Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Australië kiest voor Mogamiklasse

De Australische marine wordt versterkt met elf fregatten van de Japanse Mogamiklasse. De eerste schepen zullen naar verwachting in 2030 operationeel zijn.

Australië had nog drie typen fregatten geselecteerd: de Duitse MEKO A-200 van tkMS, de ALFA 3000 van de Spaanse scheepsbouwer Navantia en de Zuid-Koreaanse Daegu-klasse van Hyundai Heavy Industries. Zowel de prijs, de kwaliteit als met name de korte leveringstermijn gaven de doorslag.

De multi-inzetbare schepen zijn ontworpen voor onderzeebootbestrijding, het aanvallen van oppervlakteschepen en luchtverdediging. De eerste drie Mogami’s worden bij Mitsubishi Heavy Industries in Japan gebouwd, de andere acht in Australië. De schepen vervangen de verouderde Anzac-klasse en zijn uitgerust met zeer geavanceerde technologie. Mede daardoor volstaat een bemanning van 90 koppen tegen 170 op de huidige schepen.

Japan zelf heeft inmiddels acht van deze stealth-fregatten operationeel; tot maart 2027 komen er nog vier bij. De export van defensiematerieel heeft lang zeer gevoelig gelegen in Japan. Op de foto is op de voorgrond de JS Noshiro te zien, samen met de USS Ronald Reagan en de destroyer JS Yuudachi van de Murasameklasse. (Foto US Navy)

Bron: Australiandefence.co

Op de voorgrond is de JS Noshiro te zien, daar achter USS Ronald Reagan en de destroyer JS Yuudachi op volle zee.
Scheidingslijn

Turkse Typhoon

De ministers van Defensie van het Verenigd Koninkrijk, John Healy en Turkije, Yaşar Güler hebben een Memorandum of Understanding (MoU) getekend die de (ver-)koop van Eurofighter Typhoons dichterbij brengt.

De onderhandelingen over de prijs en de technische specificaties gaan de komende maanden door. Duitsland had tot voor kort bedenkingen bij de verkoop, maar staat nu toe dat het VK de onderhandelingen leidt namens het consortium dat de straaljagers bouwt. Dat gebeurt ook voor de Turkse Typhoons bij BAE Systems in Warton, Lancashire. De verkoop van Eurofighters aan Turkije zou de eerste export zijn van het toestel sinds 2017. De luchtmachten van het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië (foto), Spanje, Oostenrijk en Saoedi-Arabië hebben de Typhoon in dienst. (Foto US Air Force)

Bron: Business AM

Een Eurofighter Typhoon op de startbaan.

Fransen slaan slag met Carl Gustaf

Het NATO Support and Procurement Agency (NSPA) heeft namens de ministeries van Defensie van Nederland en Frankrijk Carl Gustaf-antitank-wapensystemen met bijbehorende munitie besteld bij het Zweedse Defensiebedrijf Saab.

Het nieuwe contract heeft betrekking op de nieuwste versie van het systeem, de Carl Gustaf M4, evenals een reeks geavanceerde munitietypen. Ons ministerie van Defensie kondigde de aankomende bestelling in mei aan; vanuit Frankrijk was hierover vooraf geen informatie beschikbaar.

De omvang van de aanbesteding en het bedrag dat daarmee is gemoeid, zijn onbekend. Volgens de NSPA zullen de leveringen onder dit contract nog dit jaar van start gaan, waardoor zowel de Nederlandse als de Franse strijdkrachten tijdig kunnen beschikken over deze nieuwste generatie wapensystemen. (foto Saab)

Bron: Defensie

Twee militairen in uniform en met maskers voor het gezicht vuren met de Carl Gustaf.

Romp F-35 straks uit Duitsland

Als het aan Rheinmetall ligt, komt er een grote en ultramoderne fabriek in Weeze voor de productie van rompdelen voor de F-35A Lightning II.

De Duitse defensiegigant trekt daarbij samen op met de Amerikaanse partners Northrop Grumman en Lockheed Martin. De beslissing voor deze locatie van de fabriek, net over de grens met Arnhem, volgt op een evaluatie van alle mogelijke plekken in Duitsland. De nieuwe fabriek gaat naar verwachting ten minste 400 F-35A-rompdelen produceren voor zowel de Duitse als luchtmachten van andere landen. De productie gaat naar verwachting nog dit jaar van start. (foto Australian Air Force)

Drie Australische F-35’s naast elkaar in de lucht.

Noorse raket voor Duitse F-35

Ook Duitsland ‘winkelt’ in Scandinavië. Het Duitse Commando Materieel en IT (COMMIT) en het Noorse Kongsberg Defence & Aerospace hebben een contract getekend voor de levering van Joint Strike Missile (JSM).

Duitsland is daarmee het vijfde land dat de geavanceerde raket aanschaft, die speciaal voor de F-35 is ontwikkeld. Eerder hadden Japan, Noorwegen, Australië en de Verenigde Staten al contracten getekend.

