Tekst ritmeester Jessica Bode
Foto John van Helvert, archief Mediacentrum Defensie

Grootse livestream prikkelt scholieren

Wervingsdagen met duizenden bezoekers zitten er voorlopig niet meer in.

Via een groots opgezette livestream heeft Defensie gisteren voor het eerst een online wervingscampagne uitgezonden voor potentieel nieuwe marinemedewerkers. Militairen-in-spe kregen via de computer bijna letterlijk een kijkje in de wereld van de Onderzeedienst. 

‘Niet eerder gaven we zo’n openheid van zaken’

Met bijna 9.000 militaire vacatures kampt de Nederlandse krijgsmacht met een enorm wervingsprobleem. COVID-19 verslechtert de situatie, omdat onder meer open dagen en grote bijeenkomsten tijdelijk niet door mogen gaan. Die veranderende situatie vraagt om een andere aanpak. Daarom sloegen Defensie en een evenementenorganisatie de handen ineen voor de spraakmakende livestream ‘Onderzeedienst Live’. “Techy’er dan dit wordt het niet”, reageert 1 van de presentatoren, bekend van het tech-platform Bright.

Het beginscherm van de stream. Voor de hele uitzending scroll naar beneden.

Wat is de langste reis met een onderzeeboot?

Dat verschilt per missie. Dat kan 9 weken zijn, maar ook 12.

261 kandidaten

Circa 28.000 mensen keken gisterochtend om 11.00 uur mee. Dat aantal liep na nog geen 12 uur op tot 35.000 en zal nog verder stijgen doordat de uitzending online terug te zien is. Daarnaast hebben al 261 kandidaten zich ingeschreven voor meer informatie over een baan bij de Onderzeedienst. 

Kijkers kregen in dat uur een verrassend beeld van de Onderzeedienst. Geen gescripte promotiepraatjes vanuit een studio, maar een virtuele rondleiding door de onderzeeboot en militairen met eerlijke ervaringen en antwoorden op praktische vragen van scholieren. Zoals: 'krijg je een telefoon van de baas, heb je vrije tijd en kun je tijdens een missie bellen met het thuisfront?'

Het was niet zomaar een livestream, maar een grootse productie in samenwerking met tech-platform Bright, waar vele tientallen mensen aan meegewerkt hebben.

Hoe weet je of het dag of nacht is?

Bij zonsopgang gaat er wit licht aan en als de zon weer onder gaat een rood licht.

Alles behalve saai

De Onderzeedienstmedewerkers vertelden naast hun werkervaring ook over hun privéleven en waren openhartig over zaken die ze vervelend vinden. “Dan kun je je pas echt inleven. Het was allesbehalve een saai, online webinar”, benadrukt Bastiaan Knip, verantwoordelijk voor het project. “Niet eerder gaven we zo’n openheid van zaken”, voegt operationeel planner Onderzeedienst kapitein-luitenant ter zee Erwin Ruijsink toe.

Wat beelden van de opnamen in Den Helder.

Wat eet je onder water?

Alles wat je kunt verzinnen: van stamppot tot pizza. Een chef-kok en bakker zorgen voor al het lekkers.

Voorbeeldfunctie

Deze vlotte, nieuwe manier van werven is een pilot en dient als voorbeeld voor andere eenheden. “De oude manier van werven is vrij statisch met informatiestandjes, folders en posters van stoere militairen. Maar de praktijk leert dat dit onvoldoende werkt”, reageert Knip.

“Potentieel nieuwe medewerkers herkennen zich er niet altijd in. De kracht zit 'm niet in de middelen, maar in het verhaal."

‘Bij de Onderzeedienst geldt de wet van de kleine getallen’

Wat vond je ervan?

Almar Schipper (20) is 1 van de scholieren die de livestream bekeek. Hij zit in zijn laatste jaar van de opleiding ‘Maritiem officier alle schepen’ op het ROC Noorderpoort in Delfzijl. Maar wat daarna? Een baan de marine?

“Wie weet, ik sta er wel voor open. Maar ook voor het bovenwater varen.” Voorafgaand aan de stream bekende Almar maar weinig over Defensie te weten. Na het uur weet hij veel meer te vertellen. “Super gaaf dit”, is zijn eerste reactie. “Ik heb een veel beter beeld van zowel de marine als Onderzeedienst. Al moet ik bekennen dat ik nog niet zo goed weet wat ik met mijn vooropleiding kan gaan doen. Het schijnt dat ik hierover via de website werkenbijdefensie.nl met een medewerker kan chatten. 

Hij adviseert de krijgsmacht meer met deze nieuwe manier van werven te doen. “We zitten toch veel op onze telefoon, internet en social media. Zo kun je ons het beste bereiken.” 

Acuut probleem

Hoewel heel Defensie met personeelstekorten kampt, is dat bij de Onderzeedienst extreem voelbaar. “Hier geldt de wet van kleine getallen. Als we volledig gevuld zijn, werken hier bijna 300 man. Er hoeven er maar een paar weg te vallen en je hebt een acuut probleem. Afgelopen jaar is er slechts 1 iemand aangesteld. Dat is dramatisch voor de doorstroom en operationele inzet op termijn”, vertelt overste Ruijsink.

Kun je douchen?

Dat kan 2 tot 3 keer per week. Maar er geldt wel een regel van 1 minuut per keer. Sporters en de logistieke dienst kunnen vaker.  

In een uur tijd op de hoogte

Een oorzaak voor het personeelstekort kan zijn dat onderzeeboten meestal onder water varen om geheim werk te doen. Daardoor hebben potentieel nieuwe medewerkers vaak geen idee wat voor werk ze hier kunnen doen. “Tijdens open dagen mag je soms wel binnen kijken, maar er zijn veel belangstellenden en er is weinig tijd. Daardoor gaat talent mogelijk verloren. Door die livestream ben je in een uur tijd helemaal op de hoogte en het bereik is veel groter”, verduidelijkt Knip.   

Is er een wasmachine aan boord?

Ja, maar er zijn wel vaste wasdagen. Voor de matrozen is dat bijvoorbeeld maandag. 

Interesse?

Wie na de stream geïnteresseerd is, kan het aannametraject in. Voorwaarde is dat je 18 jaar bent en minstens een vmbo-diploma op zak hebt. Afhankelijk van je vooropleiding stroom je in als matroos, onderofficier of officier.

De livestream gemist? Bekijk de uitzending hieronder terug:

Scroll naar beneden voor de volledige livestream