Tekst Evert Brouwer
Foto Sergeant Jan Dijkstra (Lauwersmeer) en Phil Nijhuis (Dongen)
Samenwerking JIVC en Korps Mariniers
Morlaf, BICP 5.6 en Nimdor: kent u die uitdrukkingen? Wie niet is ingevoerd in de wondere wereld van NIMCIS, het New Integrated Marines Communications and Information System, zit waarschijnlijk met vraagtekens in de ogen. In het kort: in zeven jaar tijd zijn bij het Logistiek Centrum Dongen 227 Bandvagn 206 rupsvoertuigen gemoderniseerd. Daarbij kregen de voertuigen ook een nieuw systeem voor de command & control en informatie-uitwisseling. NIMCIS dus!
NIMCIS is niet alleen vóór, maar ook mét en dóór het Korps Mariniers ontwikkeld samen met het Joint IV Commando (JIVC). ‘JoMatech’ vormde daarbij het hart van deze vernieuwingsslag. Geen officieel bedrijf, maar eerder een geintje van de twee heren die het project hebben opgezet en doorgezet: adjudant van de mariniers John van Drunen en projectleider Mark van Harmelen, burgermedewerker van het Joint IV Commando (JIVC).
‘Je moet niet als alle schermen aan staan ook de waterkoker aanzetten’
Caribisch gebied
In 2015 begon de vernieuwing van communicatieapparatuur. Een enorme klus die zich niet beperkte tot Nederland. Eerst was het Caribisch Gebied aan de beurt. De nieuwe apparatuur werd geïnstalleerd in het hoofdkwartier op Curaçao, maar ook op het ondersteuningsschip Zr.Ms. Pelikaan, in de 15 Mercedes Benz-voertuigen en de FRISC-vaartuigen. Daarnaast kreeg de West de beschikking over 3 NIMCIS deployable ops-rooms (NIMDOR), kisten met de kern van de systeem-apparatuur die mobiel en dus snel inzetbaar is. Het nut is al bewezen tijdens en na orkaan Irma op Sint Maarten. In 2020 is het volledige Caribische Gebied vervolgens voorzien van een software update (BCIP 5.6) en extra randapparatuur. Deze exercitie is eind 2019 in Nederland ook uitgevoerd door het wendbare JoMatechteam. De mariniers op Aruba kregen als laatste de beschikking over NIMCIS.
Rijtest
De modernisering van de communicatie bij het Korps is dan nu eindelijk rond. Toch? Oké, er moet er nog één Bandvagn 206 worden ingericht en door het chiptekort is het wachten op een radio van Harris. Ook is nog een rijtoets nodig. De BV-206MLU is immers zwaarder geworden, dat maakt ook nog een vaartest nodig. “Het gewicht zal niet het probleem zijn. Met 11 mariniers in de bak gaat het ook goed, het zal vanwege de imperiaal op het dak eerder om de balans gaan”, verwacht adjudant Van Drunen.
‘Projecten als deze samen aanlopen heeft grote voordelen’
Is JoMatech nu uitgerangeerd? “We hebben beiden een andere functie gekregen binnen het JIVC, maar dat wil niet zeggen dat we nu alles uit onze handen laten vallen”, zegt projectleider Mark van Harmelen. “Het zou immers zonde zijn om de ervaringen van deze opmerkelijke projecten, waarbij snelheid en afronding hoog in het vaandel staan, in het ronde archief te deponeren. Het Korps heeft gezien dat het grote voordelen heeft om projecten samen aan te lopen en stelde specialisten aan ons team ter beschikking. Ik verwacht dat het wel meer gaat gebeuren. Met een relatief klein projectteam is snelheid en wendbaarheid de sleutel tot succes. En het gaat om die militair in het veld.”
Vanuit het veld
Om even op te sommen: het Commando Zeestrijdkrachten, met name het Korps Mariniers, het Logistiek Centrum Dongen, de Defensie Materieel Organisatie en dan speciaal het Joint IV Commando én het bedrijfsleven (Van Geffen Tilburg) waren bij NIMCIS betrokken. “Vanuit het veld kwamen verzoeken voor aanpassingen: er moest meer apparatuur worden ingebouwd. Maar je kunt nu eenmaal niet de Mercedes-Benz of BV-206MLU verlengen, daarom moesten er inventieve oplossingen komen. We hebben nu het Flexrek, waarop je de apparatuur als een soort lego kunt opbouwen. Dit is in elk voertuig te plaatsen.”