Het Duitse JSM-contract heeft een waarde van ongeveer 6,5 miljard Noorse kronen, omgerekend zo’n 550 miljoen euro. (Foto Kongsberg)

Een vliegende F-35 laat een JSM los.

Eigen stealth eerst

India gaat verder met de ontwikkeling van een eigen tweemotorig gevechtsvliegtuig van de vijfde generatie.

Het Advanced Medium Combat Aircraft (AMCA)-programma heeft de goedkeuring gekregen van de regering-Modi. Daarmee treedt het land toe tot de markt voor stealth-gevechtsvliegtuigen. Verrassend hierbij is dat er voor een nieuwe koers werd gekozen. Waar normaal gesproken staatsbedrijf Hindustan Aeronautics Limited (HAL) de aangewezen partij is voor zulke projecten, staat de aanbesteding nu ook open voor bedrijven uit de particuliere sector.

India wil haast maken met de ontwikkeling sinds de recente gewapende confrontatie met buurland Pakistan. Hoewel er geen officiële gegevens bekend zijn, is wel duidelijk dat de luchtmacht een paar gevoelige tikken heeft gekregen. Pakistaanse en Chinese gevechtsvliegtuigen - zoals de J-20 ‘Mighty Dragon’, de J-35A ‘Gyrfalcon’ en de mysterieuze Chengdu J-36 - zouden superieur zijn geweest aan de Indiase toestellen, waaronder de Dassault Rafale. Ook wil India niet meer afhankelijk zijn van buitenlandse steun en de ontwikkeling van defensiematerieel in eigen hand houden. In 2035 zou het AMCA bij de luchtmacht moeten intreden. (Foto luchtmacht India)

Bron: EurAsian Times

Een model van de toekomstige AMCA van India op een wapenbeurs.

Meer Embraer

Het ministerie van Defensie van Litouwen heeft aangekondigd dat de Embraer C-390 Millennium is gekozen als toekomstig militair transportvliegtuig.

Nu beschikt de luchtmacht van het land over drie C-27J ‘Spartans’ en twee Tsjechische L-410 Turbolets.

De Baltische staat sluit met de koop van drie Millenniums aan bij andere NAVO-landen. De C-390 vliegt al in Portugal en Hongarije, terwijl onder andere ook Nederland, Oostenrijk, Tsjechië, Zweden en Slowakije dit toestel hebben besteld.

De Braziliaanse vliegtuigbouwer heeft dus niet te klagen over de belangstelling voor de C-390. India lijkt de volgende klant te worden. Embraer heeft ogen op dat land gericht om er een fabriek te openen om zo de Aziatische markt te bedienen.

Bron: Embraer en SP Aviation

Een Braziliaanse C-390 maakt een bocht tijdens een luchtmachtfestival.

Zweedse ogen voor Frankrijk

Saab en het Franse defensie-inkoopagentschap Direction générale de l'armement (DGA) hebben een intentieverklaring ondertekend over de (ver)koop van twee Saab GlobalEye Early Warning and Control (AEW&C)-vliegtuigen.

De partijen hebben nog geen contract gesloten en Saab heeft nog geen bestelling voor GlobalEye van Frankrijk ontvangen.

Minder nieuws voor Saab is dat volgens onbevestigde Indiase mediaberichten Pakistan twee oudere Saab Erieye-2000 AEW&C-toestellen heeft verloren. Een van deze vliegende radars zou zijn neergehaald door het Indiaas S-400-luchtafweersysteem. De andere ging verloren bij een Indiase raketaanval op de Pakistaanse luchtmachtbasis Bholari. Direct na de kortstondige oorlog kondigde de Pakistaanse regering aan dat ze Chinese KJ-500 Airborne Early Warning and Control System (AEW&C)-toestellen wil aanschaffen.

Bron: Saab

K3 met AI

Hyundai Rotem gaat een nieuwe gevechtstank ontwikkelen voor de Zuid-Koreaanse krijgsmacht.

Dat doet het defensiebedrijf in samenwerking met het Agentschap voor Defensieontwikkeling en het Defensieagentschap voor Technologie en Kwaliteit.

De nieuwe pantser krijgt de ‘werknaam’ K3. Begrijpelijk, want zij moet de K2 ‘Panther’ opvolgen. 

Volgens Hyundai Rotem ligt de nadruk bij de K3 op vuurkracht, gestuurd door kunstmatige intelligentie. Voor deelname aan verschillende typen operaties komt er op termijn een keuze aan granaten beschikbaar. 

De lader wordt trouwens zo'n beetje overbodig: zowel de granaatkeuze als het laden gebeurt volledig automatisch. Zoals het er nu naar uitziet, heeft de K3  genoeg aan een bemanning van twee of drie man.

Uitgerust met een hybride (diesel-elektrische) motor is de K3 zeer stil. De stevige bepantsering en beschermingsmiddelen moeten inkomende raketten en drones kunnen neutraliseren. Voor de ontwikkeling is dik 10 jaar begroot. Rond 2040 moet het eerste exemplaar van de K3 instromen.

