02

Dit artikel hoort bij: Alle Hens 03

Schip op scherp

Tekst LTZ 2OC (SD) Joelle Hoeksma en LTZ 2OC (SD) Joost Margés
Foto SM Mike de Graaf

Zr.Ms. Tromp waakt over scheepvaart in Rode Zee

Het Luchtverdedigings- en Commandofregat (LCF) Zr.Ms. Tromp zou met name op wereldreis gaan om te oefenen met eenheden van bevriende naties en om banden aan te halen tijdens mooie havenbezoeken. De realiteit achterhaalde dit redelijk voorspelbare scenario. Aanvallen van Jemenitische Houthi’s op de internationale scheepvaart in de Rode Zee en de Golf van Aden vragen nu een maand lang van de Tromp om messcherp paraat te zijn in dit zeegebied. Een impressie van het leven aan boord.

1. Principezaak en economisch belangrijk

Binnen Operation Prosperity Guardian draagt Nederland bij aan het bevorderen van de vrije doorvaart. De Rode Zee is onderdeel van de cruciale route voor de scheepvaart tussen het Suezkanaal en de Indische Oceaan. Een veilige doorvaart door de Rode Zee is niet alleen een principezaak, het is ook van direct en groot economisch belang voor Nederland en de rest van Europa.

2. Razendsnel reageren

Bemanningsleden van Zr.Ms. Tromp kijken in de Commandocentrale met behulp van tal van radars en sensoren goed om zich heen. Het schip opereert in een hoge staat van gereedheid en kan, indien noodzakelijk, defensief reageren op elke vorm van dreiging. Het LCF biedt geavanceerde luchtverdediging aan het schip zelf en aan eenheden en koopvaardijschepen in de omgeving, omdat vooral die laatste zelf niet de middelen hebben om dreiging waar te nemen of te bestrijden.

3. Juiste koers

Ook het brugpersoneel is continu zeer alert, zoals hier tijdens het ‘rassen’ (= Replenishment at Sea, bevoorrading op zee). De bemanning op de brug is goed getraind en voorbereid om in iedere situatie doortastend te handelen en de juiste koers te varen, ter verdediging van de eigen eenheid en andere schepen.

4. Extra support

Voor deze missie heeft het Fleet Marine Squadron gezorgd voor extra steun aan boord. Het Fire-Support Team (FST) loopt 24/7 de wacht en beschermt het eigen schip tegen mogelijke kleine snel-inkomende doelen. Het FST werkt nauw samen met het brugteam om de omgeving van het schip in de gaten én veilig te houden. De foto is gemaakt tijdens een van de schietoefeningen.

5. Uithoudingsvermogen

Op zee moet er natuurlijk ook bevoorraad worden; belangrijk voor het uithoudingsvermogen. Daarvoor kan Zr.Ms. Tromp terecht bij tankerschepen van bondgenoten, om bijvoorbeeld de brandstofvoorraad weer op peil te krijgen. Zeker binnen dit soort ernstmissies is goede samenwerking met onze bondgenoten onmisbaar. De vrije doorvaart is uiteraard ook een gedeeld belang binnen de internationale gemeenschap.

6. Culinaire munitie

Dagelijks verse maaltijden bereiden voor meer dan 200 mensen, dat wordt na een paar weken op zee toch wel een uitdaging. Hoe langer het schip geen haven aandoet, des te minder is er vers voedsel beschikbaar. Ondanks een onontkoombare versobering zorgt chef-kok Bas er met zijn team toch voor dat de culinaire munitie voor alle opvarenden met liefde geleverd wordt.

7. Extra uitdaging

In de Technische Centrale zorgen bemanningsleden van de TD ervoor dat de Tromp als platform dag en nacht goed blijft werken. De operationele inzetbaarheid moet uiteraard gewaarborgd blijven. Dat vraagt tevens om een zeer nauwkeurige onderhoudsplanning. Een extra uitdaging is het om het onderhoud goed en veilig uit te blijven voeren en toch alle (wapen)systemen beschikbaar te hebben onder verhoogde dreiging.

8. Veelzijdig inzetbaar

De NH90-boordhelikopter is veelzijdig inzetbaar. Bijvoorbeeld voor beeldopbouw in de wijdere omgeving rond het schip. Maar ook voor logistieke taken, zoals het vervoeren van mensen en materieel. Hoewel de helikopter uitermate geschikt is voor onderzeebootbestrijding, is de Tromp tijdens de huidige missie met name gespitst op dreiging vanuit de lucht en op het water.

Facts & Figures

  • LCF Zr.Ms. Tromp + NH90-maritieme gevechtshelikopter;
  • 200+ bemanningsleden;
  • Direct support: Operation Prosperity Guardian;
  • Associate Support: Operation Aspides;
  • Vertrek: zaterdag 9 maart;
  • Passage Suezkanaal: dinsdag 26 maart.