Tekst kapitein Jessica Bode
Belgisch fregat trotseert woeste zee
Het Belgische M-fregat BNS Leopold I is richting de Middellandse Zee vertrokken om zich aan te sluiten bij het eskader rond het Franse vliegkampschip FS Charles de Gaulle. Onderweg kregen onze zuiderburen te maken met een behoorlijk onstuimige zee, wat leidde tot deze bijzondere foto.
Het fregat zorgt samen met een aantal andere schepen voor de begeleiding van de Franse carrier. Het gaat om een reis van vijf maanden. Voor de Leopold I is het een herhaling van de missie van een jaar geleden, ook met de Charles de Gaulle. Alleen had die een onfortuinlijk einde, omdat aan boord van het vliegkampschip meer dan duizend bemanningsleden besmet bleken met het coronavirus. Om een dergelijke situatie te voorkomen zijn alle opvarenden van het Franse schip gevaccineerd voor vertrek. De bemanning van de Leopold is twee weken in quarantaine geweest.
Bron: Belgische media. Foto: Belgische marine
Eenheid onvoldoende voorbereid op blikseminslag
Onderzoek van de Inspectie Veiligheid Defensie (IVD) naar een blikseminslag in Ossendrecht in 2019 toont aan dat de oefenende eenheid, die werd overvallen door onweer, onvoldoende was voorbereid op een calamiteit.
Bij de blikseminslag op 19 juni 2019 liepen verschillende leerlingen van de mbo-opleiding Veiligheid en Vakmanschap verwondingen op. Een slachtoffer raakte zwaargewond en liep blijvend letsel op. Deze scholier maakte deel uit van een groep van veertien leerlingen die werd begeleid door vijf instructeurs. Dankzij hun optreden werd de zwaargewonde leerling binnen tien minuten overgebracht naar civiele hulpdiensten.
Desondanks constateert de IVD dat de eenheid onvoldoende was voorbereid op een calamiteit tijdens de oefening. Zo was er geen medisch evacuatieplan. Verder hadden de instructeurs geen automatische externe defibrillator of reservecommunicatiemiddelen.
De inspectie doet in een rapport aanbevelingen die de voorbereiding op calamiteiten bij oefeningen moeten verbeteren. Daarnaast moet slecht weer een verplicht onderdeel worden van de risico-inventarisatie en -evaluatie. Defensie neemt de aanbevelingen over en informeert de IVD binnen zes maanden over de voortgang.
Bron: Defensie
Nieuwe softwareopleiding vliegtuigherkenning
Het Defensie Grondgebonden Luchtverdedigingscommando (DGLC) beschikt sinds kort over een nieuw Vliegtuig Herkenningssysteem voor opleiding en training.
Het systeem is zeer gebruiksvriendelijk. De content kan gemakkelijk worden aangepast en bijgewerkt door de instructeurs zelf. Het systeem is niet alleen bruikbaar voor het opleiden en trainen van schutters, maar het is nu ook mogelijk om ze via het systeem te testen.
Afgezien van dit nieuwe pakket, maakt DGLC ook gebruik maken van andere moderne technieken zoals Virtual Reality en Augmented Reality voor het opleiden en trainen van personeel. In de virtuele omgeving kunnen alle wapensystemen worden nagebootst. De volgende stap is het toevoegen van een evaluatiemodule die het mogelijk maakt om een operationele opdracht eerst in de digitale wereld te beoefenen.
Bron: Defensie
Vreemdelingen in trailer
De Koninklijke Marechaussee heeft vorig weekend tien vreemdelingen aangetroffen in een vrachtwagentrailer. De Britse bestuurder van de vrachtwagen is aangehouden. De Irakezen en Iranezen zijn het zogenoemde vreemdelingentraject ingegaan.
De politie en marechaussee kregen een melding over de vrachtwagencombinatie die onderweg was van België naar Nederland. In de trailer zouden meerdere personen zitten. Het voertuig werd bij Bladel aan de kant gezet en bij opening van trailer bleken zich daar tien mannen tussen 18 en 31 jaar schuil te houden. De marechaussee doet verder onderzoek onder leiding van het Openbaar Ministerie Oost-Brabant.
