03

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 46

Uit de as herrezen

Na twintig jaar weer compagnie voor grondgebonden patiëntenvervoer

Defensie is officieel een geneeskundige eenheid rijker: 430 Gewondentransportcompagnie. De eenheid is deze week opgericht tijdens een ceremonie op de Legerplaats Ermelo. Of beter gezegd: er herrees een oude compagnie uit de as. Voorloper 430 Ziekenauto Compagnie stopte twintig jaar geleden namelijk vanwege een verminderde urgentie in die periode.

Tekst: Coen Heil | Foto’s: korporaal Wessel Zuijderduin

In moderne conflicten blijkt luchttransport van patiënten vaak te gevaarlijk. Daarom bouwt Defensie de medische keten op de grond weer volledig op. Daarbij is grondgebonden patiëntenvervoer essentieel. De nieuwe compagnie moet het gat dichten tussen twee hospitalen: Role 2 Basic, een lichte, mobiele medische eenheid en Role 2 Enhanced, een grotere, uitgebreidere medische faciliteit. “Zo kunnen we patiënten via de grond afvoeren naar achteren, waar ze steeds betere zorg krijgen”, vat majoor Vincent Korhorn het samen. Hij is de kersverse commandant van 430 Gewondentransportcompagnie (430 GWTCie).

Een bebrilde militair met hoofddeksel staat achter een oranje vlag.
Defensie is sinds maandag officieel een geneeskundige eenheid rijker: 430 Gewondentransportcompagnie.

‘First responder’-taak hoort bij de eenheid

Hoge mate van zelfstandigheid

Ook de ‘first responder’-taak hoort bij de eenheid. “Daarom eis ik straks van deze mensen een hoge mate van zelfstandigheid”, blikt de commandant alvast vooruit. “Zij hebben straks een patiënt in de wagen liggen. Bij het transporteren van front naar achtergebied zijn ze daar met z’n tweeën een uur lang verantwoordelijk voor.”

Burgers en militairen naast een militair voertuig met geopende deur.
De eerste nieuwe voertuigen worden uiterlijk juli 2026 geleverd, de overige volgen eind 2026.

‘Chauffeurs heb ik wel, verpleegkundigen is een ander verhaal’

Groei naar honderdvijftig mensen

Het is de bedoeling dat de eenheid op termijn groeit naar honderdvijftig mensen. De vulling van personeel vindt nu nog plaats door instromers en mensen die zich graag willen aansluiten bij 430 GWTCie. Dat is echter niet genoeg, legt de majoor uit. “De chauffeurs heb ik al wel redelijk binnen, maar de verpleegkundigen op de auto is een ander verhaal.” Tegenover de zestien chauffeurs, staan momenteel namelijk pas vijf verpleegkundigen. Terwijl er veertig tot zestig nodig zijn.

De commandant schetst waarom de zoektocht naar medici zo moeizaam verloopt: “Om een mbo-verpleegkundige niveau 4 voor Defensie te vinden, moet diegene eerst civiel zijn opgeleid. Als hij of zij interesse heeft in een baan bij Defensie, wacht hem of haar dan nog een tien maanden durende traumagerichte opleiding. Daar komt bij dat behalve 430 Gewondentransportcompagnie de hele geneeskundige keten op zoek is naar versterking. Het wordt dus een flinke uitdaging om de eenheid te vullen.”

Een peloton militairen staat in rijen geformeerd met daarvoor twee andere militairen.
De nieuwe compagnie groeit naar circa honderdvijftig medewerkers en streeft naar inzetbaarheid in 2026.

Nieuwe gewondentransportvoertuigen

Naast al het nieuw te werven personeel krijgt 430GWTCie de beschikking over zestig nieuwe gewondentransportvoertuigen. De nieuwe eenheid gaat gebruik maken van Mercedes 350G ziekenauto’s die vanaf begin volgend jaar gefaseerd instromen. Deze zijn krachtiger en terreinvaardiger dan de oude modellen. Ter vergelijking: de oude Mercedes 290G stamt uit beginjaren ’90 en heeft 90 pk, terwijl de nieuwe auto beschikt over 265 pk.

