Tekst Jopke Rozenberg-van Lisdonk
Foto John van Helvert

‘Defensiematerieel testen bij -46 tot +49 graden Celsius’

Techniek is zijn lust en zijn leven. Waarom gaat iets kapot en hoe kun je het repareren? Van kleins af aan was Lester de Fockert (26) er al door geboeid. Ook het leger en dan met name de voertuigen fascineerden hem. Dolgelukkig was hij dan ook toen hij een afstudeerplek bij het Materieel Logistiek Commando (Matlogco) wist te bemachtigen. Hij mocht een testopstelling voor de motor van de nieuwe Boxer ontwikkelen. De jonge techneut slaagde vorig jaar met vlag en wimpel en kreeg als bonus een baan als medewerker technische klimaatproeven bij het Matlogco aangeboden. “Operationeel defensiematerieel testen bij -46 tot +49 graden Celsius is superinteressant.”

“Ging er vroeger thuis iets kapot? Dan haalde ik het uit elkaar voor nader onderzoek en probeerde het euvel te verhelpen. Boormachines, bromfietsen, wasmachines; overal waar techniek in zat wilde ik het fijne van weten. Het begon spelenderwijs met mijn vader helpen, hij was automonteur. Maar ik kon steeds meer zelf. Inmiddels heb ik 3 specialistische opleidingen op het gebied van voertuigtechniek afgerond. Ik kan nu niet alleen repareren, maar ook zelf ontwikkelen en bouwen. Dat is ontzettend gaaf en voor mijn huidige baan een must.”

Boven de poolcirkel

“Niet voor iedere beproeving hebben we namelijk een standaard testopstelling in huis. Soms moet ik die zelf ontwikkelen. Zoals een vergelijkbare aandrijving en behuizing maken voor het testen van motoren buiten het voertuig. En binnenkort gaan we de lier van de Boxer testen, maar dan zonder Boxer. We zullen dan een constructie moeten maken waaraan we die lier vastkoppelen om zo de trekkracht te beproeven bij verschillende klimatologische omstandigheden. Het systeem moet in Afrika blijven werken, maar ook boven de poolcirkel in Noorwegen.

We testen zowel nieuw als bestaand materieel. Klimaatproeven van producten die we al langere tijd in gebruik hebben, beperken zich meestal tot bepaalde problemen die de gebruiker ervaart of specifieke klimaattesten met betrekking tot het gebied waar het materieel op korte termijn ingezet wordt. Vaak gaat het om testen van basisfunctionaliteiten zoals het bevriezen van deurrubbers en de werking van de verwarming of airco bij extreme buitentemperaturen. Verder controleren we natuurlijk of de krachtbron en specifieke apparatuur zoals computers aan boord van een voertuig nog functioneren. Binnenkort gaan we een nieuw Barracuda camouflagesysteem van het pantserrupsvoertuig CV9035NL beproeven. Het net zou namelijk een positieve werking hebben op de te hoge temperatuur bovenin de toren van het voertuig bij een warm klimaat. Aan ons de taak om te onderzoeken of het systeem daadwerkelijk een verbetering geeft.”

Dagenlang overleven

“Je zou misschien denken dat een fabrikant dit soort testen voor ons doet. Dat doen ze ook wel, maar minder extreem dan wij ze doen. Een laptop 5 minuten in de koelkast leggen en constateren dat die het nog doet, gaat niet op volgens de militaire standaarden. Een laptop moet dágenlang kunnen overleven bij min zoveel graden. We doorlopen en testen het pakket van eisen daarom altijd zelf. Dat doen we in onze eigen klimaatkamer die we sinds mei hebben. Deze faciliteit is een verademing na het steeds moeten huren van commerciële klimaatkamers. De planning en kosten zijn beter beheersbaar. Wel handig aangezien we voor het komende half jaar al helemaal vol zitten met beproevingen.”

‘Soms moet ik testopstellingen zelf ontwikkelen’