Dit artikel hoort bij: Materieelgezien 02

In 't kort

Tekst kapitein Arthur van Beveren
Foto Mediacentrum Defensie

Johan de Witt in onderhoud

Zr.Ms. Johan de Witt meerde eind mei 2021 voorlopig voor de laatste keer af in Den Helder na het uitvoeren van de oefening ‘Wetfeet’. Na een aantal intensieve operationele jaren krijgt het schip het Benoemd Onderhoud (BO) en een Midlife Update (MLU). Op 2 maart werd Zr.Ms. Johan de Witt versleept naar de werf van Damen in Vlissingen-Oost.

In aanloop naar de klus is de bemanning in samenwerking met Dienst Materiële Instandhouding (DMI) begonnen met de voorbereidingen voor het BO en de MLU. Diverse systemen werden uitgeschakeld. Daardoor mocht en kon het schip vanuit veiligheid niet op eigen kracht naar Vlissingen varen. Het verslepen is een gebruikelijke gang van zaken. Door de weersomstandigheden liet dat langer op zich wachten, maar op 2 maart was het mogelijk. Inmiddels is het werk in Vlissingen gestart.

Groot en uniek project
Het is een groot project voor diverse organisaties, zoals CZSK, DMI en DMO, maar ook voor Damen en onderaannemers. Dat komt niet alleen door de combinatie van onderhoud en instandhouding, maar ook door de samenwerking tussen meerdere defensieonderdelen en Damen. De Defensie Materieel Organisatie (DMO) is verantwoordelijk voor het project en leidt het in goede banen. Na het project is het schip klaar voor de komende 15 jaar.

Streepje

Steun aan Oekraïne

Op verzoek van de NAVO draaien veel eenheden bij Defensie op volle toeren. Ook bij DMO wordt dag en nacht gewerkt om te helpen en ondersteunen waar mogelijk.

Vanuit het DMO Oekraïne operatiecentrum wordt samen met alle DMO-directies gewerkt om de verbinding te blijven maken tussen willen en kunnen. Maar ook de DMO-bedrijven, zoals het KPU-bedrijf, het Defensie Munitiebedrijf, het Defensie Brand- en Bedrijfsstoffen Bedrijf en de Defensie Pijpleiding Organisatie werken last-minute en soms tot diep in de nacht en in het weekend door om spullen, zoals munitie, helmen, vesten en slaapzakken klaar te zetten voor verzending naar Oekraïne.

Bezoek aan het KPU-bedrijf
Directeur Wapensystemen & Bedrijven, brigadegeneraal Pieter van Broekhoven, bracht een bezoek aan het KPU-bedrijf: “Mooi om te zien dat de medewerkers van het KPU-bedrijf zich vrijwillig voor een zaterdag hebben aangemeld om extra te komen werken, om ervoor te zorgen dat er geen achterstanden in de reguliere orders worden opgelopen. Gezien de bezetting lijkt het op een doordeweekse werkdag”.

Om de spullen te kunnen leveren aan Oekraïne en te zorgen dat de spullen door verschillende landen vervoerd mogen worden, wordt nauw samengewerkt met de afdeling Inkoop/Afstoting van DMO. Daarnaast levert de staf DWS&B en de afdeling Grondgebondenwapensystemen ondersteuning aan de DOPS.

Veiligheid ICT-infrastructuur
Voor JIVC betekent deze situatie dat ze alles op alles zetten om te zorgen voor extra beveiligde netwerken, werkplekken en communicatiemiddelen voor de inzet van onze militairen. Niet alleen in Nederland, maar ook voor eenheden bij verschillende oefeningen en taken die ze hebben bij NAVO-bondgenoten die grenzen aan Oekraïne en Rusland. Daarnaast wordt extra gewaakt voor de veiligheid van de ICT-infrastructuur van Defensie.

Streepje

Mogelijk Nederlands Patriot-luchtverdedigingssysteem naar Slowakije

Nederland en Duitsland bereiden samen de plaatsing van Patriots in Slowakije voor. Dat gebeurt op verzoek van de NAVO. Met de grond-luchtgeleidewapensystemen zijn vliegtuigen, helikopters en snelle ballistische en kruisraketten uit te schakelen. Dat kan tot op 20 kilometer hoogte en op een afstand van 60 kilometer. Het kabinet is in principe akkoord met de inzet van Patriots, zo liet minister Kajsa Ollongren op 8 maat weten.

