Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto Mediacentrum Defensie

Defensie in beeld

In verband met COVID-19 zijn oefeningen, trainingen en missies van Defensie stilgelegd. Dat betekent ook dat er minder beeldmateriaal wordt gemaakt. Vandaar dat deze speciale editie van LENS! in het teken staat van Cold Response. Ook deze oefening werd vroegtijdig afgebroken, maar de eerste dagen was combat photographer sergeant Cristian Schrik in Noorwegen om mooie foto’s te maken.

Een Royal Navy EH-101 Merlin Mk.4 landt op het helikopterdek van Zr.Ms. Johan De Witt. De vliegdekofficier begeleidt de helikopter tijdens de landing. Het amfibisch transportschip had tijdens de oefening Cold Response Britse 3 Merlins van het 825 squadron aan boord.

Twee bemanningsleden simuleren het blussen van een brand die is uitgebroken in de pompkamer van het schip. Tijdens de heenreis oefent de bemanning diverse (nood)procedures om up-to-date te blijven.

Een LCU van het Korps Mariniers vaart richting het loading dock van Zr.Ms. Johan de Witt nabij de Noorse plaats Harstad. Op de achtergrond de besneeuwde bergen van het eiland Grytøya.

Ook bij duisternis gaat de oefening gewoon door. Een Britse Merlin helikopter start op voor een nachtelijke missie. Op het helikopterdek staat het toestel stevig vast met speciale, stevige banden. Als de helikopter klaar is om op te stijgen, verwijdert de boordvliegploeg de banden. 

Bij zogenoemde Rehearsel of Concept (ROC) drills worden strategieën, verplaatsingen en troepenbewegingen op een grote schaal in kaart gebracht. Zo kunnen de eenheden zich goed inleven in de missie.

2 Royal Navy Merlins op het helikopterdek van Zr.Ms. Johan de Witt.

2 adelborsten (links en rechts op de foto) van het Koninklijk Instituut voor de Marine krijgen uitleg over het werk van de bottelier, die verantwoordelijk is voor de inkoop van proviand en rantsoenering aan boord. De adelborsten doen tijdens Cold Response praktijkervaring op. Door mee te lopen laten zij zich informeren door de verschillende functies.

4 bemanningsleden van Zr.Ms. Johan de Witt buigen zich over een technische probleem dat zich voordoet met de aandrijving van een pompmechanisme. Het team denkt na over de beste oplossing om het probleem snel te verhelpen.

Varend door de Antfjorden verschijnt aan het einde van de dag een halo rondom de zon. Halo's worden veroorzaakt door zon- of maanlicht die op een ijle nevel van ijskristallen schijnt. 

Een bemanningslid op de brug van Zr.Ms. Johan de Witt kijkt in de verte naar mogelijk andere scheepvaart op hun route.

Het Noorse fregat KNM Thor Heyerdahl is aanwezig om een veilige doorgang door de Noorse Fjorden te garanderen. Het schip gaat voorop bij het verlaten van een fjord richting open zee.

Op de foto maakt een Landing Craft Utility (LCU) zich gereed om weer terug te keren nadat het troepen aan land heeft afgezet nabij het Noorse plaatsje Sørreisa in de Oyjordgunnen. Het afzetten van mariniers en materieel aan land gebeurt met LCU's die vanaf Zr.Ms. Johan de Witt naar de kust varen.

Vanaf een besneeuwde bak nabij Trømso is tussen de gaten in het wolkendek de Aurora Boralis (noorderlicht) goed te zien. Gedurende de reis was de Aurora Borealis slechts 2 keer te bewonderen. Op de meeste dagen was de hemel bedekt met een dik pak wolken.