Bron: Defensie
Oefening onder water
Letterlijk onder de rook van de actieve vulkaan de Etna is deze week de NAVO-oefening Dynamic Manta 21 begonnen voor de Siciliaanse kust. Schepen, onderzeeboten, maar ook vliegtuigen en personeel uit acht landen komen daar samen in voor training in anti-submarine warfare (ASW) en anti-surface warfare.
Dit jaar doet ook de Franse Carrier Strike Group Charles De Gaulle mee (foto), samen met andere schepen uit Frankrijk, België, Griekenland en de Verenigde Staten. Als gastland verleent Italië ondersteuning in de haven van Catania, de marinebasis voor helikopters in die stad, het marinevliegkamp in Sigonella, evenals logistieke ondersteuning vanaf Marinebasis Augusta.
Een aantal landen stuurt ook maritieme patrouillevliegtuigen om de schepen meer bedreigingen te bieden. De deelnemende onderzeeboten komen uit Griekenland, Italië, Turkije en de Verenigde Staten.
“Deze live oefening toont aan dat het coronavirus de veerkracht en paraatheid van de NAVO niet heeft veranderd”, zei viceadmiraal Keith Blount, commandant van het Allied Maritime Command van de NAVO, bij de start van de oefening.
Bron: Defensie. Foto: La Royale
Noren aangehouden na overlast aan boord vliegtuig
Op Schiphol zijn donderdagmiddag twee mannen uit Noorwegen aangehouden die overlast veroorzaakten aan boord van een vliegtuig, afkomstig uit Milaan.
Het gezelschap maakte deel uit van een grotere groep die eerder al door de crew was aangesproken op hun gedrag. Ze hielden zich volgens de bemanning onder meer niet aan de coronamaatregelen. Het aangehouden duo werd bij aankomst op Schiphol overgedragen aan de marechaussee voor verder onderzoek.
Bron: Defensie
Camp Marmal oefent calamiteit
Medisch personeel van het ziekenhuis op het Afghaanse Camp Marmal heeft een 'Mass Casualty' geoefend. Ofwel een calamiteit met veel slechtoffers.
Het scenario van de oefening luidde dat er een olietank bij onderhoudswerkzaamheden was ontploft. De eerste meldingen gingen uit van tien tot twintig slachtoffers, die met voorrang behandeld moesten worden. En dat leidt tot keuzes.
De Duitse klinische directeur van het ziekenhuis moest gelijk beslissen hoe deze gewonden geholpen konden worden, want de twee chirurgische teams waren (volgens het draaiboek) nog volop bezig met andere patiënten.
In werkelijkheid leidden de medewerkers van deze teams de oefening en konden gelijk zien hoe hun collega's het ervan af brachten. Na anderhalf uur waren in totaal zestien patiënten in het ziekenhuis opgevangen en de behandelingen opgestart. Een nuttige oefening voor een scenario dat hopelijk nooit realiteit wordt.
Bron: Defensie
Amerikanen stationeren F-35 in Europa
De United States Air Force heeft bekendgemaakt dat de F-35 wordt gestationeerd op de vliegbasis Lakenheath in Groot-Brittannië.
Eind dit jaar zullen daar de eerste Lightnings landen om te worden ingedeeld bij het weer te reactiveren 495 Fighter Squadron, een onderdeel van de 48th Fighter Wing. Uiteindelijk krijgt deze wing twee squadrons met F-35's.
Het 495 Fighter Squadron heeft een lange geschiedenis. De eenheid werd opgericht tijdens de Tweede Wereldoorlog. In die tijd werd gevlogen met bommenwerpers en jachtbommenwerpers. Aan het eind van de oorlog werd het squadron opgeheven om in 1977 weer te worden opgericht, nu met F-111 jachtbommenwerpers. De bijnaam van dit type vliegtuig was 'Aardvarks' wat leidde tot de squadronnaam 'Thundervarks'. Met de pensionering van de F-111 was de eenheid ook overbodig en werd eind 1991 opgeheven.
