Tekst Evert Brouwer
Foto Diversen

Piranha samen met Skyranger

De Skyranger 30, het nieuwste anti-luchtdoel systeem van Rheinmetall, is voor het eerst geplaatst op het Piranha V 8x8 pantservoertuig. De demonstratie had plaats tijdens een tentoonstelling van de Deense evenknie van COMMIT, DALO.

Denemarken is van plan het systeem op te nemen voor de luchtverdediging op korte afstand. Het is geoptimaliseerd om bedreigingen van (kleine) drones het hoofd te bieden.

Een opmerkelijk aspect van de Skyranger 30 is de integratie van de Spexer 2000M 3D MkIII-radar van Hensoldt, die tot 300 doelen tegelijkertijd kan volgen en een bereik heeft van 40 kilometer. Deze radars zijn al in gebruik en beproefd in Duitsland en Hongarije.

De Skyranger 30 krijgt trouwens meer platforms. De Boxer (zie clip) fungeert al langer als onderstel. Tijdens Airpower24 in Oostenrijk presenteerde General Dynamics European Land Systems–Steyr de Pandur 6x6 met dit antiluchtdoelsysteem.

Bron: Rheinmetall

Scheidingslijn

Deense CV90 in nieuw jasje

Denemarken heeft een overeenkomst gesloten met BAE Systems Hägglunds voor de aankoop van 115 CV90-gevechtsvoertuigen.

Met de deal is een bedrag van €1,35 miljard euro gemoeid. Deense gevechtsvoertuigen hebben dezelfde configuratie als de versie die door de Zweedse strijdkrachten is besteld. Deze CV90 MkIIIC-variant staat gepland voor levering tussen 2026 en 2029 en de productie heeft deels in Denemarken plaats. De Deense strijdkrachten beschikken sinds 2005 over de CV90. Die oudere exemplaren krijgen de komende jaren een flinke opknapbeurt.

In maart dit jaar sloot BAE Systems een raamovereenkomst van liefst 15 jaar met de Deense evenknie van COMMIT, de Defensie Acquisitie en Logistieke Organisatie (DALO). Die heeft betrekking op de reparatie en het onderhoud van de bestaande CV90-vloot van de Denen.

Daarnaast tekende DALO een tweede contract voor de mid life upgrade (MLU) van de Deense CV90-vloot. Dat gaat onder meer om een nieuwe koepel en het aanbrengen van rubberen rupsbanden. Die beperken het gewicht van het voertuig en verminderen lawaai en trillingen. De gemoderniseerde voertuigen beschikken over een anti-tank geleide raket (ATGM) en een Defense Aid Suite (DAS) sensorsysteem. De oplevering van het programma is gepland tussen 2026 en 2029 en zal worden uitgevoerd in nauwe samenwerking met de Deense industrie en partners. (Foto: BAE)

Bron: BAE Systems

Een CV90 in de sneeuw.

Kroatië trekt de portemonnee

Pantservoertuigen, artillerie voor de lange afstand en tanks; het verlanglijstje van de Kroatische strijdkrachten is bepaald niet mis. Nu nog de financiering, want met een begroting van €1,5 miljard is de bandbreedte niet al te groot.

De afgelopen tien jaar heeft Kroatië zijn militaire uitgaven weliswaar bijna verdubbeld, maar de NAVO-doelstelling van 2% is nog niet in zicht. Deze eerste verhoging heeft het land al wel in staat gesteld de luchtmacht te moderniseren door de aanschaf van 12 (gebruikte) Franse Rafales en een dozijn UH-60M Black Hawk helikopters.

De wensenlijst voor de komende jaren bevat onder meer 30 Patria pantserwagen, 30 Leopard 2A8 gevechtstanks als vervanging van de (70) Joegoslavische M-84’s, Franse CAESAR houwitsers en Amerikaanse M142 HIMARS (High Mobility Artillery Rocket System, zie foto). Begin deze maand kwam het verlossende woord dat Kroatië de HIMARS kan bestellen voor €350 miljoen. Dat is inclusief 24 raketten. (Foto: Airman 1st Class Nathan Clark)

Een Amerikaanse militair zet de radar op van een HIMARS.

Gripen wint

Er is tien maanden over nagedacht maar nu is de kogel door de kerk: de Thaise luchtmacht krijgt de komende jaren versterking van de Zweedse JAS 39 Gripen E/F.

De Royal Thai Air Force (RTAF) heeft dat eind vorig maand bekend gemaakt. Tot dan was ook de F-16V in beeld. Voor Saab is Thailand, na Brazilië, de tweede klant buiten Zweden die het toestel aanschaft. Voor zover bekend gaat het om 12 tot 14 exemplaren.

De gevechtsvliegtuigen moeten in eerste instantie de verouderde F-16 A/B-toestellen van het 102e Squadron van de 1e Wing Division vervangen. De Thaise luchtmacht wil tussen 2028 en 2035 geleidelijk de tientallen F-16’s en F-5’s, waarvan sommige al sinds eind jaren 80 in gebruik zijn, afstoten. De nieuwe Gripens, de RTAF telt elf JAS 39 Gripen C/D, zijn wat dat betreft de eerste lichting.

De Tsjechische luchtmacht blijft ondertussen ook met de Gripen vliegen (foto). Begin deze maand is de lease-overeenkomst met Saab tot na 2027 verlengd. De 14 gevechtsvliegtuigen blijven het luchtruim van het land verdedigen tot de komst van de 24 F-35’s vanaf 2031. (foto: Saab/Stanislav Petera)

Een Tsjechische Saab Gripen vliegt boven het wolkendek.

