Tekst Bert van Elk
Foto archief
Catering, bewaking, schoonmaak en IT'ers volop aan het werk
Thuiswerken vanwege het coronavirus is soms onmogelijk waardoor aan de dagelijkse gang naar kazerne of andere defensielocatie niet valt te ontkomen. Onder anderen beveiligers, cateraars, schoonmakers en IT-dienstverleners zijn daar nog steeds 24/7 in touw.
Zij werken veelal op de achtergrond, uit het zicht, aan processen die hard nodig zijn om ervoor te zorgen dat operaties doorgaan. Hoe lang ze dat doen? Zolang het nodig is.
Een korte rondgang langs deze stille krachten van de krijgsmacht:
‘Er is personeel ziek geworden’
Defensiecateraar Paresto serveert nog altijd ontbijt, lunch en warme maaltijd in de bedrijfsrestaurants. Anderhalve week lang was het personeel druk met het uitzetten van afstandslijnen in de restaurants, het plaatsen van kunststof platen bij kassa’s en tafels en het herschikken van stoelen zodat bezoekers zich houden aan de regel van 1,5 meter afstand.
‘Als bezoekers zich niet aan de afstandsregel houden, gaat het restaurant dicht’
Niet iedere bezoekers houdt zich daar volgens Paresto-directeur Dirk Uittenbogaard aan. “Een groot deel van ons personeel is 60+. Zij lopen meer gezondheidsrisico en vinden het vervelend dat bezoekers geen afstand houden. Er zijn medewerkers ziek geworden en enkelen hebben op de ic gelegen.”
Ook vinden de Paresto-medewerkers het moeilijk om militairen en burgermedewerkers met een hogere rang te corrigeren als die zich niet aan de gestelde maatregelen houden. Voor hem is het een halszaak: als bezoekers zich niet aan de afstandsregel houden, gaat het restaurant dicht. “Dan blijven we nog wel voorzien in voeding, maar dan in de vorm van bijvoorbeeld een lunchpakket. Als een commandant van een eenheid of een locatie tóch wil dat het restaurant open blijft wegens operationele noodzaak, moet hij voor de handhaving zorgen.”
De marechaussee handhaaft sinds gisteren op defensieterreinen de anti-coronamaatregelen. Wie bewust of onbewust de regels niet naleeft zoals 1,5 meter afstand houden, kan een boete krijgen van € 390,00.
Minder werk
Teun Koldenhof, cateringmanager op de kazerne in Havelte, zorgt ervoor dat niemand onder de strenge hygiënische maatregelen uitkomt. Bij binnenkomst in het restaurant moet iedereen afstand houden, onder toezicht handen wassen, vervolgens bij de eetzaal de handen nog eens ontsmetten en dan pas naar binnen. Er is plaats voor maximaal 45 personen in vaste tijdvakken. Op de drukste dag van de week komen hier 130 personen lunchen. Normaal 400. “’s Avonds zitten er niet meer dan 30 tot 35 man in het bedijfsrestaurant”, vertelt Koldenhof. “Dan moeten ze ook ontbijt meenemen, want dat serveren we momenteel niet.”
Daling bezoekers
Het aantal gasten in de bedrijfsrestaurants daalde de afgelopen weken met 85%. Paresto heeft geen grote voorraden die de houdbaarheidsdatum dreigen te overschrijden. “Wat we vandaag bestellen, is bestemd voor consumptie over 2 dagen”, vertelt Uittenbogaard. “Voedsel voor een grote, afgelaste oefening op Woensdrecht is naar Zoutkamp gebracht. Daar vangt Defensie 190 asielzoekers op.” De Paresto-medewerkers werken daar in ploegendiensten, 7 dagen per week. Ze verzorgen 3 maal daags een maaltijd. Dat is nog een aantal weken volhouden, volgens Uittenbogaard. "Daarna moeten we er iets op verzinnen.”
