Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen
Nieuw-Zeeland investeert
De regering van Nieuw-Zeeland heeft details vrijgegeven over het zogenoemde Defence Capability Plan (DCP). De regering investeert de komende vier jaar €6,1 miljard in een ‘moderne, gevechtsvaardige Nieuw-Zeelandse Defensiemacht (NZDF)’.
Daarvan is €4,6 miljard ‘nieuw geld’, wat neerkomt op een aanzienlijke verhoging van het budget. In acht jaar verhoogt Nieuw-Zeeland de defensie-uitgaven met krap één procent van het BBP naar meer dan 2 procent. Premier Chris Luxon meldde daarbij direct dat het hier “niet om het plafond, maar om de bodem gaat.” In de plannen kijkt minister van Defensie Judith Collins 15 jaar vooruit, maar er komt iedere twee jaar een evaluatie om zo nodig bij te sturen.
Tot de nieuwe projecten behoren onder meer het vervangen van maritieme helikopters (geschatte kosten minstens €1 miljard), investeringen in software (€500 miljoen), het vervangen van de Boeing 757-vloot (foto, €500 miljoen), nieuwe gepantserde voertuigen (tot €500 miljoen) en investeringen in ander defensiematerieel (tot €500 miljoen).
Ondanks een gebrek aan geld heeft de NZDF de afgelopen jaren toch bescheiden verbeteringen kunnen realiseren, zoals de leveringen van Boeing P-8A Poseidon maritieme patrouillevliegtuigen en de Lockheed Martin C-130J Super Hercules. De marine kampt evenwel met een groot tekort aan middelen, onder meer door het zinken van het duik- en hydrografische schip HMNZS Manawanui. (U.S. Air Force photo/Osakabe Yasuo)
Bron: RNZ News
Viva Gripen
Het lijkt erop dat Columbia als tweede Zuid-Amerikaanse land kiest voor de Saab Gripen E als gevechtsvliegtuig voor de luchtmacht.
Twee jaar lang is er gespeculeerd over de aanschaf van een nieuw toestel, maar president Gustavo Petro maakte via de sociale media een einde aan de geruchtenstroom. Tijdens de internationale vliegshow F-AIR Colombia in juli moet de ondertekening van het contract met Saab plaatsvinden.
Details over de deal zijn nog niet bekend. Wel dat het om de koop van nieuwe toestellen gaat. Dit betekent dat de Fuerza Aerospecial Colombiana (FAC) de nieuwste JAS39 Gripen E-variant verwerft, dezelfde die al door Brazilië wordt gebruikt.
Wereldwijd is Colombia de zesde internationale gebruiker van de Saab Gripen: fabrikant Zweden, Brazilië, Tsjechië, Hongarije, Thailand en Zuid-Afrika. (foto Gaspar Cortez)
Bron: Pilot&Vliegtuig
Albion en Bulwark op weg naar Brazilië
De Braziliaanse marine krijgt versterking van twee voormalige werkpaarden van de Royal Navy.
Tijdens de Defensiebeurs in Rio de Janeiro is een intentieverklaring getekend om de afgestoten amfibische transportschepen HMS Albion (foto) en HMS Bulwark te kopen.
De Braziliaanse marine heeft goede ervaringen met schepen van de Royal Navy. Zo vaart de voormalige RFA Sir Bedivere nog steeds verder onder de naam NDCC Almirante Saboia (G25). Ook het vlaggenschip van de Marinha do Brasil, de helikopter-carrier NAM Atlântico (A140), is een voormalig Brits schip: HMS Ocean.
De schepen zijn niet alleen gekozen voor de militaire inzet, maar ook vanwege hun vermogen om binnenlandse operaties te ondersteunen. Brazilië is de afgelopen jaren regelmatig getroffen door natuurrampen, die worden toegeschreven aan klimaatverandering. Zo waren er overstromingen in São Sebastião (2023) en in Rio Grande do Sul vorig jaar. (Foto Peter Burghart)
Bron: UK Defence Journal
Bluscapaciteit weer op peil
De brandweer van de Roemeense luchtmacht heeft de eerste drie Z8-vliegveldbrandweerauto's van de Duitse fabrikant Ziegler ontvangen.
Het bedrijf heeft voor juni nog eens drie Z8’s aangekondigd. De order uit Roemenië beslaat in totaal 14 van deze voertuigen.
Met een bedrijfsgewicht van 52 ton is de Z8 een van de grote brandweerwagens op de markt. Het voertuig wordt op alle vier de assen aangedreven door twee Scania-dieselmotoren met een totaal vermogen van 1.132 kW en kan snelheden tot 140 km per uur bereiken.
Er is maximaal 16.500 liter blusmiddel en 2.000 liter schuimmiddel aan boord, die direct ingezet kunnen worden bij grootschalige branden. Op het dak is een blusmiddelenwerper geïnstalleerd die wordt bediend vanuit de cabine. Behalve de chauffeur kunnen vijf brandweerlieden mee in de Z8. (foto: Ziegler)
Bron: Ziegler
Grieken pakken uit
De Griekse premier Kyriakos Mitsotakis heeft een 10-jarenplan voor Defensie aangekondigd.
