Tekst LTZ 2OC Vanessa Strijbosch
Foto MCD

Het duurt niet lang meer voordat het Joint Support Ship, de Karel Doorman, in de vaart komt. Op zaterdag 8 maart werd de eerste officiële ´horde´ genomen. Het grootste schip ooit gebouwd voor de Koninklijke Marine is gedoopt. Een historisch moment.

In bijzijn van 1.400 genodigden zorgde defensieminister Jeanine Hennis­-Plasschaert er voor dat de Doorman geen rampspoed zal krijgen. Na het doorhakken van het touw brak de champagnefles in één keer stuk op de nog onaangetaste scheepshuid. “Feit is dat er op dit moment geen schip in de wereld is zoals de Karel Doorman. Met dit schip voegen we een mooi en inspirerend hoofdstuk toe aan de rijke geschiedenis van onze Koninklijke Marine”, sprak Hennis vol trots over het logistieke ondersteuningsschip.

x

Harten stelen

“Dit schip gaat de harten van de maritieme wereld stelen, zowel nationaal als internationaal”, voegde een nog trotsere Commandant Zeestrijdkrachten, vice­-admiraal Matthieu Borsboom, daar aan toe. Daarmee doelde de admiraal op de veelzijdige inzetbaarheid van het schip: bevoorrading op zee, strategisch zeetransport en logistieke ondersteuning vanaf zee.

Proefvaarten

De Karel Doorman is grotendeels gebouwd op de werf van Damen in Roemenië. Vorig jaar werd het schip naar de werf van Damen Schelde Naval Shipbuilding in Vlissingen gesleept om daar afgebouwd te worden. De Doorman zal vanaf mei onderworpen worden aan enkele proefvaarten. Naar verwachting wordt het schip in 2015 toegevoegd aan de marinevloot.