Hoe handel je als marechaussee in het heetst van de strijd? In deze rubriek vertellen collega’s over een bijzonder moment dat ze hebben meegemaakt. Een moment waarbij het er echt op aankomt.
Legering, catering, wifi-verbindingen, tot commandoposten omgebouwde portocabins, pendeldiensten en arrestantenbussen en -verblijven. Zonder deze onmisbare logistiek zou het optreden van collega’s tijdens de NAVO-top in het water vallen. Tweede luitenant Laurent en kapitein Niels stonden als Hoofden Ondersteuning aan die logistieke lat. Op het moment van spreken, zijn we een week verwijderd van de NAVO-top en loopt de spanning dus langzaam op.
De NAVO-top staat al een poos op de agenda. Hoe groot is de logistieke operatie?
Niels: “Die is enorm. Collega’s werken tussen Den Haag en Schiphol meer dan 9.000 extra diensten en daar moeten we van alles voor regelen. Van slaapplekken voor mensen die hier niet in de buurt wonen, tot genoeg eten en drinken. Maar bijvoorbeeld ook kleine zaken zoals polsbandjes om toegang te krijgen tot de beveiligingsring en wc’s bij extra commandoposten. Hier komt veel bij kijken.”
'Collega’s werken meer dan 9.000 extra diensten’
Laurent: “We hoorden in januari dat dit ons project zou worden. We vervangen iemand die een opleiding ging volgen, dus we sprongen op een rijdende trein. Zeker in het begin was dat vrij ingewikkeld. Ik had wel een paar weken nodig om überhaupt te weten waaraan ik werkte en wat we moesten regelen.”
Hoe begin je aan zo’n klus?
Laurent: “Alle hoofdzaken waren al uitgezet, onze voorganger heeft zeker niet stilgezeten. Maar voor je de plannen en alle mensen kent, is er al veel tijd verstreken. Gelukkig werken we goed samen en lijken we alles onder controle te hebben.”
Niels: “In het begin zijn de grote lijnen van de operationele planning wel bekend, maar de precieze uitwerking nog niet. En daar ben je wel van afhankelijk. Wij proberen namelijk de mensen die de operatie uitvoeren zo goed mogelijk te ondersteunen. Maar als je nog niet precies weet hoeveel mensen wat waar gaan doen, dan is dat lastig. Naarmate de NAVO-top dichterbij kwam, werd alles concreter en konden wij ook gerichter aan de slag.”
Logistiek in cijfers
+ 9.000 extra marechausseediensten
+ 800 gereserveerde hotelbedden
+ 200 extra voertuigen
+ 500 extra parkeerplaatsen Schiphol
+ 8.000 flesjes water (noodvoorraad)
+ 11.000 broodjes
+ 700 flesjes zonnebrand
+ 600 pendelritten per dag
‘Extra wapenruimtes nodig, meer gepantserde voertuigen en IV-middelen’
Hoe gaat dat dan precies in zijn werk?
Niels: “Wij zitten namens logistiek in de Staf Grootschalig Bijzonder en Groot Optreden (SGBO). Daarin zitten nog meer knophoofden, zoals Ordehandhaving en Bewaken en Beveiligen. Van hen horen we wat hun personeel nodig heeft om de operatie goed te kunnen uitvoeren. Zo waren er extra wapenruimtes nodig, meer gepantserde voertuigen en IV-middelen.”
Laurent: “Nog een voorbeeld: het aantal collega’s dat hier op de Koningin Máxima Kazerne eet, verdubbelt ten opzichte van normale werkdagen. Daarover hebben we duidelijke afspraken gemaakt met Defensiecateraar Paresto. Want zij moeten dan extra inkopen doen en personeel inzetten. Dat vergt allemaal afstemming vooraf. Gelukkig hebben we een heel team aan coördinatoren dat zich bezighoudt met specifieke onderwerpen. Dat is voor ons ook weer gemakkelijk schakelen.”
Dus eigenlijk is het allemaal wel overzichtelijk?
De collega’s lachen en kijken naar hun telefoons. Tijdens dit gesprek zijn ze allebei 5 keer gebeld. Gisteren stond de teller op 54 (Niels) en 52 (Laurent) gepleegde telefoontjes. Dus overzichtelijk...
Niels: “Zeker nu de top voor de deur staat, weten veel mensen ons goed te vinden. Bijvoorbeeld omdat onderdelen uit de geplande operatie toch nog veranderen. Dan moeten we heel snel oplossingen zoeken. Zo opereert een specifieke eenheid, die cruciaal is voor de operatie, toch in de regio Schiphol in plaats van verder daarbuiten. Dat moeten wij dan faciliteren. Dus: legering en voeding regelen, maar bijvoorbeeld ook pendeldiensten tussen werk- en slaapplekken. Een soortgelijke eenheid bij Den Haag hebben we tijdelijk gehuisvest met portocabins, wc’s, internetverbindingen en voeding.”
Laurent: “Om belangrijke verzoeken op het laatste moment te kunnen opvangen, creëren we natuurlijk ook buffers. Want stel: er is een groot incident waardoor veel meer mensen in actie komen, dan moet je daar wel iets voor hebben geregeld. Dus ja, we houden uiteraard wel wat achter de hand. Denk hierbij ook aan situaties zoals het uitvallen van betaalverkeer, dus contant geld en brandstoftanks indien we niet bij een tankstation kunnen tanken.”
Moet er nu – een week vooraf – nog veel worden geregeld?
Laurent: “Soms krijgen we verzoeken of vragen binnen waarvan ik denk: nou, dit had ook gemakkelijk een maand of 2 maanden geleden gekund. We zeggen niet meteen ‘nee’, we kijken vanuit onze ‘can do’-mentaliteit altijd naar oplossingen.
Niels: “Maar in principe zeggen wij tegen de knoppen van de operatie: als je nu nog veel wilt, kan dat eigenlijk niet meer. Op zo’n moment moeten we prioriteren en vragen we de collega’s om mee te denken in alternatieven. Dus soms zijn we de boodschappers van slecht nieuws.”
‘We kijken altijd naar oplossingen'
Hoe spannend vinden jullie het?
Niels: “Het gaat ontzettend veel over de NAVO-top. Dit is de grootste operatie waaraan ik tot nu toe heb meegewerkt. Dat maakt het heel interessant en ja, ook een beetje spannend. Valt die puzzel wel helemaal lekker op zijn plek? Je wilt alles zo goed mogelijk regelen, maar natuurlijk zullen er dingen gebeuren waarmee wij vooraf geen rekening hielden. Dat hoort erbij. Dan kijken we op het moment zelf wel hoe we dat regelen.”
Laurent: “Wat helpt is dat we een groot logistiek apparaat achter ons hebben staan van wel 110 mensen. Er zijn heel veel collega’s met onwijs veel ervaring. Ik weet zeker dat we er met z’n allen uitkomen.”
Ben of ken jij een collega die iets bijzonders heeft meegemaakt tijdens de dienst? Een moment waarbij ‘het erop aankwam’? Laat het ons weten via kmarmagazine@mindef.nl.