Tekst kapitein Marlous de Ridder

Wervingscampagne brengt elite-eenheid dichtbij

Een bikkelharde Rambo? Nee, de ideale commando is eerder een tanige MacGyver. De allereerste wervingscampagne van het Korps Commandotroepen (KCT) toont in 4 realistische video’s het werk van de operators van heel dichtbij. 

Hoewel de heroïek van de commando’s nog steeds tot de verbeelding spreekt, loopt het in Roosendaal allesbehalve storm met aspirant-commando’s. Tijd dus voor actie. Daarom lanceerden de groene baretten samen met het DienstenCentrum Werving en Selectie vorige week voor het eerst een officiële wervingscampagne. Campagnemanager Robbie Bax en kapitein Louis Wesselink, hoofd van bureau Werving, Selectie en Communicatie KCT, geven tekst en uitleg. 

kct

Het werk van een commando behoeft toch geen toelichting. Wie wil er nou niet zo’n stoere baan?

Wesselink: “De crux zit ‘m in het feit dat velen wel commando willen zijn, maar niet de bereidheid hebben om het ook echt te worden. Diegenen haken dus al snel na de kennismakingsdagen af. Daarnaast doen een hoop spookverhalen de ronde over het KCT. Moet je een sportgod zijn om het te halen? Nee, de opleiding is weliswaar zeer zwaar, maar is er niet op gericht om een cursist te laten uitvallen. We leiden al sinds 1942 mensen op dus we weten hoe belangrijk een goede opbouw in de fysieke en mentale belasting is. Ook zoiets: bij het KCT heb je geen sociaal leven. Onzin! Ja, je bent veel op pad voor opleidingen, oefeningen en missies. Dat is inherent aan dit vak. Je traint niet bij de besten om vervolgens niet te worden ingezet. Maar ook in Roosendaal is ruimte voor verlof en flexibele werktijden. Het KCT beseft dat dit werk z’n tol eist van het thuisfront. Daarom betrekken we de achterban actief bij activiteiten en is er een goed vangnet.” 

kct

Onze commando’s gaan dus niet als Rambo vurend voorwaarts. Als wie dan wel?

Bax: “Met deze campagne willen we het beroepsbeeld bijstellen. Denk eerder aan een slimme, tanige langeafstandsloper dan aan een gespierde krachtpatser. De commando is een soort MacGyver: iemand met zeer veel vakkennis. Hun vakmanschap is wat deze mannen pas echt bijzonder maakt. We willen mensen aanspreken die wellicht overwegen om commando te worden.

Wesselink: “Men weet niet wat het KCT doet, welke persoonseigenschappen belangrijk zijn of wat we van de commando vragen. Dat stoere imago stellen we met deze campagne bij.” 

kct

In de video’s zien we voor welke vakinhoudelijke en morele keuzes commando’s soms worden gesteld. Aan de kijker steeds de vraag: wat zou jij doen? Waarom is dat?

Bax: “Van andere campagnes weten we: betrek de doelgroep er actief bij, ga dicht op hun belevingswereld zitten. Daarom hebben we op werkenbijdefensie.nl/commando een experience-omgeving gemaakt waar geïnteresseerden hun eigen special forces kunnen ontdekken.”

kct

Voor wie zich na het zien van de campagne nog steeds afvraagt of hij aan het profiel voldoet: wat zien jullie graag?

Wesselink: “Onze ideale kandidaat is hoog opgeleid, liefst ook nog technisch én mentaal hard. Zowel ‘spijkerbroeken’ als militairen zijn welkom. Een gezonde geest en lichaam en een juiste instelling zijn natuurlijk wel een vereiste. Alleen diegenen die echt willen, halen de eindstreep.

De KCT-campagne is op social media, diverse televisiezender en voorafgaand aan de bioscoopfilm ‘A most wanted man’ te zien. 

werkenbijdefensie.nl/commando

Speciale operaties KCT

Het Korps Commandotroepen voert speciale operaties uit, veelal in gebieden die niet onder controle staan van eigen eenheden. Operaties met een strategisch of tactisch belang. 

  • Tot januari 2016 nodig: 60 SF operators , waaronder met name ploegcommandanten (officieren) 
  • Aantal opleidingen per jaar: 2 
  • Laatste baretuitreiking (11 juli) leverde 19 commando’s op (van de 65 cursisten) 
  • Uitval elementaire commando-opleiding (ECO): 60 – 70%. 
  • Uitval voortgezette commando-opleiding (VCO): 10 – 15%