02

Dit artikel hoort bij: Defensiekrant 05

Luchtmacht in actie voor humanitaire hulp

Tekst kapitein Jessica Bode
Foto sergeant-majoors Hille Hillinga en Maartje Roos | video: Paris Hidden

USAR-team inclusief hulpgoederen via Vliegbasis Eindhoven naar Turkije

Tientallen pallets worden met grondankers vastgezet aan de laadvloer van de C-17. Tot de rand gevuld met vijftien ton aan onder meer betongereedschap, touwen en netten, brancards, microfoons, lakens en spaden. Ondertussen lopen acht overenthousiaste K-9 speurhonden met hun baas op het platform heen en weer. Zij en de tientallen andere specialisten van het Urban Search and Rescue Team, onder wie een aantal militairen, wachten in de terminal tot hun passagiersvliegtuig gereed is voor vertrek naar het door zware aardbevingen getroffen Turkije.  

Aardbeving

Turkije en Syrië werden zondag op maandagnacht opgeschrikt door zeer zware aardbevingen met een kracht van 7.8 en 7.7 op de schaal van Richter. Het epicentrum lag bij de grens met Syrië. Bij de natuurramp vielen tot dusver vele duizenden doden.

De Koninklijke Luchtmacht verzorgde eerder deze week vanaf Vliegbasis Eindhoven het transport van het Nederlandse zoek- en reddingsteam (USAR) naar het Turkse Adana, voor de evacuatie van de vele duizenden slachtoffers van de aardbeving in de regio. Een in en in trieste aanleiding, maar dankbaar werk dat de militairen van ‘Air Cargo & Pax Handling’ graag uitvoerden. 

Vrachtwagens vol hulpgoederen werden afgelopen maandag naar Vliegbasis Eindhoven gereden. Daar werden de goederen gesorteerd, gelabeld en gereedgemaakt voor het luchttransport.

Alles wat maar benodigd kan zijn bij de reddingsoperatie gaat mee. Van brancards en touw, tot desinfectiemiddel en tenten.

Voordat het materieel naar de C-17 wordt gebracht moet alles worden gewogen.

En uiteraard goed vastgemaakt met netten en spanbanden. Niets mag onderweg verschuiven.

Ondertussen stroomt de zogenoemde ‘Pax Terminal’ van Vliegbasis Eindhoven vol met leden van het USAR-team.

Net als bij een ‘normale vlucht’ moeten de hulpverleners en hun bagage worden ingecheckt.

En vergeet het achtkoppig speurhondenteam niet.

Als de passagiers hun spullen hebben ingecheckt, inclusief tonnen vol hondenbrokken, gaat het team van Air Cargo & Pax Handling’ aan de slag met de logistieke verwerking ervan.

Rond de klok van half zeven 's avonds nemen de hulpverleners plaats aan boord van een toestel dat luchtvaartmaatschappij Corendon beschikbaar stelde.

De speurhonden reizen ook mee. Niet in het vrachtruim, maar gewoon op een stoel.

Nadat het passagiersvliegtuig koers heeft gezet richting Turkije wordt gestart met de belading van de C-17.

Tonnen aan hulpgoederen worden via de achterkant aan boord gebracht.

Niet alleen de loadmaster en z’n collega’s helpen mee, de gehele crew steekt de handen uit de mouwen om het militaire toestel zo snel mogelijk gevuld te krijgen. Hoe eerder het toestel kan vertrekken, hoe eerder de noodhulp van start kan gaan.

Rond de klok van half tien vertrok ook de C-17 richting Turkije. Een dag later al gaat het USAR-team aan de slag.

USAR; tot nu toe elf mensen gered

Het Urban Search and Rescue (USAR) Team bestaat uit zoek- en reddingspersoneel van verschillende overheidsinstanties, maar ook uit verpleegkundigen, speurhonden en hun geleiders en militairen. Het specialistische bijstandsteam wordt sinds 2003 ingezet bij calamiteiten. Woensdag liet het reddingsteam weten elf mensen te hebben gered. Ondertussen gaat het reddingswerk 24/7 onverminderd door.

Bekijk hieronder hoe Air Cargo & Pax Handling het humanitaire hulptransport verzorgde.