De Patriot-luchtverdedigingssystemen zijn bedoeld om de oostflank van het NAVO-verdragsgebied te beschermen tegen inkomende projectielen. Wat Ollongren betreft vertrekken de 150 tot 200 luchtverdedigers zo snel als mogelijk na een formeel kabinetsbesluit. Defensie beschikt sinds 1987 over de Patriot, die daarna nog is gemoderniseerd. De luchtverdedigers werken nauw samen met hun Duitse collega’s. De Patriot is in Europa een zogenoemde niche-capaciteit. Alleen Duitsland, Spanje en Nederland beschikken erover.

Streepje

Nederland gastland voor Maritime Theater Missile Defence forum

Meer dan 50 vertegenwoordigers van 12 landen van het Maritime Theater Missile Defence (MTMD) Forum kwamen in de week van 7 maart bijeen in Amsterdam. Nederland was dit jaar gastland voor het forum.

Het MTMD Forum richt zich op integrale afstemming van de capaciteiten van de landen en interoperabiliteit tussen de schepen en de systemen. Door simulatie, laboratorium-experimenten en daadwerkelijke testen op zee wordt hier gezamenlijk aan gewerkt.

Het Forum is een samenwerking tussen Australië, België, Canada, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Italië, Noorwegen, Spanje, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Nederland. Aan de Nederlandse kant participeren DMO Afdeling Maritieme Systemen en Afdeling Maritieme IT, CZSK, Maritime Warfare Centre en TNO in het MTMD Forum. Deze internationale samenwerking is er op gericht om gezamenlijk een antwoord te geven op de dreiging vanuit de lucht en de ruimte (ballistische raketten). Deze huidige tijd benadrukt eens te meer het belang van een goede verdediging tegen ballistische raketten.

Streepje

Eerste bijeenkomst Dutch Naval Design

Op 3 maart vond de eerste fysieke bijenkomst van de Dutch Naval Design (DND) plaats op het Instituut Defensie Leergangen in Den Haag. DND is een samenwerkingsplatform dat zich richt op de volgende generatie marineschepen.

De bijeenkomst stond in het teken van workshops en het uitwerken van de roadmaps. DMO gaat samen met TNO, NLR, MARIN, TU Delft en het NIDV op zoek naar nieuwe platformtechnologieën die een doorslaggevend operationeel effect kunnen geven.

De Afdeling Maritieme Systemen (AMS) van de DMO is dit initiatief gestart omdat de samenwerking in de ‘Gouden Driehoek’ een nieuwe impuls nodig had; het komende decennium wordt vrijwel de gehele marinevloot gemoderniseerd en vervangen. Omdat het front aan technologiegebieden steeds breder wordt vraagt dit echter wel om keuzes. We kunnen niet alles blijven doen, en we kunnen dat ook niet alleen.

DND heeft focus aangebracht door een gezamenlijke toekomstvisie te ontwikkelen: het Flexship (link naar https://www.youtube.com/watch?v=dygJjHvBuDk). Vanuit die visie zijn vervolgens zeven Technologiegebieden afgeleid, waar de ‘Gouden Driehoek’ gezamenlijk toekomst in ziet.

Streepje

Freedom Ride 2022

Rijd mee tijdens de Freedom Ride op 1 mei in Apeldoorn. Tijdens dit ‘Bevrijdingsfestival’ ontmoeten fietsliefhebbers, militairen, veteranen en politiemensen elkaar als gelijken op de fiets.

De route voert langs plekken die te maken hebben met het thema vrijheid. Er is een pelotonstocht van 110 kilometer lengte of een vrije toertocht van 85 kilometer. De Freedom Ride wordt jaarlijks georganiseerd rond Bevrijdingsdag in samenwerking met de Stichting Liberation Route Europe, het Ministerie van Defensie en vele andere partners.

Individueel of met een groep inschrijven kan via www.freedom-ride.nl.