Nieuwe draagbare drone

Polen staat op het punt de X-FRONTER-drone van WB Electronics op te nemen in de landstrijdkrachten.

Deze compacte drone, met een gewicht van iets meer dan een kilo, is simpel te vervoeren in bijvoorbeeld een rugzak en is veelzijdig. Het vliegtuigje kan voor verkenningmissies én als aanvalswapen worden ingezet. Er is een mogelijkheid om met het toestel een kleine explosieve lading mee te sturen.

De besturing van de drone gaat via een gecodeerde communicatieverbinding die bestand is tegen jampogingen.

Een andere belangrijke innovatie van de X-FRONTER is zijn vermogen om in zwermen te opereren. Dankzij deze functionaliteit kunnen meerdere drones samenwerken en taken delen. (foto: WB)

Een tas met daarnaast de drone

Fransen slaan Servische slag

De Franse Rafale van Dassault wordt het nieuwe jachtvliegtuig van de Servische luchtmacht.

President Emanuel Macron heeft tijdens zijn tweedaagse bezoek aan Belgrado vorige maand de vliegtuigen nog maar eens aanbevolen en dat heeft geholpen. De Rafale is de opvolger voor de 14 (Russische) MiG-29 ‘Fulcrums’ en de 17 ‘eigen’ Soko J-22 Orao’s, die nog dateren uit het Joegoslavische tijdperk. De regering-Vicic betaalt naar verluidt €2,7 miljard voor de negen één- en drie tweezitters.

Het land wil graag lid worden van de EU, maar vooral de van oudsher vriendschappelijke banden met Rusland zijn een obstakel. De aanschaf van Europees militair materieel betekent in ieder geval een pluspuntje. Overigens beschikt de Servische luchtmacht al over twee C-295 vrachtvliegtuigen en zo’n dertig helikopters van Airbus. (Foto: Dassault)

Bron: Dassault

Een Rafale in de lucht.

Eigen F-35’s

Aan het beeld en geluid van de F-35 zijn ze in Roemenië wel gewend, onder meer door de Nederlandse inzet boven dat land.

De bewaking van het luchtruim kan in de toekomst grotendeels door de eigen luchtmacht gebeuren, want de regering-Ciolacu heeft in de Verenigde Staten 32 F-35A stealth-jagers besteld.

De huidige F-16-vloot, afkomstig uit de overtollige voorraden van Portugal, de VS en Noorwegen, gaat er tussen 2034 en 2040 geleidelijk uit. De F-16’s hebben op hun beurt de MiG-21 ‘Lancers’ uit de communistische periode vervangen. (foto: US Air Force)

Bron: Balkan Insight

Twee Amerikaanse F-35’s in de lucht.

Eerste vaart Ostende

De Oostende, de eerste van de mijnenbestrijdingsvaartuigen uit het Belgisch-Nederlandse rMCM-programma, heeft de eerste proefvaart op zee achter de rug.

De uiteindelijke oplevering moet in de zomer van 2025 plaats hebben. Het Belgium Naval & Robotics consortium, gevormd door Naval Group en Exail, begeleidt het project. Tijdens de eerste proefvaart zijn met name de voortstuwings- en navigatiesystemen getest.

De Oostende is op 29 maart vorig jaar te water gelaten, gevolgd door het eerste Nederlandse schip, de Vlissingen, in oktober 2023. In totaal zijn zeven van de twaalf schepen uit de serie in aanbouw en in verschillende stadia van voltooiing. De oplevering van de Oostende staat gepland voor de zomer van 2025 in Zeebrugge, België. De leveringen van de overige schepen worden dan gespreid tot medio 2030. (Foto: Naval)

Bron: Naval Group

Mijnenbestrijdingsvaartuig Ostende op zee.

Eerste Grey Wolf geleverd

Boeing heeft de eerste MH-139A Grey Wolf uit de productielijn aan de Amerikaanse luchtmacht geleverd.

Het toestel, onderdeel van een order in 2023 voor 13 helikopters, krijgt Malmstrom Air Force Base, Montana, als thuisbasis. Dit jaar zijn nog eens zeven MH-139A’s besteld door de US Air Force. Met de zes reeds geleverde onderzoeks-, ontwikkelings-, test- en evaluatievliegtuigen heeft Boeing momenteel 26 helikopters onder contract.

Het MH-139A-team bestaat uit Boeing als hoofdaannemer en Leonardo als fabrikant. Leonardo produceert de basishelikopter in zijn fabriek in het noordoosten van Philadelphia, terwijl Boeing verantwoordelijk is voor de aanschaf en installatie van militaire uitrusting en ondersteuning na de levering van het vliegtuig. (Foto: US Air Force/Samuel King Jr.)

Bron: Boeing

Twee militairen dalen aan een touw af uit een MH-139A Grey Wolf.
Scheidingslijn

Nieuwe motoren voor Su-30

De regering-Modi heeft de aanschaf van 240 vliegtuigmotoren voor de Su-30MKI vliegtuigen van de Indiase luchtmacht (IAF) goedgekeurd.

De motoren voor de ‘Flankers’ worden grotendeel in India geproduceerd door de Hindustan Aeronautics Limited (HAL), maar een deel komt ook uit Rusland. De 230 Su-30’s vormen de ruggengraat van de Indiase luchtmacht, die verder beschikt over de Mirage-2000 en de Jaguar.

De eerste levering van de AL-31FP-vliegtuigmotoren begint volgend jaar en beloopt een periode van acht jaar. Al eerder kregen de eveneens Russische Fulcrums (MiG-29) van de IAF nieuwe motoren via HAL. (Foto IAF)

Bron: Hindustan Times

Een vliegende Indiase Sukhoi Su-30MKI