Tekst Jack Oosthoek
Foto archief Mediacentrum Defensie, Gras spotters

‘Het had slechter kunnen aflopen’

Een Apache gevechtshelikopter van 301 Squadron heeft eerder deze maand hulp geboden aan een sportvliegtuig dat in de buurt van Eindhoven mogelijk op een drone was gebotst. De Defensiekrant vroeg de Apachebemanning naar hun ervaringen.

De radarbeelden van de Apache die de Cessna te hulp schiet.

De Cessna van Aeroclub Eindhoven vloog in de middag van 6 november boven de gemeente Aalst, toen de bemanning een harde klap hoorde alsof het toestel met iets in botsing was gekomen. De piloot voelde een trilling op de pedalen, maar het toestel kon gewoon doorvliegen. 

‘Zo’n interceptie doen we niet elke dag, maar we trainen dit wel’

De bemanning verzocht de verkeerstoren van Vliegbasis Eindhoven om een pass te mogen maken, zodat het toestel visueel kon worden geïnspecteerd. Dat hoefde niet door te gaan doordat een Apache in de buurt vloog en de bemanning die inspectie kon uitvoeren. 

Dit beeld moet de bemanning van de Cessna vanuit de cockpit ook hebben gezien. Foto sergeant Cristian Schrik.

Niets vreemds

”We vroegen de bemanning waar de Cessna vloog en met welke snelheid. Vervolgens deden we een onderschepping, waarbij we de forward looking infrared-sensor op het sportvliegtuig richtten”, vertelt majoor-vlieger Bart. “Met de dagzichtcamera zoomden we in op de linkerkant, waar niets vreemds te zien was. Ook niet aan de wielen. We herhaalden het proces aan de andere kant, maar ook daar ontdekten we niets. We rapporteerden dat alles er normaal uitzag. De bemanning van de Cessna bedankte voor onze hulp en maakte een voorzorgslanding op Vliegbasis Eindhoven. Zo’n interceptie doen we niet elke dag, maar we trainen dit wel.”

Een archieffoto van een Cessna. Foto: sergeant Cristian Schrik.

‘Het had slechter kunnen aflopen’

Scherpe deuk

Ook vlieger Bart weet niet met welk voorwerp de Cessna botste. Als hij enkele dagen later een kijkje bij het toestel neemt, ziet hij een scherpe deuk aan de onderzijde van het motorcompartiment. “Alsof iemand er met een hamer op had geslagen”, vertelt hij. “Aan de propellers van de Cessna zat geen schade. Daarom sluit ik een vogelaanvaring uit. Mogelijk was het een drone, bestuurd door iemand die zich niet aan de regels hield. Had die de Cessna ter hoogte van de ramen, motorinlaat of neuswiel geraakt, dan had het slechter kunnen aflopen.” 

Of de radar iets heeft waargenomen? Bart antwoordt: “De aanvaring vond ver van het vliegveld plaats. Daarnaast weet ik niet hoe ver er kan worden gekeken. Een drone is meestal klein en moeilijk waarneembaar. Dat neemt niet weg dat het er mogelijk een is geweest.”

Goed voorbeeld

Als dank werd de Apachebemanning getrakteerd op taart. Bart benadrukt dat luchtvarenden elkaar altijd helpen als een van hen in moeilijkheden verkeert. In zijn ogen is de actie met de Apache een goed voorbeeld van de vredestaken van de krijgsmacht: de burgermaatschappij helpen als dat nodig is. Denk ook aan de inzet op dit moment van geneeskundig personeel in de corona-teststraten en in ziekenhuizen. “Zo helpen wij de politie soms ook bij zoekacties.”