In die periode wordt €25 miljard vrijgemaakt voor de modernisering van de strijdkrachten. Centraal hierin staat de ontwikkeling van het Achilles Schild, een gelaagd luchtverdedigingssysteem dat is ontworpen om uitgebreide bescherming te bieden in meer domeinen.
Het schild moet zowel vliegtuigen als ballistische raketten, schepen, onderzeeboten en drones kunnen uitschakelen. En bestaande middelen als het Patriot raketsysteem integreren met toekomstige geavanceerde wapens.
Daartoe behoort ook de F-35 Lightning II, waarvan er twintig zijn besteld en een optie is genomen op nog eens zo’n aantal toestellen. De Griekse luchtmacht vliegt nu nog met Franse Mirage 2000, de Dassault Rafale en F-16’s (foto). (foto Malaury Buis)
Bron: Politico.eu
Filipijnse Falcon
De Filipijnse luchtmacht gaat ook moderniseren en kiest daarbij juist voor de F-16C/D, maar dan wel Block 70/72.
De voorgestelde verkoop, die naar schatting €5,1 miljard waard is, is ter goedkeuring aan het Amerikaanse Congres voorgelegd.
De wapens in het pakket omvatten 112 AIM-120C-8 of gelijkwaardige Advanced Medium Range Air-to-Air Missiles (AMRAAM's); 36 Guided Bomb Unit (GBU)-39/B Small Diameter Bombs Increment 1 (SDB-1); 40 AIM-9X Block II Sidewinder-raketten; 60 MK-82 500 lb (227 kg) algemene bommen; 60 MK-84 2000 lb (907 kg) algemene bommen; en 30 Joint Direct Attack Munition (JDAM) KMU-572-staartkits voor GBU-38 of Laser JDAM GBU-54's.
De Filippijnse luchtmacht houdt momenteel 12 KAI FA-50PH-gevechtsvliegtuigen, 6 nieuwe Embraer Super Tucano’s en een klein aantal North American Rockwell OV-10 Bronco lichte aanvalsvliegtuigen (uit 1992, foto) in de lucht. (foto Sadie Colbert)
Bron: Breaking Defense
CV90 als vervanger tanks
Brazilië wil de M113 infanterievoertuigen (foto) en de Leopard 1 A5-gevechtstanks vervangen door modernere gevechtsvoertuigen.
Als opvolger wordt al sinds 2023 gekeken naar de CV90. Nu wil Brazilië testen of de CV90120 voldoet aan de eisen van het tankprogramma. Het is nog onduidelijk of Brazilië de MkIII-versie of de nieuwere, krachtigere MkIV-versie zal kiezen. Om de 65 Leopard 1A5’s te vervangen is een wel groter kaliber kanon vereist.
Het zou voor BAE Systems de eerste levering aan Zuid-Amerika zijn. Tot nu toe is de CV90 alleen in Europa verkocht, al ruim 1.000 exemplaren. (Foto Joshua Leonard)
Bron: Infodefensa
HIMARS aangekomen in Melbourne
Het Australische landmacht heeft de eerste twee M142 HIMARS-lanceerinrichtingen in ontvangst genomen.
De artilleriestukken waren net op tijd voor de Avalon International Airshow 2025 en speciaal hiervoor niet alleen groen geverfd, maar ook beschilderd met kangoeroes.
De HIMARS past in de Australische C-130J en C-17A transportvliegtuigen (drie), waardoor de raketwerper snel op strategische punten is te vervoeren om vijandige zeestrijdkrachten te onderscheppen.
De HIMARS worden bediend door de onlangs opgerichte 10th Fires Brigade, gevestigd in Adelaide. De lanceerinrichtingen kunnen het Guided Multiple Launch Rocket System (GMLRS), Army Tactical Missile System (ATACMS) en Precision Strike Missiles (PrSM) afvuren.
Die GMLRS-raketten gaat Australië trouwens zelf produceren onder de vlag van de Guided Weapons and Explosives Ordnance (GWEO) Enterprise.
De HIMARS kan doelen bestrijden op meer dan 500 kilometer, heel wat meer dan de getrokken en zelfrijdende 155-millimeter houwitsers van het Australische artillerie de M777A2 en de AS9 Huntsman.
Producent Lockheed Martin denkt ondertussen na over de bouw van een regionaal HIMARS-trainings- en onderhoudscentrum voor de regio. Singapore kondigde onlangs zijn HIMARS te willen upgraden. (foto Mariah Aguilar)
Bron: Infodefensa
MRTT vliegt in Spanje
De Spaanse luchtmacht heeft tijdens een ceremonie de eerste van drie A330 MRTT multifunctionele transportvliegtuigen in gebruik genomen.
De A330 MRTT's zijn uitgerust met een ultramodern tanksysteem en kunnen ruim 18 uur vliegen met een bereik van 16.000 kilometer. In de brede romp kan de A330 MRTT maximaal 300 soldaten of in de rol van transportvliegtuig een lading tot 45 ton vervoeren. Met een speciale MedEvac-kit (medische evacuatie) kunnen verschillende brancardmodules en intensive care-afdelingen worden geïnstalleerd. De toestellen komen te staan op vliegbasis Torrejón de Ardoz nabij Madrid. (Foto Airbus)
Bron: Airbus