02

Dit artikel hoort bij: KMarMagazine 08

Dashboard helpt bij identificatie risicovluchten

'De kracht is het samenbrengen van informatie’

Wie geregeld gebruikmaakt van het vliegtuig heeft ze vast weleens zien staan aan het einde van de slurf: de marechaussees van Dedicated Gate Control (DGC). Deze specialistische eenheid van de Brigade Grensbewaking Schiphol legt tegenwoordig meer de focus op risicovluchten. Oftewel vluchten die extra intensieve controles behoeven door de Marechaussee vanwege onder andere een verhoogd risico op illegale migratie, identiteitsfraude of grensoverschrijdende criminaliteit.

DGC voert deze werkzaamheden datagedreven en informatiegestuurd uit met behulp van Bureau Innovatie van de sectie Analyse & Onderzoek (A&O) dat een dashboard ontwikkelde. Hierdoor is de informatiepositie van de DGC versterkt en zijn risicovluchten nog makkelijker te identificeren.

DGC richt zich op controles aan de gate, direct na aankomst in Nederland. Dit gebeurt zowel bij vluchten van buiten Schengen als daarbinnen. Het team voert aan de vliegtuigslurf controles uit om precies vast te stellen van welke vlucht een passagier afkomstig is. Een aanpak die ontstond met de ervaring en expertise binnen DGC in het achterhoofd. En daar zit nu juist de crux. “Doordat alle informatie in de ‘koppies’ van die gasten zat, was het voor anderen niet tastbaar”, licht adjudant en tweede teamleider Pascal toe.

Toetsenbord, marechaussee-outfit, hand en computerscherm.
Door het dashboard is de informatiepositie van DGC versterkt en zijn risicovluchten nog makkelijker te identificeren.

Hulp van A&O

Om de vergaarde kennis concreet en inzichtelijk te maken schakelde DGC het innovatieteam in. Bureau Innovatie is een onderdeel van de sectie A&O van de afdeling Intelligence binnen het Landelijk Tactisch Commando (LTC). “Tijdens een brainstormsessie legden wij onze werkwijze uit. Hoe wij onze vluchten uitpikken bijvoorbeeld”, stelt Pascal. “Hierna liepen zij met ons mee om onze werkwijze te begrijpen en hun expertise in te brengen. Met als uitkomst de ontwikkeling van een dashboard dat alle controles en de passagiersherkomst overzichtelijk en inzichtelijk maakt.”

Afbeelding atlas met fiches erop.
Met behulp van het dashboard worden mogelijke blinde vlekken zichtbaar.

Dashboard vergelijkt controles

Bureau Innovatie ontwikkelde uiteindelijk stap voor stap een dashboard. “Het laat bijvoorbeeld op een kaart zien waar controles plaatsvinden, welke incidenten zijn gesignaleerd en het actuele vluchtschema”, vertelt Tim, data scientist van het Bureau Innovatie. Dit helpt vluchten te identificeren waar eerder incidenten zijn geweest, zodat er gericht kan worden gecontroleerd. Daarnaast vergelijkt het dashboard controles door specialisten bij de slurf met die van reguliere grensbewakingsposten. Zo worden mogelijke blinde vlekken zichtbaar.

Kortom, het dashboard combineert verschillende databronnen die betrokken zijn bij het DGC werkproces. Het geeft bijvoorbeeld inzicht in risicovluchten en helpt om met beperkte capaciteit controles gericht te plannen. Op deze wijze kunnen ervaren grensbewakers efficiënter werken bij de bestrijding van illegale migratie, identiteitsfraude en mensensmokkel.

Het is met name interessant te weten welke verbindende vluchten plaatsvinden op weg naar Schiphol. “Vluchten vanuit Wenen bijvoorbeeld zouden normaliter niet heel interessant zijn”, aldus Tim. “Maar als er 3 vluchten plaatsvinden op 1 dag, waarvan één met een interessante of ongewone aansluiting, is dat het bekijken waard”, vervolgt hij. Dat zou zonder dit dashboard onmogelijk zijn geweest. “De kracht is het samenbrengen van informatie uit verschillende bronnen, waardoor je nieuwe inzichten en perspectieven krijgt.”