“De interim-auto Mercedes 350G die we nu krijgen heeft dezelfde geneeskundige bak achterop als de oude Mercedes 290”, vertelt majoor Korhorn. “Maar de auto zelf en het onderstel zijn wel echt significant vernieuwd.”

Een burger met ketting en een militair staan naast militairen met op de achtergrond een militaire ziekenauto.
Ook burgemeester van Ermelo Hans van Daalen behoorde tot de genodigden bij de oprichting van 430 GWTCie.

Ondertekening contract met Mercedes

Eerder op de dag ondertekenden de Duitse CEO van Mercedes-Benz Benelux en generaal Mark Bours van het Materieellogistiek Commando (MatLogCo) het contract voor de levering van alle nieuwe voertuigen. De komende jaren stromen er dus zestig nieuwe voertuigen binnen.

Een man in burger en een militair schudden elkaar de hand voor een militair voertuig. Daarachter staan nog 2 militairen.
De Duitse CEO van Mercedes-Benz Benelux en generaal Mark Bours van MatLogCo ondertekenden het contract voor de levering van alle nieuwe voertuigen.

Benoeming commandant

De installatie als eerste commandant van 430 GWTCie was voor majoor Korhorn op persoonlijk vlak een bijzonder moment, vertelt hij even later. “Ik ga niet zeggen dat de cirkel rond is, want ik moet nog even tot mijn FLO (Functioneel Leeftijdsontslag, red.). Maar mijn geneeskundige carrière bij Defensie begon in 1995 bij de opstart van 430 Ziekenauto Compagnie. Daar was ik bij binnenkomst een van de eerste BBT’ers – militairen met tijdelijke aanstelling. En uiteindelijk een van de eerste beroepsmilitairen aldaar. Daarom is het best bijzonder om nu als commandant van dezelfde drie cijfers de eenheid weer op te mogen starten.”

2 militairen schudden elkaar de hand met daarachter een statafel en nog een militair.
Majoor Korhorn startte zijn militaire loopbaan ooit bij 430 Ziekenauto Compagnie. Dertig jaar later zwaait hij de scepter over 430 GWTCie.

‘Ik vind het mooi om mensen te helpen’

Nieuwkomer 430 GWTCie

Korporaal Robine is een van de nieuwkomers bij 430 GWTCie. Zij slaagde in oktober voor de BOKL (Basisopleiding Koninklijke Landmacht). Op de dag van oprichting van de nieuwe eenheid werd zij bevorderd.

Met volle overtuiging koos de kersverse korporaal voor een loopbaan bij Defensie. “Ik vind het sowieso mooi om mensen te helpen”, licht zij haar keuze toe. “Het is een hele eer dat ik nu deel mag uitmaken van het team en op deze manier kan helpen.”

De korporaal tekende voor minimaal drie jaar. Zij kijkt dan ook uit naar alle komende verantwoordelijkheden die horen bij haar taak als chauffeur. “Verder ben ik benieuwd wat ons te wachten staat als nieuwe compagnie”, vertelt zij. “Dat is nog wel even spannend. Evenals alle ervaringen met oefeningen en mogelijke uitzendingen. Verder zie ik veel doorgroeimogelijkheden. Zo heb ik me bijvoorbeeld al ingeschreven voor drie opleidingen."

Ook haar uiteindelijke ambitie steekt de korporaal niet onder stoelen of banken. “Het lijkt me heel gaaf om Algemeen Militair Verpleegkundige te worden. Ik moet alleen afwachten of daar straks ruimte voor is. Anders blijf ik gewoon lekker chauffeur.”

Burgers en militairen poseren op een plein voor twee militaire voertuigen.