Vakantie doe-boek van de luchtmacht ​​​​​​​

Hoewel het weer niet echt mee zit is het toch volop zomervakantie. En daarom heeft de  Koninklijke Luchtmacht een vakantie doe-boek gemaakt voor jong en oud.

Het staat inmiddels online en kan gratis gedownload worden via https://bit.ly/Zomerdoeboek. Voor optimale pret kan het boek het beste geprint worden. Dan hoeven alleen de bladzijden nog aan elkaar geniet. Er staan puzzels, quizjes en weetjes in, maar ook kleurplaten. Namens de luchtmacht: veel plezier.

Bron: Defensie