Tekst Kapitein Arthur van Beveren
Foto Sergeant-1 Mike de Graaf
“We kunnen het niet meer alleen”, is een veelgehoorde kreet binnen de Defensie Materieel Organisatie. Met de term Gouden Driehoek geeft Defensie de samenwerking aan met kennisinstituten en industrie om het beste, meest innovatieve materieel te verwerven. Voor de rubriek In Bedrijf bezoekt Materieelgezien een zakenpartner van DMO. Rohde & Schwarz Benelux BV stelt een groot deel van de krijgsmacht in staat in spraak en data te communiceren. Vooral de Koninklijke Marine is een grote afnemer.
Het Duitse familiebedrijf Rohde & Schwarz zetelt in München en heeft wereldwijd zo’n 13.000 werknemers. Bij het dochterbedrijf in de Benelux zijn dat er 50. Het is gespecialiseerd in beveiligde communicatie, test- en meetapparatuur en cybersecurity en heeft klanten in de defensiesector, luchtvaart, telecom, en de high tech-industrie waar steeds meer sensoren zorgen voor een noodzaak om dat alles te moeten testen.
“De meeste producten worden gefabriceerd in onze fabrieken in Duitsland waarna wij ze integreren en op specifieke wens uitbreiden en geschikt maken voor gebruik aan boord van de Nederlandse marineschepen", aldus Bas Meijers, accountmanager met een militaire achtergrond in het onderhoud van helikopters bij de Koninklijke Luchtmacht. "Daarnaast ontwikkelen we voor de Nederlandse marine al jaren eigen producten op maat, zoals het R&S Conference Extension Line-systeem, de intercom op de schepen. Dat is simpel en robuust en wordt ook nu nog, in een moderner jasje, toegepast”.
Combat Support Ship
Meijers is op het moment een van de weinige medewerkers op het kantoor van Rohde & Schwarz Benelux net buiten Utrecht. Ook hier is thuiswerken nog het devies maar dat mag voor een bedrijf gespecialiseerd in communicatietechnieken geen probleem zijn. Voor sommige zaken is thuiswerken echter niet mogelijk. De radio’s voor het toekomstige Combat Support Ship (CSS) Zr.Ms. Den Helder ondergaan in een beveiligde ruimte een Factory Acceptance Test. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling van nieuwe apparatuur. “Doen ze het hier naar behoren, dan vertrekken deze radiokasten naar Roemenië, waar ze eind van dit jaar worden ingebouwd in het nieuwe CSS”, vertelt Bas Meijers wijzend naar de ruim twaalf kasten met High, Very High en Ultra High Frequency radio’s, signaalfilters en andere apparatuur die nodig is om een schip te laten praten met alles van de interne stations, het contact met de thuisbasis tot een vlootverband en vliegend materieel.
Ongeveer ieder Nederlands marineschip heeft radioapparatuur van Rohde & Schwarz aan boord
Testapparatuur
De naam van het bedrijf doet niet meteen belletje rinkelen, maar neem een blik in de technische ruimtes van ongeveer ieder marineschip in de haven van Den Helder en op de radioapparatuur prijkt het logo van Rohde & Schwarz. Ook levert R&S testapparatuur waarmee wordt gemeten of al die radio's nauwkeurig werken en niet storen. “Op een schip heb je maar 100 meter om alle antennes weg te zetten. Je kunt ze niet allemaal op één plek zetten, daarin zoek je naar compromissen. Zoveel mogelijk bereik tegen zo min mogelijk storing”, licht Meijers toe. Op een zelfde manier kan testapparatuur aangeven of bijvoorbeeld jammers van de landmacht tegen radiobestuurbare explosieven hun werk goed doen, of opnieuw moeten worden afgesteld.
Shelters voor Mariniers
De samenwerking begon in 1993, toen het bedrijf twee shelters met communicatieapparatuur leverde aan het Korps Mariniers ten behoeve van operaties in Zuidoost-Azië en tegelijkertijd het Verbindingscentrum in Doorn reviseerde met een 1 kilowatt antenne. “Gaandeweg kwamen er ook shelters bij voor de luchtmacht voor out of area-operaties”, voegt afdelingshoofd Gert-Jan Brussen toe. “Om verbindingen te leggen tussen de detachementen op locatie en de thuisbasis in Nederland. Het amfibisch transportschip Zr.Ms. Rotterdam was in 1998 het eerste schip waar we een geïntegreerd communicatiesysteem uitgerold hebben.” Waar Bas Meijers de systemen verkoopt, is Brussen met zijn afdeling verantwoordelijk voor de bouw van die systemen uit losse componenten. “We verbinden ook systemen van verschillende leveranciers aan elkaar en maken desnoods apparaten om verschillende interfaces met elkaar te laten praten.”