Tekst Ritmeester Saminna van den Bulk
Foto Sergeant Jasper Verolme en sergeant Cinthia Nijssen | video: adjudant Eva Klijn, sergeant-majoor Ruud Mol en Julie de Bruijn

Eerste Airbus A330-MRTT aangekomen op Vliegbasis Eindhoven

‘De Airbus A330-MRTT is als een Zwitsers zakmes’

Eindelijk thuis! De gloednieuwe Airbus A330-MRTT is dinsdagmiddag aangekomen op vliegbasis Eindhoven. Het tanker/transporttoestel is het resultaat van een unieke Europese samenwerking. 6 landen gaan er gebruik van maken.  

Een glimlach van oor tot oor op het gezicht van majoor Nico Temming, de gezagvoerder die het gloednieuwe toestel van Spanje naar Nederland vloog. “Het was echt een bijzonder moment toen we vanochtend met de crew naar de kist liepen. Dit is de dag waar we met z’n allen jaren naartoe hebben gewerkt.” 

Dinsdagmiddag landde de A330-MRTT op Eindhoven, verwelkomd door tientallen mensen die een glimp van het gloednieuwe toestel wilden opvangen.

Tanken en evacuaties

De Airbus A330-MRTT (Multirole Tanker Transport) is als een Zwitsers zakmes. Het is een vliegend tankstation dat met 111.000 liter kerosine aan boord andere vliegtuigen kan bijtanken. Tevens vervoert de Airbus met gemak 267 passagiers of 45 ton goederen. Daarnaast is het toestel geschikt om medische evacuaties uit te voeren.

In totaal komen er 7 Airbussen MRTT. 4 worden op Eindhoven gestationeerd, de andere 3 op de Forward Operating Base in het Duitse Keulen.

Zien hoe de A330-MRTT landt op vliegbasis Eindhoven? Check de video: 

Tekort aan tankers

Waarom de 8 toestellen hard nodig zijn? Daarvoor moeten we terug naar 2011. De luchtmacht zet tijdens de inzet in Libië 2 KDC-10 tanktoestellen in. Daar is op dat moment Moammar Al-Kaddafi nog aan de macht. De Libische bevolking probeert hem van de troon te stoten. De dictator gaat op zijn beurt in verzet.

Waarom zijn ze zo hard nodig?

De NAVO grijpt in door het creëren van een no-fly zone boven het gebied om de Libische bevolking te beschermen tegen luchtaanvallen. Verschillende Europese landen, waaronder Nederland, zetten tankers in. Snel blijkt dat de Europese landen gezamenlijk te weinig (werkzame) vliegtuigen hebben om de operatie goed te kunnen ondersteunen. Daar komt bij dat de Nederlandse KDC-10 sterk verouderd is. De behoefte aan een grotere en vernieuwde tankvloot is duidelijk, maar een gloednieuw toestel aanschaffen is niet goedkoop. En met 1 nieuw vliegtuig heb je het tekort in Europa nog niet weggewerkt. 

Oud en nieuw naast elkaar. Op de voorgrond de A330-MRTT, daarachter de KDC-10. Nederland had 2 van deze toestellen: 1 is reeds verkocht. De ander gaat komend jaar met pensioen.

Planning

Eigenlijk had de eerste A330-MRTT in mei van dit jaar moeten arriveren, maar het coronavirus gooide roet in het eten. “Eerst ging de Airbusfabriek dicht. Daarna konden we het acceptatieteam, dat het toestel moest bekijken, niet in Spanje krijgen”, verheldert commandant van de nieuwe eenheid kolonel Jurgen van der Biezen. Dat leverde een kleine vertraging op, die nu snel weer wordt ingehaald. Het volgende toestel, dat ook in Eindhoven wordt gestationeerd, arriveert komende maand. De volledige vloot van 8 toestellen is in 2024 gereed. 

Samen sterker

Samenwerken met andere landen bleek de oplossing. Het plan zag in 2016 het levenslicht. Nederland als lead nation, vergezeld door Luxemburg. Later sloten België, Duitsland, Noorwegen en Tsjechië aan. 

“De aankomst van de A330-MRTT is een belangrijke mijlpaal”, zegt een trotse kolonel Jurgen van der Biezen. "Samen hebben we de toestellen aangeschaft en ook samen gaan we ze gebruiken. De lasten verdelen we. Hiermee kunnen we het tekort aan air-to-air-refueling-capaciteit verkleinen en krijgen ook kleinere landen toegang tot tankcapaciteit.” 

Een aantal gezichten achter het project. Van links naar rechts: Dion Polman (projectmanager European Defence Agency), Jan der Kinderen (NAVO-systeemmanger van de Multi Role Tanker Transport Fleet), Philippe Bourlard (Organisation Conjointe de Coopération en matière d'Armement) en kolonel Jurgen van der Biezen (commandant MMU).
Majoor Nico Temming, gezagvoerder van de vlucht: “Dit is de dag waar we jaren met z’n allen naartoe gewerkt hebben.”

Het delen van de toestellen leidt tot een grotere interoperabiliteit. “We werken samen met de landen waarmee we ook optreden in missies en operaties. Door gebruik te maken van hetzelfde type vliegtuig wordt samenwerking bij toekomstige operaties makkelijker. We gebruiken dezelfde Standard Operating Procedures en kunnen de footprint op de grond verkleinen.”

Nog even geduld….

Het toestel staat er, maar… Eerst moet ‘ie nog door de Nederlandse Luchtvaart Autoriteit worden geaccepteerd middels enkele luchtwaardigheidstests. Samen met het schrijven van het rapport duurt dat nog 2 weken. Die tijd wordt goed besteed omdat er nog enkele onderhoudstrainingen ingehaald moeten worden.

20 juli stapt Van der Biezen in de cockpit. Hij kijkt er enorm naar uit. Dat het toestel op Nederlandse grond staat en hij de A330-MRTT vanuit zijn kantoor ziet staan, doet hem al glimlachen: “Hier hebben we allemaal zolang naar uitgekeken.”