Bron: Asian Military Review

Een door AI gemaakt beeld van de toekomstige K3 gevechtstank.

Tanker van het verleden

De Franse luchtmacht heeft officieel afscheid van de laatste C-135FR Stratotanker genomen.

Daarmee is een einde gekomen aan meer dan zestig jaar luchtvaartgeschiedenis. Met het vertrek van de C-135FR is ook tanker squadron 4/31 ‘Sologne’ verleden tijd.

Om de laatste vlucht te gedenken, werd op vliegbasis 125 in Istres-Le Tubé, nabij Marseille een flypast gehouden. Daaraan nam ook het Patrouille de France demonstratieteam deel. Zoals bij meer Europese landen stapte de Armee de l’Air over op de A330MRTT als tanker. (Foto Armee de l’Air)

Bron: Aero Time

De laatste Franse C-135FR tijdens de afscheidsvlucht.

Made in China

Egypte heeft officieel bekendgemaakt dat het beschikt over het Chinese HQ-9B luchtverdedigingssysteem voor de lange afstand.

De regering-Al Sisi bevestigt daarmee de steeds stevigere band met ‘Peking’. Het Egyptische arsenaal omvat nu verschillende moderne luchtverdedigingssystemen. De HongQi 9 HQ-9B is vergelijkbaar met de Russische S-400.

Het is de tweede grote aanschaf van Chinees militair materieel voor Egypte. De luchtmacht van het land is inmiddels versterkt met de eerste gevechtsvliegtuigen van het type Chengdu J-10CE. (Foto Wikipedia)

Bron: Military Africa

Opstelling van de HQ-9B

Bescherming van Elbit voor A400

Het Israëlische Defensiebedrijf Elbit Systems is gekozen om de Duitse A400M-transportvliegtuigen te voorzien van een zelfbeschermingspakket.

Voor een slordige €225 miljoen levert Elbit de komende zes jaar zogenoemde J-MUSIC Directed Infrared Counter Measures (DIRCM)-systemen. Deze licht in gewicht, compacte en modulaire systemen zijn er om vijandelijke raketten te volgen en te te verstoren.  

De overeenkomst volgt op die van het Duitse wapenagentschap en Airbus voor de installatie van het Elbit DIRCM-systeem. Dat gebeurt tijdens het geplande onderhoud aan 23 Luftwaffe A400M's. De certificering staat gepland voor deze zomer en de installatie neemt tot 2032 in beslag. (foto US Air Force)

Bron: The Defence Post

Een A400M van de Luftwaffe stijgt op.

‘Bejaarde’ U2 viert feestje

Als eerbetoon aan zeventig jaar dienst heeft een TU-2S ‘Dragon Lady’ de langste enkele vlucht in de geschiedenis van de legendarische Lockheed U-2 gemaakt.

In meer dan veertien uur vloog het toestel over alle 48 aaneengesloten Amerikaanse staten; een vlucht van rond 9.000 kilometer. De missie begon in de avond van 31 juli vanaf Beale Air Force Base (AFB) in Californië.

De U2 werd in de jaren '50 ontwikkeld door Lockheed Skunk Works en groeide in de Koude Oorlog uit tot een icoon. Dat kwam onder meer doordat in 1960 de U2 van vlieger Francus Gary Powers werd neergehaald boven de toenmalige Sovjet-Unie.

De U2 kan tijdens strategische verkenningsmissies boven 21.000 meter vliegen. Ondanks zijn vergevorderde leeftijd vertolkt het vliegtuig nog steeds een cruciale rol binnen de Amerikaanse luchtmacht. (Foto: US Air Force)

Bron: Beale Air Force Base

De U2 landt na 14 uur weer op Beale Air Force Base.

Geen F-35 op Iberisch schiereiland

Spanje kijkt naar alternatieven in Europa om de huidige vloot gevechtsvliegtuigen te vervangen. De Spaanse luchtmacht beschikt over zo’n 80 F-18’s en 65 deels gemoderniseerde Eurofighter Typhoons.

De F-35 zou na de recente aanvaringen met president Trump uit beeld zijn, ook vanwege de kosten. Spanje vliegt al met de Eurofighter Typhoon, dus een uitbreiding van dat arsenaal met een moderne versie ligt voor de hand. Maar ook een overstap naar het Turkse toestel van de vijfde generatie KAAN (foto) valt niet uit te sluiten. Spanje heeft onlangs al 24 Hürjet trainingstoestellen gekocht bij vliegtuigbouwer Turkish Aerospace Industries, die ook de KAAN produceert.

Spanje is niet het enige Europese land dat vooralsnog Amerikaanse toestellen afwijst. Portugal maakte recent bekend voor Europese gevechtsvliegtuigen te gaan. Het land stelt dat ‘de onvoorspelbaarheid van sommige bondgenoten zwaar heeft gewogen' bij die beslissing. (Foto: TAI)

Bron: turkiyetoday