Tekst kapitein Jessica Bode
Foto sergeant Aaron Zwaal, adjudant Arnoud Schoor, korporaal Gregory Fréni
Zes Cougars in ‘arrow-formatie’ boven Nederland
De luchtmacht heeft afgelopen week een bijzondere formatievlucht boven Nederland gemaakt met liefst zes Cougars. De laatste keer dat er capaciteit was voor zo’n actie is elf jaar geleden.
“Het was kippenvel in de cockpit”, reageert luitenant-kolonel-vlieger Roy Hemmelder, commandant van het 300 Squadron. “Het begon als idee om met vier, misschien vijf Cougars te vliegen, maar uiteindelijk vlogen we met zes helikopters door Nederland. Er waren er zelfs acht beschikbaar. Teamspirit alsof je op uitzending bent.”
Twee rotordiscs
Een enkele keer per jaar wordt er, bij wijze van oefening, met een paar Cougars een niet-tactische formatievlucht gemaakt. Die zie je soms ook bij een parade, eerbetoon of tijdens de Luchtmachtdagen. “Je vliegt dan heel dicht bij elkaar, op slechts twee rotordiscs afstand. Het ziet er vanaf de grond prachtig uit, maar er wordt veel van de vliegers gevraagd. Zelfs de kleinste manoeuvre die de een maakt, heeft invloed op de ander”, legt Hemmelder uit.
Arrow-formatie
Dat zo’n vlucht nu kon plaatsvinden met zes helikopters en bemanningen is uitzonderlijk, omdat er vrijwel nooit zoveel kisten inzetgereed zijn op één locatie. De laatste keer was in 2010. Vanwege het coronavirus is er een streep gegaan door verschillende oefeningen in het buitenland, waar de Cougars bijdragen aan zouden leveren.
Zodoende vlogen woensdag zes kisten in arrow-formatie boven een groot deel van Nederland. En zelfs heel even met acht in diamond formatie boven Gilze-Rijen. Hemmelder: “Het is echt een unieke prestatie dat het onderhoudspersoneel en alle ondersteunende diensten dit voor elkaar hebben gebokst.”
Luchtmacht heeft twaalf Cougars
300 Squadron heeft de beschikking over twaalf Cougars, waarvan er momenteel vier groot onderhoud krijgen. Dat de acht resterende helikopters afgelopen week allemaal met gierende rotorbladen stonden te trappelen om uit te vliegen, is een uitzondering.
Klaar voor inzet
300 Squadron laat met de formatievlucht zien dat ze klaar zijn voor inzet. De inzetbaarheid van het squadron was immers niet altijd goed, omdat de eenheid in 2011 een tijdje werd stilgelegd vanwege bezuinigingen. "Dit was voor ons dus echt een heel belangrijk trainingsmoment", benadrukt de commandant.
De route
Overste Hemmelder stippelde de route uit en koos ervoor om de collega’s in het land een groet te brengen. “We begonnen in Gilze-Rijen en zijn daarvandaan langs onder meer het hoofdkwartier van de luchtmacht in Breda gevlogen, het Korps Commandotroepen in Roosendaal, de marinierskazerne in Doorn, 11 Luchtmobiele Brigade in Schaarsbergen, de Utrechtse Kromhoutkazerne en Schiphol. We wilden ook graag naar de marine in Den Helder, maar dat bleek voor deze vlucht te ver. We konden wel een buitenlanding maken op de Edesche Heide, want zo’n kans krijg je met zoveel toestellen niet vaak.”
Het Defensie Helikopter Commando had er niet helemaal op gerekend, maar ze zijn overladen met reacties. Van collega’s, maar ook van burgers. Ook op sociale media geven mensen aan dat ze het prachtig vinden. Men wil het wel vaker zien, maar dat kan zomaar een decennium duren.