Tekst LTZ 2OC Vanessa Strijbosch |
Foto John van Helvert
De ogen van de wereld waren twee dagen op Nederland gericht. Op maandag 24 en dinsdag 25 maart vond de Nuclear Security Summit (NSS) plaats. Het betekende de grootste nationale veiligheidsoperatie ooit. 8.000 defensiemedewerkers zorgden er mede voor dat de top vlekkeloos verliep. De Amerikaanse president Barack Obama prees de organisatie met de woorden ‘buitengewoon goed werk’ en vond het ‘truly...gezellig’. Hoe ging het er achter de schermen aan toe bij de maritieme kant van de NSS-beveiliging?
“De zee is wat knobbelig, maar de boardings gaan gewoon door hoor.” De bestuurder van de FRISC hijst zich voor de zoveelste keer in een waterdicht pak en trotseert even later de anderhalf meter hoge golven. De NSS-top is dan nog niet begonnen, maar langs de Scheveningse kust wordt al actief gewerkt aan de maritieme beveiliging. Namens de marine zijn Zr.Ms. De Zeven Provinciën, Holland en Friesland, FRISC’s, mariniers van de Maritime Special Forces en 2 NH90-helikopters druk in de weer.
“Bijzonder dat we dit doen voor de kust van je eigen land”
Even wennen
Twee dagen voor aanvang van de top zijn al zes vaartuigen gecontroleerd. Tegelijkertijd wordt er geoefend. “Zodat we er zeker van zijn dat procedures goed afgestemd zijn”, vertelt eerste officier van de Holland, luitenant-ter-zee 1 Joeri van Campo, vanaf de brug. “We werken met multidisciplinaire inspectieteams bestaande uit marine, politie, marechaussee en kustwacht. We hebben nog niet eerder in deze samenstelling samengewerkt dus het is even wennen. Maar we merken dat het heel snel gaat.”
Honderd procentcontrole
In zijn kajuit licht commandant van Zr.Ms. Holland, kapitein-luitenant-ter-zee Eduard de van der Schueren de maritieme beveiligingsoperatie toe. Het operatiegebied strekt zich van IJmuiden tot Hoek van Holland en richt zich vooral het deel van Zandvoort tot Monster. “Een klein deel is verboden gebied. Een groter deel is wel toegankelijk. Daar doen we een honderd procentcontrole en inspecteren we ieder schip.”
Legitimeren
Een honderd procentcotrole betekent veel werk, vooral voor de inspectieteams. Er staan er 4 paraat. Matroos 1 Nick Dobbelaer maakt er onderdeel van uit. Dat procedures anders lopen tijdens dit soort kustwachtboardings, ervoer Dobbelaer direct. Hij keek even raar op toen hem tijdens een boarding gevraagd werd zich te legitimeren. “Normaal zijn wij degene die dat vragen.”
Civiel-militair en joint
Niet alleen werkt civiel samen met militair tijdens de top. Er wordt ook nauw samengewerkt tussen de krijgsmachtonderdelen. Op de De Zeven Provinciën wordt bewezen dat dit prima werkt. Het LCF met haar SMART-L radar zoekt het luchtruim af naar afwijkende vliegbewegingen. Vervolgens wordt dit gerapporteerd aan het Air Operations Control Station van de luchtmacht in Nieuw Milligen. De 2 NH90-helikopters van het Defensie Helikopter Commando staan in principe alleen stand by voor een situatie waarin de mariniers van de Maritime Special Forces worden ingezet.