Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto sergeant Cristian Schrik

Zelf ontwikkeld gereedschap levert enorme tijdbesparing op

Landmachtmonteur Claus Vierheller (63) heeft een stuk gereedschap ontwikkeld voor het Boxer-pantserwielvoertuig. Met een slimme stofzuiger brengt hij een klus van 2 werkdagen terug naar 45 minuten. Daarmee bespaart Defensie 2.200 manuren per jaar. 

Klus van 2 dagen naar 45 minuten

‘Dit moet eenvoudiger kunnen’, dacht Claus over het reinigen van een belangrijk filter in de Boxer. Na goed denkwerk en met hulp van collega’s binnen de afdeling Techniek ontwikkelde hij de cycloonfilterzuiger.

Monteur Claus Vierheller met z’n uitvinding, waardoor onderhoud aan de Boxer veel sneller uitgevoerd kan worden.

Veel werk

Voor het schoonmaken van de cycloonfilters moest tot voor kort de gehele CBRN-installatie worden verwijderd en na reiniging weer worden teruggeplaatst. “Als we doorwerkten, waren we er 2 dagen mee bezig” verduidelijkt Claus.Dat was veel werk voor een relatief kleine klus, waardoor telkens het maximum aantal sleuteluren per onderhoudsbeurt onder druk kwam te staan. Dus bedacht de monteur een oplossing waarmee het werk in nog geen uurtje gedaan is.

De filters moeten met regelmaat worden schoongemaakt

“Wat nu als er van onderen lucht door het filter wordt geblazen om die vervolgens aan de bovenkant af te zuigen?”, was Claus z’n gedachte. “Het instroomrooster onder de pantserplaat wordt normaliter gebruikt om verse lucht gefilterd het voertuig in te laten. In dit geval blaas je de lucht naar buiten.”

De vinding lijkt eenvoudig, maar kom er maar eens op…

De CBRN-installatie

De CBRN-installatie (Chemisch, Biologisch, Radiologisch en Nucleair) voorkomt het binnendringen van besmette lucht in de bemanningsruimte van de Boxer. Als er geen CBRN-dreiging is, werkt de installatie als luchtfilter. De installatie bevat 2 ventilatoren die verontreinigde buitenlucht aanzuigen en vervolgens door twee cycloonfilters persen. Die filteren nagenoeg alle zand- en stofdeeltjes uit de luchtstroom en voeren die af. Daarom moeten deze filters regelmatig worden gereinigd. 

3D-printer

Claus stapte met zijn idee naar het cluster Engineering, waar ontwerper Cees den Uijl technische tekeningen voor het plan maakte. Een koppelstuk voor perslucht, een koppelstuk voor afzuiging met een stofzuiger en een afdichting. Met een 3D-printer werden de onderdelen gemaakt. "Na 2 dagen kwam het uit de printer", zegt Claus. “Van idee tot realisatie van een eerste model zit nog geen 2 maanden."

Het koppelstuk en de afdichting.

2.200 uur per jaar

De eerste 10 Boxers zijn inmiddels met het nieuwe gereedschap onderhanden genomen. Telkens lukte het de cycloonfilters te reinigen en de voorgeschreven waardes voor overdruk en luchtstroom terug te brengen tot de norm. De tijd moet het uitwijzen, maar Claus verwacht dat hierdoor de CBRN-installatie hooguit eens per 2 jaar moet worden in- en uitgebouwd. En iedere keer dat het niet hoeft, worden 11 manuren bespaard. In Nederland rijden 200 Boxers rond, wat een besparing van 2.200 uur per jaar oplevert. Uiteindelijk ontkomen de monteurs er niet aan de installatie uit te bouwen om de filters grondig te reinigen. 

Na de tests wordt duidelijk of het gereedschap opgenomen wordt in de onderhoudssets

Het nieuwe gereedschap wordt de komende tijd uitvoerig getest. Daarna volgt de beslissing of eenheden de instrumenten opnemen in hun onderhoudssets. Zo ja, dan worden er 13 stuks gefabriceerd.

Tot voor kort was het voor het reinigen van deze cycloonfilters noodzakelijk om de hele CBRN-installatie uit het voertuig te halen

Meer vindingen?

Claus Vierheller bedacht al eerder slimme oplossingen voor onderhoud van de Boxer. Een jaar geleden kwam hij op het idee voor een (de-)montageblok voor het hydraulische aggregaat. Het herstellen van dit blok gebeurde in het verleden op een werkbank, wat gepaard ging met olielekkage. Ook moest het zware aggregaat vaker in een andere positie worden gedraaid. Door het aggregaat op de zelfbedachte bok te plaatsen, kan de monteur overal goed bij. En kan de weglopende olie makkelijker worden opgevangen.