Nu het squadron later dit jaar aan zijn derde leven begint, was het nodig om een nieuwe, bij de F-35 passende, naam te kiezen voor de eenheid. 48 Fighter Wing riep de hulp in van het publiek wat resulteerde in vele honderden ideeën. Uit de inzenders is uiteindelijk de naam 'Valkyries' gekozen. Deze naam vindt zijn oorsprong in de Noorse mythologie en staat voor heldhaftige vrouwelijke strijders. Het gebied waar de vliegbasis Lakenheath in Engeland ligt, was in de oudheid bezet door Noormannen.
Bron: Amerikaanse luchtmacht
Bevordering voor 105-jarige
Een verrassing voor de Israëlische oud-militair Alex Zilony. Hij kreeg een uitnodiging om op bezoek te komen bij de Israëlische CDS, luitenant-generaal Aviv Kochavi en de commandant van de luchtmacht, generaal-majoor Amikam Norkin. De generaals vroegen Zilony niet zomaar op de koffie, maar bevorderden de 105-jarige tot kolonel als waardering voor zijn inzet.
De in Polen geboren Zilony verhuisde al voor de Tweede Wereldoorlog naar Palestina dat toen nog onder Brits bestuur stond. In 1936 ging hij studeren in Engeland. Toen de Tweede Wereldoorlog uitbrak nam hij dienst bij de Britse Royal Air Force.
De moeilijkste tijd in de oorlog vond hij de Battle of Britain; de Duitse luchtaanvallen op Engeland. Hij werkte toen bij een eenheid die de beschadigde vliegtuigen van de RAF moest opknappen.
Na de oorlog verhuisde Zilony naar Israël, waar hij een van de luchtmachters van het eerste uur was. Toen hij met pensioen ging was hij overste.
Bron: Israëlische luchtmacht
Politie doet museum bijzonder geweer cadeau
Een bijzondere aanwinst voor het Nationaal Militair Museum (NMM): een Fallschirmjägergewehr FG42 uit de Tweede Wereldoorlog.
Het wapen was door de politie in beslag genomen bij een verzamelaar die niet beschikte over de juiste vergunningen. Omdat de politie zich realiseerde dat het geweer historische waarde had, is het niet vernietigd maar aan het NMM overgedragen om te bewaren in de rijkscollectie.
Het geweer werd in 1942 ontwikkeld in opdracht van Reichsmarschall Hermann Göring, ten behoeve van de Duitse parachutisten. Het ontwerp was voor die tijd revolutionair maar desondanks werd het geweer geen succes. Daarom zijn er in 1942 en 1943 niet meer dan 7.000 exemplaren van gemaakt.
Het aan het museum overgedragen exemplaar is er een van de eerste versie. Hiervan zijn er wereldwijd nog ongeveer vijftig. Gamers zullen het wapen misschien wel kennen, want de FG42 wordt gebruikt in onder meer het computerspel Battlefield V.
Bron: Nationaal Militair Museum
Erkenning voor ex-leden 'Stay Behind'
Het kabinet heeft in een brief erkentelijkheid en grote waardering uitgesproken aan de vroegere leden van de zogenoemde 'Stay Behind' organisatie en hun nabestaanden.
De organisatie bestond van 1946-1992. De leden van de organisatie moesten tijdens een invasie of bezetting van Nederland verzetsactiviteiten uitvoeren.
De inzet van de ex-leden verdient volgens het kabinet de allerhoogste waardering, omdat zij zich jarenlang professioneel hebben voorbereid op hun belangrijke en moeilijke taak. Dit bracht spanning met zich mee in een deel van de gezinnen en legde beperkingen op in de persoonlijke levenssfeer.
De organisatie heette officieel Operaties en Inlichtingen. Kinderen en kleinkinderen van de ex-leden hebben zich georganiseerd in het Werkverband 'Stay Behind' en gevraagd om meer informatie over de rol, verantwoordelijkheid en activiteiten van hun vaders en grootvaders. De ministeries van Defensie en Algemene Zaken hebben nu met het werkverband afgesproken om dit te doen. In 2005 werd op initiatief van de toenmalige premier Wim Kok en minister van Defensie Joris Voorhoeve al een onderzoek gedaan en gepubliceerd.
Bron: Defensie