‘Snel schakelen was de sleutel tot succes’
En dan is er nog een eveneens zelfontworpen imperiaal op het dak van de Bandvagn. “Deze is multifunctioneel te gebruiken met vliegtuigrails, waarbij je modulair artikelen op het dak kan plaatsen. De inklapbare tafel achterin de BV, die we ook hebben bedacht, blijkt echt een geweldig vondst te zijn”, heeft John gemerkt. “De samenwerking met de industrie is dan ook essentieel om de snelheid te behouden in een project. Dat was een van de sleutels tot succes.”
Koud
En wat zegt de gebruiker? “Het is een heel mooi operationeel platform. Er zijn misschien nog wat kleine aanpassingen nodig om het werk nóg beter en comfortabeler te maken”, meldt adjudant van de mariniers Sander vanuit het ‘blik’ van de Joint Force Cell (JFC). Hij en korporaal van de mariniers Walter zitten er warmpjes bij als buiten in de Lauwersmeer de natte sneeuw horizontaal voorbij komt. Het is de eerste keer dat de ‘nieuwe’ BV’s van de JFC van 15 Reconnaissance, Surveillance & Target Acquisition (RSTA) Squadron operationeel zijn.
Door al die nieuwe apparatuur hebben we nu wel negen miljard kabels’
Kabels
Deze eenheid is nu ingericht met de bijna volledige radioconfiguratie. Zonder problemen is tijdens oefening Purple Nectar een groot aantal vliegtuigen begeleid. Behalve een L-39 jettrainer, kwamen ook een C-130 Hercules, F-16’s en een F-35 langs. “En we beperken ons met de JFC niet alleen tot close air support ”, zegt de adjudant, “we maken het breder met bijvoorbeeld Battle Space Management.”
Is het dan allemaal hosanna? Een diepe zucht en een lach van de korporaal volgen: “Door al die apparatuur hebben we nu negen miljard kabels. Dus als er een los raakt, ben je wel even aan het zoeken. En die grotere schermen zijn echt een enorme verbetering. Maar je moet als alles werkt niet ook nog eens de waterkoker aanzetten, want dat is net teveel voor het systeem.”
Enkele noviteiten van NIMCIS:
- Pro Joint Mobile Charging Unit. John zegt: “Mobiele oplaadstations, want binnen het Korps bestaat altijd een tekort aan laadcapaciteit voor batterijen. Deze unit past ook in de NIMDOR. We hebben er 15 in gebruik binnen het gehele Korps.”
- Flexrek. Mark: “Krijgsmachtbreed inzetbaar en ook binnen diverse voertuigsystemen op dit moment in gebruik. De MB G280 CDI in de West heeft als eerste binnen het Korps het Flexrek in gebruik genomen en nu wordt het in de Anaconda en BV-206MLU ingebouwd. Het rek kan straks ook naadloos in de nieuwe Scania vrachtwagens worden gemonteerd. In dit rek passen alle soorten radioapparatuur; het is in hoogte en breedte verstelbaar en alles is zonder gereedschap te (de-)monteren. Met name in de BV-206MLU is dat een uitkomst, want hierin hingen de radio's eerst aan het dak. Nu zitten ze bovenop de motorkap in de cabine en zijn ze veel gemakkelijker te bedienen. Moet de motorkap open om olie te peilen/vullen, dan scharniert het Flexrek gewoon mee.”
- Aangepast antenneplan. John: “De coupler afstemmingsunit voor de antennelengte hebben we bij zowel de Landrover als BV-206MLU verhuisd naar het dak. Arbo-technisch functioneert dat een stuk beter.”
- MORLAF. Mark: “Een ingewikkelde afkorting voor een door LCW 982 SQN ontwikkeld apparaat, dat 220/110 volt omvormt naar 24 volt. Hebben we nu ingebouwd in de zijkant van de Landrover, NIMDOR en de rebro (radio relay broadcast station, EB) in de West.”