Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Eerste buitenlandse order voor Kaan

Turkije gaat de Indonesische luchtmacht de komende jaren 48 nieuwe gevechtsvliegtuigen van het type Kaan leveren.

Voor die deal legt Indonesië meer dan €10 miljard op tafel, zo meldt de Turkse president Recep Erdoğan. De overeenkomst werd afgerond tijdens het defensie-evenement INDO Defense 2025 in Djakarta.

De Kaan (heerser) is een vijfde generatie gevechtsvliegtuig van de Turkse vliegtuigbouwer TAI. Vorig jaar heeft het toestel de eerste testvlucht gemaakt. De levering gaat in totaal zo’n tien jaar duren. De jachtvliegtuigen worden voorzien van straalmotoren die in Turkije worden geproduceerd. De overeenkomst omvat niet alleen de levering door Kaan, maar ook de technologieoverdracht.

Op dit moment beschikt de Indonesische luchtmacht over een divers arsenaal van meer dan honderd gevechtsvliegtuigen uit de VS en Rusland. De nieuwste aanwinst zijn 42 Franse Dassault Rafales. Indonesië wijkt daarmee af van de gebruikelijke aankoop van toestellen uit de VS en Rusland.

Bron: Turksemedia.nl 

Een toestel van het type KAAN staat ergens in Turkije op de startbaan.
Scheidingslijn

Zweden biedt Oekraïne meer hulp

Saab (Zweden) heeft aangeboden Zweedse avionica in Oekraïense gevechtsvliegtuigen te plaatsen.

Dit omvat de integratie van moderne radarsystemen, defensieve technologie en maatregelen voor elektronische oorlogsvoering. Deze upgrades zijn bedoeld om de operationele effectiviteit en overlevingskansen van de Oekraïense luchtmacht te verbeteren. Het is niet voor het eerst dat westerse wapens op van oorsprong Russische MiG-29- en Su-27-gevechtsvliegtuigen komen. Eerder zijn Amerikaanse AGM-88 HARM-antiradarraketten onder de toestellen geplaatst, waarbij ze commerciële tablets, zoals de iPad, gebruiken om te communiceren met de westerse munitie. Daarnaast zijn Su-24-bommenwerpers aangepast om Frans-Britse SCALP-EG/Storm Shadow-kruisraketten en Franse AASM-bommen te dragen.

Er is ook weer gesproken over de mogelijke levering van Zweedse vliegtuigen, de JAS 39 Gripen C/D (foto), aan Oekraïne. Aanvankelijk werd dat aanbod afgewezen, omdat de Oekraïense luchtmacht zich wilde concentreren op de invoering van de F-16. (Foto: Saab)

Bron: Zweeds ministerie van Defensie

Twee Zweedse toestellen van het type Gripen 39C in de lucht.

Sea Ceptor op Visby’s

Meer nieuws uit Zweden. De Dienst voor Defensiemateriaal heeft een contract getekend met de internationale Defensiegigant MBDA voor de levering van het Sea Ceptor-luchtverdedigingssysteem.

Dat is bedoeld voor de vijf korvetten van de Visby-klasse (op de foto HSwMS Visby). De maatregel maakt deel uit van een uitgebreide upgrade halverwege de levensduur van de schepen, die de operationele capaciteit tot na 2040 moet waarborgen. De integratie van het systeem start dit jaar en het eerste gemoderniseerde schip wordt in 2026 aan de marine overgedragen.

De Sea Ceptor is gebaseerd op het Common Anti-Air Modular Missile (CAMM) en wordt beschouwd als een van de modernste anti-luchtdoelsystemen op de markt. Ontworpen voor 360°-bescherming tegen meerdere aanvallen tegelijk – van gevechtsvliegtuigen tot geleide raketten – biedt het systeem een ​​effectief bereik van meer dan 25 kilometer. De zogenoemde soft-launch-technologie maakt installatie van het systeem op zelfs kleinere platforms als die van de Visby-klasse mogelijk. De Britse Royal Navy heeft het systeem op haar Type 23 en Type 26 fregatten geinstalleerd. De Nieuw-Zeelandse, de Chileense en de Braziliaanse marine beschikken ook over de Sea Ceptor. (Foto: Saab)

Bron: FMV Zweden

HSwMS Visby op zee.

Patrouilleschip te water

De Marokkaanse marine heeft zich versterkt met een patrouilleschip van het type Avante 1800.

Met een lengte van 87 meter en een breedte van 13 biedt het vaartuig plaats aan zestig bemanningsleden. De kosten bedragen 130 miljoen euro. Marokko financiert een groot deel hiervan met een lening van de Spaanse Banco Santander.

Voor dat geld krijgt Marokko meer dan het schip. De Spaanse scheepsbouwer Navantia levert ook uitgebreide technische ondersteuning en logistieke diensten. Bovendien wordt het marinepersoneel dat op de Avante 1800 gaat varen, getraind om met de nieuwe technologie en systemen om te gaan. Het patrouilleschip is onlangs tewater gelaten. (foto Marokkaanse marine)

Bron: marokko.nl

Het patrouilleschip Avante 1800 is met vlaggen versierd voor de te waterlating.

Italië kijkt naar P-1

Italië overweegt de aanschaf van Japanse Kawasaki P-1 maritieme patrouillevliegtuigen om vijandige onderzeeboten in de Middellandse Zee te kunnen bestrijden.

