Tekst LTZ 2OC (SD) Djenna Perreijn
Foto SM Jan Dijkstra, NAVO
Beschermen, afschrikken, reageren
Het deployment met de Standing NATO Maritime Group 1 is voor het vlaggenschip Zr.Ms. Tromp nog maar net van start gegaan, als het Luchtverdedigings en Commandofregat met haar vlootverband wordt ingezet binnen Baltic Sentry. Een nieuwe NAVO-operatie die de waakzaamheid in het gebied van en rond de Oostzee moet verbeteren. Hierin kunnen bondgenoten snel reageren bij sabotage aan onderzeese infrastructuur. Na de beschadiging van een datakabel nabij Letland, pakt de Tromp direct haar rol.
Bemanningsleden van de eenheden van de Standing NATO Maritime Group 1 (SNMG1) hielden rekening met een bomvol oefenprogramma. Begin dit jaar pakte Zr.Ms. Tromp de rol als vlaggenschip, met aan het hoofd commandeur Arjen Warnaar. Maar al snel na de commando-overdracht zetten de schepen van de reactiemacht koers richting de Oostee voor inzet binnen Baltic Sentry. “Zo’n nieuwe missie is hard werken”, blikt Warnaar terug op de eerste weken.
Volgens de commandeur is er geen standaard ‘mal’ om zo’n operatie op te zetten. “We werken samen met NAVO-partners, waaronder lokale marines, met hun eigen operatiecentra en eenheden. We zoeken een werkwijze door samen afspraken te maken en de juiste netwerken te organiseren. Daar is van alles voor nodig, zoals nieuwe, beveiligde, communicatiemiddelen. Afspraken gaan bijvoorbeeld over wie het juridische deel oppakt, als we een verdacht schip aan de kant leggen. Met de betrokken NAVO-partners kijken we dus wat er nodig is, hoe we dat invullen en wie wat gaat doen.”
‘Bij incidenten springen we er bovenop’
Grootse inzet
Met de komst van Baltic Sentry is de Nederlandse inzet aan de Oostflank sinds decennia niet zo groot geweest. 4 F-35’s van de Koninklijke Luchtmacht opereren al enige tijd vanuit Estland. Ze waken ervoor dat Russische vliegtuigen niet in NAVO-verdragsgebied komen. Daarnaast maken zo´n 270 landmachtmilitairen deel uit van de Multinational Battlegroup (voorheen de enhanced Forward Presence) in Litouwen.
Opnieuw sabotage?
Met Baltic Sentry wil de NAVO een beter beeld krijgen van wat zich op en onder water afspeelt. De aanwezigheid moet destabiliserende handelingen afschrikken. Als eind januari een onderzeese glasvezelkabel tussen Letland en Zweden beschadigd raakt, vermoedt men opnieuw sabotage. Warnaar: “Met onze boordhelikopter bekeken we wat er in de buurt rondvoer. We spotten een verdacht schip met een versleten anker en rapporteerden het bij de autoriteiten.”
De Zweedse autoriteiten namen de onder Maltese vlag varende bulkcarrier Vezhen in beslag, dat enkele dagen eerder vertrok vanuit Rusland. Na grondig onderzoek bleek er geen sprake van sabotage. Het ongeluk was het gevolg van slechte weersomstandigheden, tekortkomingen in de uitrusting en de manier van varen. “Een combinatie van factoren dus, maar ik denk niet dat het hierbij blijft. Bij zulke incidenten springen we er hoe dan ook bovenop.”
‘Hier blijft het niet bij’
Doorpakken en volhouden
Want nu de operatie goed staat, wil Warnaar doorpakken en volhouden. Dat hoeft niet continu met de aanwezigheid van de taakgroep. “Onze hoofdtaak is niet het beveiligen van infrastructuur, maar het zorgen dat we gereed zijn. Er speelt meer dan alleen de Oostzee; we moeten onze aandacht verdelen.”
Er hangt geen einddatum aan de nieuwe operatie. Baltic Sentry gaat voor onbepaalde tijd door. Voorlopig neemt ook de Standing NATO Minecountermeasures Group 1 (SNMCMG1) deel aan de operatie, met als vlaggenschip de hydrograaf Zr.Ms. Luymes.
Nieuwe technologie
Naast zulke traditionele eskaders worden ook innovatieve eenheden met nieuwe technologie ingezet, vertelde NAVO-secretaris-generaal Mark Rutte tijdens de persconferentie om Baltic Sentry aan te kondigen. “Zoals een kleine vloot van marine-drones voor het leveren van een verbeterde verkenning en afschrikking.”