De onderlichamen van 2 marechaussees en 2 burgers.
Dylan: “Als je ergens niet staat, weet je ook niet wat je misloopt.”

Juridische back-up

Om gevoeligheden en onethische behandelingen te voorkomen, wordt nauw samengewerkt met een datajurist. “Wij controleren op Schiphol alleen de hele kist en daarmee dus alle passagiers op die betreffende vlucht”, zegt Pascal. “De selectie gebeurt dus op natuurlijke wijze. Bij twijfel of het juridisch verantwoord is, leggen we het voor aan de jurist. Zo willen we voorkomen dat er informatie van individuele passagiers in het dashboard naar boven komt.”

Het weergeven van informatie over individuele passagiers is dus niet de bedoeling. Het signaleren van algemene tendensen daarentegen wel. “We vergelijken bijvoorbeeld de gemiddelde herkomstlanden van reizigers over 6 maanden met die van de laatste maand om te zien of er plotseling andere nationaliteiten op de vlucht zitten”, licht Tim toe. “Dat kan een indicatie geven.”

Ervaren werknemers en jonge honden

DGC bestaat inmiddels uit een bont gezelschap van enerzijds ervaren medewerkers en anderzijds jonge honden met veel kennis van data. “Het werkt fantastisch”, laat Pascal niets aan duidelijkheid te wensen over. “Waar Defensie nog weleens bekendstaat als logge organisatie, heb ik nu een stel enthousiastelingen tegenover me zitten die van alles kunnen bouwen.” Bovendien is er voor de medewerkers geen extra stap bijgekomen met de intrede van het dashboard. “De informatie die wij voorheen al genereerden, wordt in het dashboard gebruikt en gecombineerd met andere informatiebronnen”, licht plaatsvervangend groepscommandant en gate coördinator Dylan toe.

Reizigers op Schiphol.
DGC wordt ook geregeld ingezet bij reguliere grensposten, onder meer tijdens de zomerdrukte op Schiphol.

Gewilde ervaring

Ondanks het succes van DGC opereren zij niet altijd op volle oorlogssterkte. Doordat DGC een onderdeel is van Grensbewaking, worden zij ook geregeld ingezet bij reguliere grensposten. Onder meer tijdens de zomerdrukte op Schiphol. “Maar dat is prima te verkopen”, vertelt de adjudant. De DGC-ervaring is gewild bij andere teams en afdelingen ”Als gevolg daarvan hebben we te maken met een hoge uitstroom. Daarentegen staat nieuw personeel alweer startklaar dankzij een flexibel personeelsbestand, waarbij medewerkers die niet werkzaam zijn bij DGC kunnen ondersteunen. En andersom ook. Het dashboard helpt vervolgens om de constante stroom van nieuwe medewerkers snel up-and-runningte brengen.”

Blinde vlekken inzichtelijk krijgen

Bij het inzichtelijk krijgen van de zogenoemde ‘blinde vlekken’ tijdens controles maakt DGC een risico-inschatting. Waar dat voorheen voortkwam uit eigen ervaring, creëert het dashboard dat nu. “De blinde vlek zit in de plekken waar wij niet lopen”, vertelt Dylan. “Als je ergens niet staat, weet je ook niet wat je misloopt. Nu weten we dat wel, want als iemand zich waar dan ook meldt of elders wordt gepakt, wordt dat wel geregistreerd. En dan zien wij de blinde vlek. Op deze manier herken je nieuwe trends, hoewel er altijd toevalstreffers tussen blijven zitten.”

Blinde vlekken, dus vluchten die weinig gecontroleerd worden, komen in het dashboard omhoog met een eigen icoon. Dat geldt evenzeer voor vluchten met een hoge risicoscore. “Het moet dan wel om meer dan 1 incident gaan”, haast Pascal zich te zeggen. “Anders word je gek, gezien de hoeveelheid vliegbewegingen op Schiphol.”

Dit project is medegefinancierd door de Europese Unie.

Tekst: Coen Heil | Foto’s: Kick Smeets