De P-1 is een viermotorig toestel dat volledig nieuw is ontworpen als maritiem patrouillevliegtuig. De machine is sinds 2013 in Japanse dienst. De zogenoemde Japanse Maritieme Zelfverdedigingsmacht (JMS) heeft er inmiddels 33 in gebruik. Export van defensiematerieel ligt nog steeds gevoelig in het land.

Italië is op korte termijn op zoek naar een maritiem patrouillevliegtuig, nadat in 2017 de laatste Brequet Atlantique uit dienst werd genomen. In afwachting van nieuwe toestellen nemen omgebouwde ATR 72’s die rol over. (Foto: US Air Force)

Bron: defensenews.com

Een Japans maritiem patrouillevliegtuig van het type P-1 stijgt op.

Black Hawks in de wacht

Het Poolse COMMIT heeft de beoogde verwerving van 32 Sikorsky S-70i Black Hawk-helikopters voorlopig stop gezet.

Staatsecretaris van Defensie Pawel Beja meldt dat “de geopolitieke situatie, de oorlog in Oekraïne en de Russische tactieken momenteel worden beoordeeld.” Die leiden mogelijk tot andere inzichten. De Black Hawks zijn bedoeld als vervanging voor de 27 middelgrote transporthelikopters Mi-8 en Mi-17.

Polen plaatste in 2018 voor het eerst een bestelling voor twee S-70i’s ter vervanging van de verouderde Mil Mi-2's van de politie. In 2019 volgde een nieuwe bestelling van acht toestellen voor de Poolse special forces. Die zouden in 2024 worden geleverd. Vorig jaar startte Polen de aanbestedingsprocedure voor de 32 extra Black Hawks. In 2022 bestelde het land ook al 32 AW149’s bij Leonardo voor levering in 2029. (Foto: US Navy)

Bron: Soldat und technic

Een Filippijnse S-70-1 vliegt in de lucht.

Einde aan ‘Big E’

Het iconische eerste nucleaire vliegdekschip USS Enterprise gaat naar de sloop.

De Amerikaanse marine heeft een contract getekend voor de sloop van de Big E. De deal ter waarde van €500 miljoen gaat naar NorthStar Maritime Dismantlement Services LLC. De USS Enterprise is in 1961 in dienst gesteld en heeft meer dan vijf decennia de wereldzeeën bevaren. Door zijn lange staat van dienst was het een van de meest herkenbare schepen van de Amerikaanse zeemacht. De CVN-65 maakte de Koude Oorlog mee en deed ook dienst na 11/9. De Enterprise werd op 1 december 2012 uit de vaart genomen. (Foto US Navy)

Bron: Naval News

USS Enterprise en USS Vicksburg krijgen bevorrading op zee van USNS Supply.

Phantom terug in luchtruim?

Starfighters International gaat wellicht weer vliegen met de legendarische F-4 Phantom. Het Amerikaanse bedrijf voert testvluchten uit vanaf Kennedy Space Center. Dat gebeurt nu voornamelijk met de F-104 Starfighter, waarmee kleine raketten worden gelanceerd. De Phantoms zouden als lanceerplatform dienen voor grotere raketten die in een baan om de aarde worden geschoten.

Er zijn wel wat problemen met de verwerving, want de toestellen zouden uit Zuid-Korea moeten komen. Dat land houdt de vliegtuigen door de opgelopen spanningen met Noord-Korea achter de hand. Starfighters en leverancier Aerovision richten zich daarom nu op Griekenland en Turkije, waar de F-4 is uitgefaseerd. (Foto: Coert van Breda)

Een F-4 Phantom vliegt over een groen landschp.

Nigeria zoekt luchtverdediging

Nigeria heeft plannen de luchtverdediging te versterken met Chinese wapensystemen.

Chef luchtmachtstaf air marshal Hasan Bala Abubakar reisde daarvoor naar China. De radardekking en luchtverdedigingssystemen zouden van respectievelijk China Electronics Technology Group Corporation (CETC) en China North Industries Corporation (NORINCO) moeten komen. Ook is gekeken naar het Sky Dragon 50 (foto) wapensysteem en High Energy Laser Counter-UAV-systemen.

De huidige luchtverdedigingsstructuur van Nigeria is gebaseerd op verouderde systemen. Het land beschikt slechts over 16 Roland II Short Range Air Defence (SHORAD)-systemen, aangeschaft in de jaren 80. Deze verouderde platforms zijn ongeschikt om moderne bedreigingen zoals kruisraketten en onbemande luchtvaartuigen (UAV's) te bestrijden. Bovendien is het kleine aantal systemen onvoldoende om het uitgestrekte grondgebied te beschermen. (Foto Military Africa)

Bron: Military Afrika

De opstelling van het Sky Dragon-luchtverdedigingssysteem.

Aanschaf Wedgetails op de wip

De Amerikaanse minister van Defensie Hegseth overweegt de aanschaf van 26 Boeing E-7 Wedgetail AEW&C’s terug te draaien.

De tot vliegende gevechtsmanagementplatform omgebouwde 737's moeten de aloude oude toestellen van het type E-3 Sentry airborne early warning and control (AEW&C) vervangen. Volgens de bewindsman heeft de oorlog in Oekraïne aangetoond dat dit soort vliegtuigen niet meer van deze tijd zijn. Volgens de Oekraïense strijdkrachten zijn inmiddels vanaf grote afstand twee Russische Beriev’s A-50 AWACS-vliegtuigen van €350 miljoen per stuk uit de lucht geschoten. Volgens de regering Trump kan het luchtbeeld beter vanuit de ruimte in de gaten worden gehouden.

Een Australische E-7 Wedgetail stijgt op van een luchthaven.