Tekst Jan Malschaert
Foto sergeant Hille Hillinga
Oefening Hot Blade voor helicrews generale repetitie Mali
“Dit gaan we in Mali ook zien: overal zand en stof tussen de knopjes.” Sergeant Rudolf Overdiep, specialist vliegtuigtechniek, maakt deel uit van de ploeg die de 4 Chinook-transporthelikopters onderhoudt tijdens Hot Blade. De internationale oefening vindt plaats in de tweede helft van juli vanaf de Portugese vliegbasis Ovar. De hete en stoffige omstandigheden brengen voor ieder onderdeel van het helikopterdetachement flinke uitdagingen met zich mee.
Een confrontatie met vijandige strijders? Die kans zit erin. Maar 1 tegenstander ligt in Mali altijd op de loer: dichte stofwolken. Chinook-vlieger en wapeninstructeur kapitein Coen leert zijn vliegers om in dergelijke zware klimaatomstandigheden te opereren. Het landen in een hete, zanderige en stoffige omgeving, is daarbij het moeilijkst. De rotorbladen werpen bij de landing namelijk een enorme stofwolk op.
“Dat noemen we een brown out”, vertelt Coen. “Een paar seconden voor je wielen de grond raken, verdwijnen al je referentiepunten. Het wordt donker in de cockpit.” De samenwerking tussen vlieger en loadmaster is daarbij cruciaal. De loadmaster achterin de cockpit fungeert namelijk als extra paar ogen. Sergeant Levi: “Ik steek mijn hoofd naar buiten en geef de vlieger aanwijzingen over de positie van de wolk. Ik ben 4 keer op uitzending geweest naar Afghanistan en Irak als boordschutter en ken het fenomeen dus maar al te goed.”
Net voordat de stofwolk de afremmende helikopter inhaalt, richt de vlieger zich op een bepaald landingspunt. Als de stofwolk de kist ‘grijpt’, moet de vlieger de brown out-procedure blind vliegen. Coen: “Je neerwaartse beweging en snelheid moeten altijd hetzelfde blijven. Dit leer je alleen door het heel veel te doen. Je begint op een grasveld in Nederland. Uiteindelijk kan je het ook tijdens een missie, met druk radioverkeer en vijandelijk vuur.”
Nederlandse inbreng
Aan Hot Blade 2014 doen 3.000 militairen en bijna 30 helikopters mee uit België, Duitsland, Groot-Brittannië, Nederland, Oostenrijk en gastland Portugal. Nederland nam deel met meer dan 100 luchtmachters en bijna 200 leden van 11 Luchtmobiele Brigade. Overigens zijn de Nederlandse luchtmobiele militairen halverwege de oefening terug naar Nederland gehaald. Dat was in verband met de ontwikkelingen rond het onderzoek naar rampvlucht MH17 in Oekraïne.
Net voordat de stofwolk de afremmende helikopter inhaalt, richt de vlieger zich op een bepaald landingspunt. Als de stofwolk de kist ‘grijpt’, moet de vlieger de brown out-procedure blind vliegen. Coen: “Je neerwaartse beweging en snelheid moeten altijd hetzelfde blijven. Dit leer je alleen door het heel veel te doen. Je begint op een grasveld in Nederland. Uiteindelijk kan je het ook tijdens een missie, met druk radioverkeer en vijandelijk vuur.”