‘In de ochtendspits passeerden afgelopen maandag nog altijd 2000 auto's de poort’
‘We waken nog steeds’
Op al de defensielocaties is nog steeds 24/7 beveiliging actief. Bijvoorbeeld aan de poorten van de Nieuwe Haven in Den Helder, waar personeel van het Defensie Bewakings- en Beveiligingsbedrijf (DBBO) staat. Zij houden meer afstand tot de bezoekers en dragen handschoenen.
Defensiepassen van medewerkers aanraken doen ze niet meer. Op 1,5 meter afstand proberen ze te controleren of de toegangspas nog geldig is. Bezoekers moeten nog wel naar de portiersloge om een toegangsbewijs te halen. Het ID-bewijs hoeft niet meer via een luikje te worden overhandigd. Het wordt simpelweg tegen het raam gehouden.
Volgens de commandant van het Patrouillegebied Nieuwe Haven van DBBO, Ronald van Dijke, draaien de beveiligers diensten van 12 in plaats van 8 uur om de continuïteit te garanderen. Maar ook om zo min mogelijk wisselingen in de wacht te hebben. Dat is ook op andere defensielocaties het geval.
De operaties van de marine gaan door en daardoor is het druk aan de poort. “In de ochtendspits passeerden afgelopen maandag nog altijd 2000 auto's de poort en meldden zich voor 09.00 uur zo'n 240 bezoekers. Deze week kwam de onderzeeboot Zr.Ms. Dolfijn binnen en vertrokken 2 schepen.”
‘Ik doe wat ik normaal ook doe en daarnaast nog eens elke dag trapleuningen, deur- en lichtknopjes’
‘De werkzaamheden worden niet minder’
Afhankelijk van de locatie gaan schoonmaakwerkzaamheden in aangepaste vorm door. Op de Johan Willem Frisokazerne in Assen zijn de interieurverzorgers nog steeds actief. Zoals Anna Patty van schoonmaakbedrijf GOM, die dagelijks met haar trolley in gebouw 55 en het Gezondheidscentrum bezig is.
Er zijn wel minder militairen in de gebouwen, maar de werkzaamheden zijn niet minder geworden. “Er is niet minder schoon te maken”, zegt Patty. “Ik doe wat ik normaal ook doe en daarnaast nog eens elke dag trapleuningen, deur- en lichtknopjes. Normaal kom ik daar maar 1 keer per week aan toe.” Ze gebruikt geen andere schoonmaakmiddelen sinds de uitbraak van de crisis. “Maar wel extra schoonmaakdoekjes. Bovendien spoel je ze vaker uit.” Doordat het rustiger is op de kazerne, kan ze bijspringen bij andere collega's. "Dat is wel zo collegiaal.”
‘Thuiswerkcapaciteit is 5x groter geworden’
Met name voor het Joint IV Commando (JIVC) zijn het drukke tijden. Circa 270 medewerkers van het IT Continuity Center (ITCC) houden de belangrijke IT voor Defensie dag en nacht in de lucht.
“Zowel voor de missies in het buitenland als voor de defensiemedewerkers”, zegt hoofd Louw van Sinderen. “De Servicedesk Defensie (SDD) wordt soms letterlijk platgebeld, want iedereen werkt thuis. Door nieuwe apparatuur en programma’s doet het defensiepersoneel een groter beroep op het SDD. Defensie draait door onze verbeterde IT grotendeels door. Dat was pakweg 2 jaar geleden niet gelukt."
De capaciteit voor het thuiswerken is 4 tot 5 keer zo groot geworden. “We monitoren nauwkeurig hoeveel collega’s online zijn en of we nog voldoende capaciteit op het netwerk hebben. Dat is nog steeds het geval”, zegt plaatsvervangend hoofd kapitein-luitenant ter zee Michiel Zeeman van de afdeling Generieke IT en IT-infrastructuur.
“Er is ook een grote behoefte aan videobellen”, voegt Olivier Sessink toe. Hij coördineert de initiatieven voor nieuwe dienstverlening bij het JIVC. “Daarom is MS Teams uitgerold. We ontwikkelen ook een oplossing die voldoet aan de eisen van het beveiligingsbeleid, zoals 'departementaal vertrouwelijk' videobellen op smartphones en tablets van Defensie.”